advertentie

Kloof allochtone en autochtone leerlingen verkleind

schrijf een reactie

Deel via E-mail

Allochtone leerlingen hadden in 2009 gemiddeld twee jaar schoolse achterstand. In 2000 was dat nog drie jaar. Dat blijkt uit het Pisa-onderzoek (Programme for International Student Assessment) van 2009 dat eind 2010 gepubliceerd werd.

Pisa is een grootschalige, driejaarlijkse internationale studie van de Oeso die de kennis en vaardigheden van vijftienjarige leerlingen test voor lezen, wiskunde en wetenschappen. Daarin zie je hoe Vlaanderen internationaal scoort en hoe de prestaties van de leerlingen evolueren. De Oeso publiceerde nu een deelrapport van het onderzoek van 2009.

Vlaamse tieners doen het traditioneel prima in de internationale vergelijking. Maar de kinderen van allochtone families (eerste en tweede generatie) doen het aanzienlijk minder goed. Een vergelijking van de Pisa-resultaten van 2000 en 2009 voor leesvaardigheid maakt duidelijk dat het scoreverschil tussen beide leerlingengroepen met veertig punten is verkleind; dat komt overeen met een jaar achterstand. De meeste vooruitgang wordt weliswaar geboekt in Franstalig België. Zo is er is een stevige vooruitgang voor leesprestaties bij Franstalige autochtone leerlingen (+18 punten). De score van allochtone leerlingen van de tweede generatie gaat er zowel aan Franstalige (+ 18 punten) als aan Vlaamse kant (+29 punten) op vooruit. Positief is ook dat kinderen van migranten van de eerste generatie weg blijven van de ‘bodemscore’ inzake competenties, waar ze vroeger op bleven steken. Desondanks blijft in Vlaanderen de kloof tussen autochtone leerlingen en allochtone leerlingen van de tweede generatie het grootst van de hele wereld.

Schrijf een reactie op dit artikel

Vind je dit artikel interessant?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief LerarenDirect! Elke week het belangrijkste onderwijsnieuws, tips, educatieve activiteiten en acties van Klasse. Gratis in je mailbox.