“Leraren moeten meer experimenteren met nieuwe media”

3 reacties

Jongeren benutten nieuwe media niet ten volle, onder meer omdat het de duur is. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek. Ook hun leraren maken veel te weinig gebruik van games en sociale netwerksites als YouTube of Facebook in de les. Een gemiste kans, vinden Jeugdwerknet vzw en Graffiti Jeugddienst. Ze roepen leraren op meer te experimenteren.

Jeugdwerknet, Graffiti Jeugddienst en de onderzoeksgroep MICT van Universiteit Gent bevroegen 286 kinderen (9-12 jaar) en 1495 jongeren (12-18 jaar) over hun mediabezit, mediagebruik en attitudes tegenover media. Dit zijn de meest opvallende conclusies.

  • Meer dan de helft van de Vlaamse jongeren heeft een YouTube-account, 80 procent logt dagelijks in op Facebook en 62 procent sms’t wekelijks over huiswerk. Toch kreeg slechts een op tien leerlingen het afgelopen jaar les van een leraar die YouTube, Twitter of Facebook in de les gebruikt. Thema’s als veiligheid en privacy online komen zowel in de klas als thuis weinig aan bod, terwijl jongeren er wel wakker van liggen.
  • 81 procent van de bevraagde jongeren heeft een smartphone die online kan. Maar slechts 33 procent gebruikte de afgelopen maand ook effectief mobiel internet. De meest aangehaalde redenen om niet mobiel online te gaan zijn ‘niet handig’, ‘te traag’ en vooral: ‘te duur’. Als jongeren mobiel online gaan, is dat bijna altijd via het gratis wifi-netwerk thuis, een (onbeveiligd) netwerk elders of met gratis internetsessies.
  • Jongeren spelen graag en veel, zowel online als offline. 85 procent van de jongeren heeft een gameconsole in huis. Websites als spele.be, funnygames.be en spelletjes.be zijn zowel bij kinderen als jongeren populair. Toch bannen scholen en jeugdverenigingen vaak gsm’s en internet in hun werking. Sociale netwerken en games gebruiken kan echter ongeziene mogelijkheden opleveren, mits er duidelijke afspraken zijn tussen jongeren en hun begeleiders.

Daarom roepen Jeugdwerknet en Graffiti Jeugddienst leraren en jeugdwerkers op om een meer open houding aan te nemen en te durven experimenteren met nieuwe media. “Een YouTube-filmpje maken in plaats van een klassieke spreekbeurt uit het hoofd leren, is niet alleen leerrijk maar ook gewoon fun om te doen”,  stelt Kristof D’hanens van Jeugdwerknet vzw. “En een jeugdhuis dat gratis wifi aanbiedt, betekent een wereld van verschil voor jongeren.”

Jeugdwerknet en Graffiti Jeugddienst stellen de onderzoeksresultaten vandaag voor tijdens de studiedag Apestaartjaren 4 in de Gentse Vooruit. Volg het gebeuren op Facebook en Twitter (via #ASJ4).

Het volledige onderzoeksrapport doornemen? Surf naar http://issuu.com/jeugdwerknet/docs/apestaartjaren_web/1

 

Schrijf een reactie op dit artikel

Vind je dit artikel interessant?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief Lerarendirect! Elke week het belangrijkste onderwijsnieuws, tips, educatieve activiteiten en acties van Klasse. Gratis in je mailbox.