Veertienjarigen kunnen minder goed overweg met tabellen en grafieken

1 reactie

Leerlingen kunnen op het einde van de eerste graad (A-stroom) wel informatie opzoeken en  gebruiken, maar meestal enkel als die letterlijk en snel te vinden is. Informatie afleiden, combineren of vergelijken is voor veel leerlingen nog te moeilijk. Dat blijkt uit het tweede peilingsonderzoek naar de beheersing van de eindtermen informatie verwerven en verwerken.

Een aantal aspecten uit de eindtermen hebben leerlingen nog niet inzichtelijk verworven, bijvoorbeeld gemiddelde en mediaan berekenen en interpreteren of de werkelijke grootte van een afstand of een figuur op schaal berekenen.

Werken met tabellen en grafieken en plannen, tekeningen en kaarten gebruiken, kunnen leerlingen in 2011 minder goed dan in de eerste peiling van 2004. Toen slaagde meer dan de helft daar nog in; in 2011 nog maar 45 procent.

Leerlingen uit tso (behalve industriële wetenschappen en techniek-wetenschappen) hebben problemen met berekeningen of technische tekeningen. Dit moeten ze nochtans onder de knie hebben voor hun verdere studies en voor hun latere beroepsleven.

Schrijf een reactie op dit artikel

Vind je dit artikel interessant?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief Lerarendirect! Elke week het belangrijkste onderwijsnieuws, tips, educatieve activiteiten en acties van Klasse. Gratis in je mailbox.