Het Labo

filmpje 2 van 11 - 00:08:48 - 27 maart 2009 - voor leraren

Kleuters leren luisteren

 

onderwerpen: evalueren, kleuters, stress, lerarenopleiding, taal, didactisch materiaal, muzikale vorming, klasmanagement

Ritmiek aanleren aan kleuters is méér dan dansen op kabouter Plop. Sanaa (19) doet haar uiterste best om te letten op haar taal en de bende uitgelaten kleuters in de hand te houden. Maar begrijpen de kleuters wel altijd wat Sanaa van hen verwacht? De camera's van TV.Klasse leggen het feilloos vast.

Reacties

    • Leuk Sanaa om je via deze weg nog eens te ontmoeten, groetjes
      Juf Martine uit Vilvoorde
    • geert.hullaert op 01/04/2009 @ 14:12
    • leuk om te zien-jammer dat dit meestal geen echte werkelijkheid is wat het aantal kleuters betreft
      waarom zo een activiteit niet eens uitproberen met de hele klas
      Met 27 kleuters zal dit een heel ander beeld geven
    • vera.vandersteen op 01/04/2009 @ 18:47
    • Sanaa heel herkenbaar voor ons als student. We willen dat elke fase goed verloopt en dat iedereen het correct doet.

      Dat is ook typisch voor ons dat we met de negatieve punten beginnen omdat ze dat eigenlijk van ons verwachten. Ik vond het zeer goed van je lector dat hij ook je positieve punten wilde horen.
      Dat is echt leren reflecteren.

      Duidelijke instructie dat is ook een werkpunt van mij, ik praat te veel, duidelijke en korte zinnen volstaan.

      reactie op vera.vandersteen
      Wat de klasgroep betreft het is altijd anders met een andere groep.
      Het ligt niet altijd in de hoeveel kleuters, ook wie zit er in de groep, welk gedrag hebben je kleuters, wat kunnen ze al..... Het heeft een tal van oorzaken
    • vanessaJanssens op 06/04/2009 @ 12:27
    • Hej Sanaa,

      Ik studeer voor kleuterjuf en ik vond de ideeen in jouw ritmiekactiviteit wel heel leuk. Ik denk ook dat je door een paar kleine aspecten eruit te halen de betrokkenheid van de kleuters heel erg de lucht in kon zien gaan.

      De kleuter die niet mee wou werken van het begin bijvoorbeeld. Verplaats je in zijn belevingswereld. Als hij echt niet mee wil doen dan is dit oke en dit mag. Laat deze kleuter apart zitten en hou na de les een ervaringsgericht gesprekje waarom hij niet mee wou doen. Daag de andere kleuters dan wel extra uit om mee te doen om te voorkomen dat ze allemaal daar gaan zitten.

      De kleuters krijgen eigenlijk weinig kansen om zelf te experimenteren met die kokosnoten. Laat ze zelf maar eens die ritmes nadoen, dan kunnen ze die eens uitproberen. Je prikkelt de kleuters ook beter met een inleiding die spanning creeert bijvoorbeeld: het zijn de oude toverkokosnoten van mijn oma. Je prikkelt zo de fantasie. Wat zouden we allemaal met die kokosnoten kunnen doen? stuur ze een beetje in de juistje richting. Dan doen ze iets wat ze zelf willen.

      Een leuk deuntje of liedje kan ook altijd helpen om de kleuters op gang te krijgen.

      Ik hoop dat je er iets mee kan, want je hebt het zeker in je om een goede kleuterjuf te zijn!
    • t_van_oss op 01/06/2009 @ 14:26
Plaats een reactie
Toon een nieuwe afbeelding een nieuwe code Voer de hierboven weergegeven code in ter controle