advertentie

Klasse voor ouders

Poll: Iedereen een tablet in de klas?

Meisje met tabletSteeds meer scholen willen hun leerlingen met tabletcomputers laten werken in de klas. Gedaan met de zware boekentas! Leren met een tablet is bovendien veel ‘cooler’. Maar worden kinderen er echt betere leerlingen van? En wie draait op voor de kosten? Doe mee met de poll en laat je reactie achter.

Iedereen een tablet in de klas?

Loading ... Loading ...

39 Reacties op “Poll: Iedereen een tablet in de klas?”

  1. Het is voor kinderen misschien leuker, maar binnen een jaar of twee is er toch nog iets veel beter. En wat is het nut? Voor een klas van 20 kan je al (voor de tabletten) ongeveer zo’n 9000 euro voorzien! En wat voor de kansarmige kinderen?

  2. Een extra reden om schoolkinderen aan te vallen en te beroven? Ik zie dat, zeker in grote steden, waar veel kinderen met het openbaar vervoer reizen, nog wel gebeuren.

  3. Het lijkt me handiger om te studeren in een papieren cursus. je kan dan je werk- en leerboek boven elkaar leggen en vergelijken.
    ik denk niet dat het met de tablet goedkoper zal uitkomen, want de apps zijn toch niet gratis. of toch?

  4. en wat met lln die hun tablet niet tijdig opladen. wordt elke lessenaar dan voorzien van een stopcontact?

  5. die tablets zijn wel een prima oplossing voor kinderen met motorische problemen. of voor wie slechziend is, kan de tekst vergroot worden.

  6. wjd je je tablet pas mag opladen als de accu bijna leeg is. eerder opladen verkort de levensduur van de accu.
    volgens mij gaan er elke dag zeker enkele tablets ‘uitvallen’

  7. Ik weet zeker dat alle kinderen dat een goed idee zouden vinden,
    het is leuker om te leren en het is zeker beter voor het milieu zo worden er minder bomen verspilt en zo leert men ook weer werken met tabletten en misschien zou daardoor de techniek hun meer interesseren en voor in het secundair onderwijs zou u kind dan betere punten krijgen want het interesseert hen meer dat is dan weer een vak om je minder zorgen over te maken !

  8. Gaan deze kinderen later nog kunnen schrijven? Dit wordt nu al een groot probleem, denk maar aan de sms-taal!
    Een verplichting is zeker ten nadelen van minder gegoede kinderen!

  9. Zo’n tablet ontlast de boekentas, de rug van de leerling én het milieu. Vergeten boeken behoren tot het verleden. De kostprijs en huur van studieboeken is zeer duur. Die gaan welgeteld één schooljaar mee. De prijs van een tablet is op lange termijn ook financieel interessanter voor de ouders. Bovendien kan men per schoelgroep toch wel een prijsvermindering afdingen voor zo’n grote levering? De vrees dat kinderen niet meer zouden kunnen schrijven is onterecht. Ze zullen nog steeds nota’s moeten nemen, hetzij op hun tablet of in een schrift of dergelijke. Die tablet zullen heus niet allemaal samen ‘uitvallen’. Een paar stopcontacten kunnen dit euvel makkelijk verhelpen. Men kan afspreken om alleen tijdens de middag op te laden. Je ziet het toch wel een tijd op voorhand dat zo’n ding aan een oplaadbeurt toe is. Volgens mij alleen maar voordelen. Lang leve de vooruitgang!

  10. Beter een combinatie van de twee.Voor tweeverdieners geen probleem maar wat met kansarmen of gezinnen met meerdere kinderen?
    Scholen zouden hierin zelf moeten voorzien maar zal niet lukken aangezien de scholen zelf vaak niet de financiële middelen hebben. Zoek een alternatief voor die zware boekentassen!

  11. Onze zoon won een tablet, was er hartstikke blij mee want; “coole gadget”. Na 2 weken heeft hij ding verkocht. Hij werd niet blij van het gebruik ervan.
    Bij milieuvriendelijker dan papier zet ik, als leek, mijn vraagtekens als ik kijk naar electriciteitverbruik en de onderdelen die moeilijker afbreekbaar zijn dan papier. We kunnen en willen in deze tijd niet meer om computers heen maar willen we dat onze kinderen er nog meer tijd aan besteden dan ze nu al doen?

  12. Kinderen zijn de laatste jaren al zoveel bezig met allerhande multimedia: pc, gsm, tv games, pc in de klas, i-pods en daar komt dan ook nog het tv kijken bij. En dan ook nog de hele dag in de klas met een “tablet”? Niet alleen jongeren, maar steeds vaker vanaf de allerkleinste zijn vertrouwd met allerhande multimedia producten. + wat met de ecologische impact? Als je weet dat zo een tablet maar een aantal jaren meegaat. Waar gaan we naar toe met de oude, en als iedere leerling zo een tablet heeft, wat een hoop afval of kan deze net zo goed helemaal worden gerecupereerd als het papierafval?
    Tablet ontlast positief op heel wat manieren, maar graag vanaf een latere leeftijd iedere leerling zijn eigen “tablet”

  13. @Ruth: schoolboeken gaan op de school van mijn kinderen toch wel een aantal schooljaren mee. De gsm van mijn kinderen, die overal wordt meegenomen, ziet meer af dan die schoolboeken. Ik vraag me dus af of tablets zoveel duurzamer gaan zijn dan boeken.
    Wat de kostprijs betreft: ik veronderstel dat de licenties van oefenmaterialen en handboeken ook niet gratis zullen zijn en minstens evenveel zullen kosten als de boeken die ze nu gebruiken.

  14. Zelf ben ik voorstander, maar waarom alleen in klas en school, dit is superhandig voor iedereen en vooral ook voor ouderen!!!

  15. Wat schrijven betreft hoor ik nu al dat veel kinderen problemen krijgen als ze eens een grote overhoring moeten maken – ze komen tijd te kort om alles netjes op te schrijven en hebben na afloop kramp van het schrijven. Met de invulboeken van tegenwoordig wordt al een stuk minder geschreven dan vroeger. Dat zal er met tablets niet op verbeteren.

  16. Eerlijk gezegd denk ik dat er heel goed onderzoek naar moet gedaan worden alvorens er beslissingen worden genomen. Voor kinderen in de basisschool kan het leuk zijn, maar dan zie ik het persoonlijk niet voor dagelijks gebruik. Enkele tablets waar ze voor techniek en wo vakken wat kunnen gaan opzoeken. Een smartboard daarentegen vind ik persoonlijk voor de basisschool veel beter als aankoop. Voor de middelbare school daarentegen zou het al een stuk beter zijn denk ik. Maar dit indien de kostprijs van apps laag genoeg is. Ik herinner me dat ik toch niet alle schoolboeken van mijn broer kon overnemen..en dat mijn mama toch wel ieder jaar heel wat moest uitgeven aan schoolboeken. Ik denk maar aan de atlassen die steeds veranderen, de spelling die om de x aantal jaren weer eens gewijzigd wordt, en nog zo veel meer. Voor mijn eigen gezondheid moest ik trucjes verzinnen om geen te zware boekentas te hebben, had ik te veel verschillende vakken op 1 dag had ik voor de rest van de week rugpijn van de te zware boekentas..er zal goed onderzoek naar moeten gedaan worden, want er blijven vakken die niet kunnen gegeven worden met een tablet. (denk maar aan kunst en muziekvakken enzo of het tekenen van figuren met de geometrische driehoek bij wiskunde enzo)
    Het heeft vele voordelen maar wat zijn de nadelen? Wat weegt het meeste door? Het is een goed onderzoek wel waard!

  17. Ik weet of het beter is voor de leerlingen, maar de toekomst en evolutie tegenhouden kan toch niet. Waarom ze niet omarmen en uitproberen ? Kijk maar eens op http://www.tabbled.com/nl/demo wat je al met een budget van 99€ per tablet kan

  18. Het idee is lovenswaardig, maar de kost is niet door iedereen makkelijk te dragen. Hierdoor maak je kans een nog meer uitgesproken twee sporen maatschappij te maken

  19. Persoonlijk denk ik, dat we beter nog even wachten tot de eReader iets meer op punt staat, dit is zoiets als een tablet, maar een andere technologie (eInk). Dit gaat veeel langer mee op 1 batterij (tot 2 weken), is veel beter voor de oegen (er zit geen lamp achter), en stukken goedkoper. Momenteel is het alleen nog wat traag, wat voor het lezen niet echt een probleem hoeft te zijn.
    Ik lees zelf een aantal technische boeken op mijn eReader, het is wel even wennen, maar dat gaat snel heel vlot. De meeste EBooks die ik koop zijn natuurlijk goedkoper dat de gedrukte versie. Dit moet natuurlijk ook kunnen voor de schoolboeken, maar daar moet nog menig uitgeverij van overtuigd worden, vrees ik…
    Als iedereen een beetje meewerkt, moet dat best kunnen, en ja, dan zijn we uiteindelijk van die zware boekentassen af….

  20. ben ik nog vergeten te vermelden, maar er bestaat al een initiatief om zulke eReaders te voorzien in ontwikkelingslanden:
    http://millionbooks.worldreader.org/

    jef

  21. Geen probleem, zolang de scholen voor de kosten ervan zelf instaan (al is het via sponsoring, werkingsmiddelen,…). Bovendien wordt dit dan het leer-instrument voor de kinderen thuis, maar.. niet iedereen heeft internet (meestal omdat men het niet kan betalen – weet dit uit ervaring). Zo gaan we nog meer splitsing krijgen in de opleiding tussen kinderen van rijke of welstellende ouders, en van zij die het niet breed hebben.

  22. Het nieuwe en coole is snel af zodra het serieus wordt. Er zal, zeker in het begin, veel tijd verloren gaan aan Spielereien en dingen die totaal naast de kwestie zijn. Leren blijft hard werken met gelijk welk hulpmiddel, er bestaat geen gemakkelijke binnenweg. Voor mij pas OK als in de rest van de maatschappij het coole er wat van af is en de tablet als een dagelijks gebruiksvoorwerp gezien wordt zoals bv. een simpele gsm en niemand nog stil staat bij het speciale ervan. Pas dan kan het zijn nut bewijzen zonder afgeleid te worden door het gadgetgehalte.

  23. Zou een geweldig hulpmiddel zijn voor alle de leerlingen met dyslexie.

  24. In welke zin?

  25. Als het echt de oplossing zou betekenen voor de loodzware boekentassen in het secundair onderwijs, dan mogen ze het onmiddellijk invoeren. De dokterskosten voor rugklachten die we dan uitsparen, kunnen we dan investeren in de tablets.

  26. Een pc in de klas is een must, maar het zouden pc’s van de school moeten zijn, en de leerling zou enkel moeten instaan voor de usb stick die hij mee neemt naar huis ‘s avonds en mee naar school ‘s morgens. Thuis kan een vaste computer, mobiele pc of tablet gedeeld worden door het gezin.

  27. Voor mij Ok maar mag niet alle werkboeken vervangen . Wel nuttig voor de bijkomende boeken zoals atlas, woordenboek, spellingsboekjes, etc…
    kinderen uit minder behoede gezinnen moeten nu toch ook hun boeken betalen of huren met een tablet blijft dat volgens mij hetzelfde.

  28. Alleen tablets lijkt me zinloos. Over 10 jaar is er vast weer iets anders. Meer digitaal en de manier van leren schrijven herzien binnen het onderwijs lijkt me een goede zaak. Wie, anders dan meesters en juffen, gebruikt nog pen en papier? Zelf gebruik ik nu zelfs mijn smartphone om boodschappen op te schrijven….

  29. En de dag waarop dat ding in panne bent, ben je plots analfabeet? Print zo’n smartphone ook briefjes af om aan je kinderen mee te geven? Ik denk dat kunnen schrijven nog steeds zijn voordeel heeft ;)

  30. En vooral goedkoper is, want je kan je kinderen natuurlijk ook een smartphone geven om berichtjes door te sturen, maar papier en potlood werken ook, zijn milieuvriendelijker en veel goedkoper he?

  31. De jeugd laat zich makkelijk verleiden door veel te dure designartikelen (MacBook, iPhone of andere smartphone, iPad of andere tablet, …). De vele leuke, maar niet écht waardevolle app-gadgets kosten “telkens” maar enkele euro’s.
    Uiteraard doen ze dit niet om beter te studeren, maar om te chatten, gamen, muziek beluisteren, Facebook-berichtjes te versturen, SMS’en, …
    Zo geven ze veel makkelijker 1.000€ of meer uit aan verstrooiende gimmicks, dan 400€ aan een (al dan niet portable) PC en 100€ aan een waanzinnig goede Office-licentie, waarmee ze de stap maken naar het bedrijfsleven later. Spelenderwijs leren is leuk voor < 10-jarigen; het bedrijfsleven en de weg ernaartoe in de praktijk een stuk minder.
    Alles is Marketing-gestuurd tegenwoordig en we zijn er blijkbaar machteloos tegen. De jeugd is nu éénmaal een makkelijk te beïnvloeden doelgroep, die altijd maar meer instant satisfaction opzoekt.
    Logisch gevolg is dat er altijd maar minder en minder tijd, ambitie, zin en voldoening in studeren overblijft. In sommige buitenlanden verbiedt men GSM's op school omwille van de stralingsrisico's. Hier twijfelen scholen of ze draadloze netwerken moeten aanleggen voor tablets/netbook-PC's. Interessant debat, dat vele verdedigbare invalshoeken kent.

  32. Een dure ‘gadget’, in het beste geval een ‘middel’ maar geen alvast ‘doel’. De hieraan gekoppelde extra (be)straling baart mij veel meer zorgen. Meer en meer scholen en openbare gebouwen in verschillende Europese landen voeren (terug) een GSM-verbod in en zijn reeds WiFi aan het verwijderen omwille van de gezondheidsrisico’s.
    Zelfs een recent rapport van de Raad van Europa waarschuwt voor de gezondheidsrisico’s van hoogfrequente straling, in het bijzonder voor kinderen en pleit voor dringende maatregelen om de blootstelling aan EM-straling terug te dringen. Het opvallendste voorstel van de Raad is ongetwijfeld het totale verbod op het gebruik van gsm’s en draadloze netwerken in schoolgebouwen. Op die manier wil Europa kinderen en jongeren, die kwetsbaarder zijn, zoveel mogelijk van die straling vrijwaren.
    Hopelijk komt het er door voor het te laat is.

  33. Ik heb in een artikel (enige tijd geleden al) gelezen dat werken/lezen met tablets zorgt voor nekklachten? Wat is jullie gedacht daarover??

  34. Laat ons eerst de werking met een tablet goed uitbouwen. Het is aan leerkrachten en ontwikkelaars van studiemethodes om systemen te ontwerpen die het tablet nuttig en functioneel maken in de klas. vb. kinderen krijgen via het digitale bord of server oefeningen op het tablet die ook dadelijk een correctiesleutel bevatten en doorseinen aan de leerkracht, wie met welke taak bezig is en hoe die verloopt. Zo kan de leerkracht zijn energie steken in het werken op ieders niveau. Als we kijken naar bordboeken die door bepaalde methodes worden aangereikt, dan zijn deze zelfs niet ver genoeg ontwikkeld. Het is zeker een knap werkmiddel die een hoop papier kan vervangen, sneller kan werken en makkelijk is in gebruik. Over enkele jaren zal deze vraag tot de verre geschiedenis behoren.

  35. Ik vraag me af hoe geschikt die tablets zijn voor kinderen met dyslexie. Als ik zie hoe dat bij mijn zoon gaat en hoeveel moeite hij heeft met handboeken die slechts een beperkte werkruimte geven om oplossingen uit te werken, of die een drukke layout hebben, dan vrees ik het ergste. Een vel papier is groter en overzichtelijker dan dat.

  36. Vanuit EduBIT volgen we uiteraard deze vraag. Duidelijk is dat tablets een andere manier van onderwijzen kunnen ondersteunen. In één van onze projecten zei een leraar: “Eindelijk zijn de leerlingen creatief met ICT bezig geweest.” In maart 2013 komt er een uitgebreidere nota vanuit EduBIT “Tablets op school” waar zowel ingegaan wordt op technische en didactische elementen. We hebben tevens een overzicht van scholen die volop aan het experimenteren zijn.
    Op 20 maart is er het ICTforum 2013 (ictforum2013.be) waarbij we vanuit beleid, praktisch beheer, lespraktijk en ict en zorg kijken naar het tabletverhaal.

  37. Allemaal goed en wel zo’n tablet maar wat als die valt en bovendien gaan kinderen veel minder contacten hebben en gaan uiteindelijk zelfs niet meer kunnen schrijven of een blad omdraaien.

  38. Het lokt natuurlijk wel leerlingen, zo’n tablet. Scholen krijgen hierdoor veel meer leerlingen dan scholen zonder tablets.

  39. Op de school van mijn zoon hebben ze ook tablets. Ik zal daar zeker geen reclame mee maken voor die school. Onlangs is zo een tablet van zijn bank gevallen en het glas was kapot. De rekening (90 euro) is voor de ouders. Kan dat zo maar ?

Schrijf een reactie

Je reactie kan alleen gepubliceerd worden als je je naam en e-mailadres invult. Je reactie verschijnt meteen online, maar kan verwijderd of aangepast worden als de redactie vindt dat je reactie niet voldoet aan de algemene voorwaarden. Zorg dat je reactie relevant is voor het onderwerp van het bericht waarop je reageert. Gebruik geen ongepaste of beledigende taal en maak geen reclame.