De Eerste Lijn

filmpje 2 van 11 - 00:10:55 - 28 oktober 2008 - voor leraren, ouders

Pesten

 

onderwerpen: pesten, opvoedingsondersteuning, agressie, conflictbeheersing, kinderrechten, jongeren, leerlingbegeleiding, sociale vaardigheden, welbevinden

3 tot 8% van de kinderen in Vlaanderen wordt ernstig gepest. Dat is ongeveer 1 kind in elke klas. De littekens van pesten blijven levenslang. TV.Klasse spreekt met Kobe die slachtoffer is van pesten, en met Lena die 2 jaar geleden steeds alleen op de speelplaats stond. Gie Deboutte is pestdeskundige en geeft duiding en tips in de reportage: "Hij blijft maar boksen". 

Je kan hier doorklikken naar het volledige eerstelijnsdossier over 'Pesten'.

Reacties

    • Als geadopteerde uit India heb ik mezelf veel vragen gesteld waarom je gepest wordt. Ik ben nu 35 jaar, maar ik herinner me nog goed hoe het toen was en nu soms ook nog. Je viel op als klein bruin ventje en kreeg de volle aandacht van iedereen, toen ik in België kwam(3.5 jaar).
      Kinderen begonnen al jong met woorden als 'choco' enz... Ik had zelf nog niet door dat het een verwijt was. Later kwam het besef. Ik heb zelf veel op mijn tanden moeten bijten. Ik heb veel over mij laten heenkomen,maar mij ook niet laten doen. Je echt kleineren en in het middelbaar je proberen aan een kapstok te hangen, zijn maar enkele voorbeelden. Maar er is een verschil tussen pesten met daden of woorden en ook met racisme. Het is niet zo dat als je van een ander land bent je gepest wordt omwille van je kleur. Als tiener of vowassene moet je voor jezelf heel goed uitmaken hoe de context is in een bepaalde situatie.
      Ik ben niet groot en als ik op mijn fiets zit en er rijden tieners van het school in mijn richting, dan gebeurt het af en toe nog dat ik verweten wordt. Ik leg er mij bij neer dat zij mijn leeftijd niet inschatten en denken dat ik ook een student ben of wat dan ook.
      Maar jezelf 'opsluiten' is zeker geen goede zaak. Ik wou overal aanwezig zijn, zelfs met de gedachte dat je eventueel gepest zou kunnen worden. En het gaat telkens over. Maar een goede begeleiding van thuis en school is heel belangrijk. En uiteraard ook de weerbaarheid van jezelf. Ik denk dat de begeleiding nu heel veel verbeterd is, dan jaren terug.

      www.torromolinos.blogspot.com
    • jo.verhaeghe op 28/10/2008 @ 11:25
    • Dag Klasse,
      knappe reportage !
    • nijss op 28/10/2008 @ 20:21
    • dag klasse
      ik ben blij dat jullie een reportage hebben gemaakt over pesten.
      nu kan iedereen zien wat het litteken kan zijn van pesten !
      van harte bedankt
      groetjes LENA
    • nijss op 28/10/2008 @ 20:27
    • beste Klasse,
      ik vind het heel erg jammer dat jullie meedraaien in de huidige angstcultuur die de onzalige neiging heeft de weerbaarheid en zelfgenezingsmechanismes van jonge mensen te ondermijnen.
      als je als gepeste leest dat je er levenslange schade aan overhoudt die dezelfde impact heeft als oorlogsgeweld, zoals in't groot gedrukt staat in jullie dossiertje, is dat echt niet bevorderlijk voor de verwerking van het gebeurde.
      als leerkracht godsdienst vecht ik elke dag tegen de slachtoffercultuur en tracht onze leerlingen weerbaar te maken.
      erkenning van problemen is belangrijk, maar behalve de sensatiepers is echt niemand gebaat bij dergelijke opgeblazen en ongefundeerde uitspraken.
      als je de achtergrond van deze reactie wil uitdiepen, lees dan eens 'cultuur van angst' van Frank Ferudi, professor in de sociologie.
      met enige ontgoocheling in het blad klasse,
      ellen.
    • ellenvster op 29/10/2008 @ 12:29
    • Klasse,
      Een dikke pluim! Jullie hebben het prachtig gedaan... Het filmpje is ongelooflijk. De verhalen zijn voor iedereen anders maar toch herken je je zelf erin.
      Je houd er diepe littekens aan over, maar toch kun je erover komen.
      Ikzelf ben heel hard gepest geweest maar heb toch ergens een knop kunnen omdraaien. Met een nieuwe school, veel steun van m'n ouders en vooral veel kunnen praten. Met iedereen: leerkrachten, ouders, vrienden, familie, ...
      Ik hoop dat iedereen dit kan ervaren! Een nieuw leven kunnen beginnen met veel plezier, vrienden, ...
      Vroeger kon ik ook moeilijk geloven dat dit kon, maar nu weet ik het zeker!
      Veel moed iedereen, ik hoop dat jullie ook zo kunnen opnieuw beginnen...
      Steffi
    • Fienemien op 30/10/2008 @ 12:29
    • Een heel goede reportage, ze geeft een zeer goed beeld van wat het met iemand doet als je gepest wordt. Maar je moet het toch meegemaakt hebben om gepest te worden echt volledig te kunnen begrijpen
    • Avilou op 30/10/2008 @ 15:14
    • dikke feestfilm
    • jofke op 30/10/2008 @ 15:45
    • het probleem is simpel: iemand die pest heeft een probleem en gaat daarom pesten, meestal begint hij alleen te pesten en komen er andere kinderen (ook als ze zogenaamd 'volwassen' zijn, zijn ze kinderen) meepesten om 'cool' te zijn. DUS: in plaats van de pestkop een straf te geven, kun je er beter voor zorgen dat de pestkop geen probleem meer heeft. zo gebeurt het ook niet dat iemand gepest wordt vanwege een 'mankement', want iedereen, ook jij, ook uw buurman/buurvoruw heeft wel ergens een mankement. Niemand is perfect.
    • op 31/10/2008 @ 13:09
    • Mijn 9-jarige zoon wordt op school geplaagd om zijn Nederlands accent. Wel, wij kunnen het niet helpen, dat wij geen verkavelingsvlaams spreken. Frappant is, dat allochtone leerlingen van Turkse en Marokkaanse afkomst zich aan dit pestgedrag bezondigen. Als minderheidsgroeperingen worden zij zelf in Belgie gediscrimineerd, maar dat geeft je geen vrijbrief anderen te discrimineren. De resultaten op school hebben te lijden onder dit pestgedrag.
    • brimer op 31/10/2008 @ 15:34
    • Djiezes zeg. Hoe ziek kun je zijn om als leerkracht mee te pesten. Je moet al ziek zijn om mensen de afgrond in te pesten, maar een leerkracht die leerlingen mee de grond in boort vind ik er echt wel over. En dan krijg je schrikbarende cijfers waaruit blijkt dat er ieder jaar meer en meer jongeren zijn die regelmatig spijbelen. Je zou voor minder hé...
    • op 31/10/2008 @ 22:55
    • goeie reportage, het pakt me
      ik begrijp soms niet dat die leerkrachten dat echt niet zien
      het zal toch duidelijk zijn als iemand echt gepest wordt
      en ook waarom als je datene slachtoffer blijft pesten moet je toch zien dat dat echt wel zeer doet en niemand die er iets tegen doet
      erg toch??
    • ikke_lore op 02/11/2008 @ 11:36
    • ik maak dit ook mee,
      ik ben vorig school jaar in januari gestart op een nieuwe school ,resultaat ik kom in een klas en ze zien mij als een soort indringer, ik werd constant gepest ze lachten me uit met wat ik droeg en wat ik deed allemaal dingen die gewoon ,maar mij deed het pijn ,ik ben iemand die niet snel iets zal zeggen tegen de pesters ,want dan dacht ik ze gaan me nog meer pesten ,
      het begon zo erg te worden dat ik een brief geschreven had met daarin men gevoelens en dat ik het niet meer zag zitten ik kon het echt niet meer aan ,men mama heeft die brief gevonden en ze heeft direct naar de directie gebeld en zijn dan bij ons thuis gekomen samen met een begeleider we hebben erover gepraat , ik heb dan een paar keer naar het clb geweest om meer arserviteit te krijgen en om mezelf wat meer moed te geven ,dit hielp wel e, de pesters werden ook aangesproken dat zorgde dan ook voor een probleem want dan was het van kan je uzelf niet verdedigen.
      nu dit school jaar loopt het wel iets anders ik durf meer voor mezelf opkomen maar toch zijn er nog altijd bij die me soms uitlachen en het doet pijn ,ik vraag me soms af wat er verkeerd is met mij waarom altijd ik ,dat is men grootste vraag ,maar heb er nog altijd geen antwoord op gevonden ,wat ik nu wel doe is het meer over mij te laten gaan en het helpt wel een beetje ,ik heb nu eenmaal een zacht karakter en ja ik durf men mond niet echt open doen uit schrik dat het weer te erg zou worden .
      dus ik weet hoe men zich voelt als men gepest word ,en ik ga nu nog af en toe naar het clb om erover te praten dat is erg belangrijk dat je er met iemand kan over praten
    • ludje op 04/11/2008 @ 07:57
    • wij, leefsleutels vzw, vinden het heel belangrijk dat er aandacht besteed wordt aan het onderwerp pesten.
      Leefsleutels trekt al jaren door Vlaanderen om de No Blame methode voor te stellen.
      We zijn dan ook enthousiast dat in jullie reportage duidelijk naar voor komt dat een open gesprek nodig is en dat het belangrijk is geen angst te creëren, zodat het slachtoffer niet bang hoeft te zijn voor represailles. Dit zijn enkele elementen die ook bij de No Blame aan bod komen.
      Groetjes,
      Het Leefsleutelteam
    • veerle op 04/11/2008 @ 14:58
    • Tussen mijn 7 en 12 jaar heb ik me veel te kwetsbaar opgesteld tegenover pestkoppen op school. Thuis kreeg ik ook niet de hulp waarnaar ik op zoek was. Daardoor zag ik het steeds minder en minder zitten met als gevolg zelfmoordplannen. Vanaf mijn 11 jaar ben ik door een kameraad echter met karate begonnen wat me het nodige zelfvertrouwen opleverde. Ik denk dus ook dat kinderen die gepest worden door een gevechtsport gaan te doen meer zelfvertrouwen krijgen waardoor ze beter bestand zijn tegen de pesterijen van anderen.
    • Anoniem op 04/11/2008 @ 20:04
    • alles gebeurt achter de schermen. De juffen zien niets want het gebeurt op de speelplaats, in de toiletten...
      fluojasje elke dag verhangen, turnzak opensnijden, turnbroek pakken, winterlaarsen verstoppen,...en er wodrt bitter weinig op gereageerd vanuit de directie. dat zal wel overwaaien. Na drie jaar is het nog niet voorbij. De pesters zijn mondiger en worden gelooft.De reacties van mijn dochter worden heviger en minder gemanierd door het ongeloof. Zo komt ze ongeloofwaardiger over omdat ze haar persoonlijk aanvallen. Te braaf voor deze pesters. Waarneer is het pesten erg genoeg???? Bij zelfmoord??? Als het té laat is??? De gevolgen worden onderschat in de scholen.Leerkrachten die er iets van horen, moeten ingrijpen voor een jong leven verpest wordt en het minderwaardig naar het secundair moet vertrekken.Thuis kan je ze nog zo goed oppeppen, als ze telkens waar gekraakt worden op school, krijgen ze een negatief zelfbeeld!
    • k.t.vbs.p op 05/11/2008 @ 10:41
    • Pesters zijn ZIELIG! Ze hebben zelf een probleem en kunnen er zelf niet mee om, dus zien ze pesten als enige uitweg! Pesters bereiken vaak niet veel in hun leven, als ze niet leren dat dit gewoon niet kan! Pesten is erg!

      Voor mensen die gepest worden: jij bent NIET het probleem, de pester zelf is het probleem!!!!!!!!!!
    • annsootje2 op 05/11/2008 @ 17:36
    • Zoals k.t.vbs.p ook schreef wordt het vaak achter de schermen gedaan en er wordt niet genoeg ingegrepen. Mijn zoon van 12 jaar wordt ook regelmatig gepest en als ouder heb je daar enorm veel pijn van omdat je weinig of niets kan doen. Hij werd al in de lagere school gepest en altijd door kinderen van in zijn klas, met zijn langere haar,hij zou een homo zijn, een janet, omdat hij goed leert, omdat hij danst, hij kan in hun ogen niets goed doen, staat erbij voor piet snot en ga zo maar verder. De grootste pester spant dat ook andere kinderen voor zijn wagen en die doen mee om zelf niet gepest te worden. En als je dan weet dat er volwassenen dat ook doen, hij kan zelf niet meer met plezier op kamp gaan.Hij is soms zo teruggetrokken en gesloten. Ik zou zo graag meer voor mijn zoon willen doen maar hij wil niet dat ik zelf naar de pester(s) stap.Ik zie uit naar de dag dat hij recht staat en voor zichzelf opkomt.
    • 0212ingrid op 06/11/2008 @ 08:46
    • ook ik heb een zoon van 12 jaar en die word ook sinds enkele jaren gepest met het gevolg dat hij alleen naar school rijdt en ook onderweg zijn er die hem pesten
      ook zijn er natuurlijk altijd die meepesten om zelf niet gepest te worden
      met het gevolg dat mijn zoon nu helemaal dichtklapt en in zijn schulp kruipt bij wijze van spreken
      wij als ouders hebben het hier ook moeilijk mee omdat ikzelf vroeger ook op school gepest werd en ik kan u verzekeren dat je dat je hele leven meedraagt
      wij als ouders kunnen en mogen niet in hun plaats reageren maar wat als ze zelf niet durven en maar laten begaan?????ik weet dat dit hem kwetst en je kan hem toch niet helpen dat gevoel van onmacht is verschrikkelijk
      ook al vullen ze dan op school een pestersenquete in
      niet iedereen durft het erop schrijven
      en de pesters die doen maar verder
    • huismoeder op 07/11/2008 @ 12:45
    • Ik ben vroeger zo gepest geweest dat ze me zelf voorstelden om zelfmoord te plegen. Zoiets draag je voor de rest van je leven mee. Het gevolg daarvan is dat ik nu moeilijk persoonlijke contacten leg en zeer terughoudend kan overkomen.
      Ik hoop toch dat scholen eindelijk eens werk maken van deze problematiek want de gevolgen zijn niet te onderschatten!
    • Nebelreiter op 09/11/2008 @ 09:21
    • Ik maak momenteel het zelfde mee,mijn zoon heeft faalangst (ook 12 jaar) en wordt op school ook gepest zelfs door klasgenoten. Ze zitten met 9 in de klas waar er 4 hem pesten ook onderweg naar huis,hij wordt van de fiets geduwd oftewel getrokken en daarna stampen ze hem.Zijn boeken waren vanaf de eerste keer dat hij ze mee had al natgemaakt doordat ze zijn flesje met water open geduwd hadden in zijn boekentas.Ik had de school verwittigd maar heb daar geen reactie opgekregen.Ik werd vroeger ook gepest en voel me nu slecht omdat hij dit ook moet meemaken.Mijn oudste zoon werd het laatste leerjaar gepest maar is gelukkig in het middelbaar niet meer!Ik heb het pesten op zijn clb brief vermeld ik ben benieuwd naar de reactie.
    • tantebieke op 11/11/2008 @ 13:11
    • Ik heb zelf een pestverleden (als slachtoffer voor alle duidelijkheid), en ik voel soms nog de littekens. Ik denk dat je eerst best probeert met de school te praten, ook als het kind het er niet mee eens is. Je mag het niet achter de rug doen, dan verliest het kind zijn vertrouwen ook in jou, maar je kan niet aan de zijlijn blijven staan. Als de school niet kan of wil ingrijpen, of -erger nog- je niet gelooft of minimaliseert, dan vind ik dat je een verandering van school moet overwegen. Met mij is dat vroeger niet gebeurd, maar vier jaar lang in een klas zitten die je volledig buitensluit (in het beste geval), dat laat zijn sporen na: je zelfvertrouwen is nihil, je blijft achterdochtig tegenover leeftijdsgenoten. Je mag echt niet wachten tot 'het overgaat', je mag het kind dat gepest wordt niet de schuld geven (dat doet het zelf al) en niet minimaliseren of zeggen dat het zich dat niet mag aantrekken (iemand die het zich niet aan kan trekken dat hij volledig geïsoleerd is, staat wel enorm sterk in zijn schoenen, he). Ook de goeie raad 'niet reageren, dan stoppen ze wel' heeft dikwijls het omgekeerde effect. Als pesters echt iemand in het vizier hebben, dan blijven die doorgaan totdat het slachtoffer wel moet reageren. Als de school dus niks kan of wil doen, veranderen !
    • Anoniem op 12/11/2008 @ 10:25
    • Wat als het van de leerkracht zelf komt.bij wie moeten ze dan aankloppen?
    • prutserke op 13/11/2008 @ 07:12
    • Ik zou eens naar een centrum voor leerlingenbegeleiding gaan en de situatie uitleggen. Toen ze mij gepest hebben zijn die op de betrokken school langsgeweest en hebben zowel de leerlingen als de leraren ter verantwoording geroepen.
    • Nebelreiter op 14/11/2008 @ 11:10
    • ik vind het heel erg dat kinderen gepest worden ik word zelf niet gepest. ik vind het soms zo erg dat je ziet dat mensen gepest worden het blijft maar duren en er komt maar geen eind aan. soms hebben pesters zelf niet door dat ze iemand zoveel pijn kunnen doen. Wat ik nog het ergste vind is dat er meer dan 5 miljard mensen op de aardbol zijn en dat ze gewoon iemand eruitpikt ik vind dat dat niet kan. de pesters willen eigenlijk gewoon macht hebben dat ze denken dat ze meer betekenen dan andere kinderen, en vaak is er maar 1 leider en de rest zijn volgers als de leider lacht lachen de anderen mee. de kinderen die worden gepest krijgen een nog zelfbeeld van zichzelf als 100 mensen tegen jou vriendelijke complimenten geven zoals jij hebt dat goed gedaan, en 1 iemand zeggen jij bent lelijk, en jij bent dom en blablablablalbablablalbalba......... dan gaat dat ene compliment het langst blijven hangen en wat dat ook erg is dat de leerkrachten het meestal niet opmerken en als ze dat wel doen dan geven ze een straf en als de straf gedaan is dan gaan ze gewoon weer verder. Dit is mijn mening over pesten en ik heb dat er meer mensen achter deze mening staan
    • fienimieni op 14/11/2008 @ 12:42
    • Het is altijd natuurlijk gemakkelijk om te zeggen 'oo ik vind dat erg'!
      Neem het me niet kwalijk, maar jullie zijn eigenlijk dan misschien even erg als de pester zelf! Jullie vallen allebei onder de categorie 'lafaards'. Het zijn nog altijd de daden die het doen en niet de woorden!

      Ik pest niet, ik word niet gepest. Ik zeg er ook iets op!
    • EefHaarMaks op 16/11/2008 @ 11:49
    • Ik ben altijd al gepest geweest. Kzit nu in t derde middelbaar, en t stopt niet.
      Maar ik ben er mee leren leven, als je dit filmpje ziet kan het je misschien niet zo raken.
      Maar sta in mijn schoenen; en dan zal je zien, je bent erdoor getekend voor het leven.
    • AliveOrJustBreathing op 17/11/2008 @ 18:39
    • Het is voor mensen meestal moeilijk om gepeste mensen te begrijpen, als ze zelf niet gepest geweest zijn. Net zoals het voor mensen meestal moeilijk is iets te begrijpen wat ze zelf niet ervaren hebben of waar ze geen ervaring mee hebben. Vooroordelen spelen te snel op bij mensen ...
    • Avilou op 18/11/2008 @ 21:07
    • antwoord op reactie van EefHaarMaks:
      Jij gaat niet beweren dat je in een situatie van dat er 10 grote mensen iemand aan het pesten zijn dat je het slachtoffer gewoon gaat helpen. Dat durf ik niet en dat gij jij 9 van de 10 ook niet durven. Ik zou gewoon achteraf met het slachtoffer gaan praten. Zoiets heet: natuurlijke schrik of groepsdruk (bang dat je zelf gepest gaat worden). Ik ben zelf al niet zo groot en sterk dus ik lig direkt op de grond als iemand mij slaat.
    • lala852 op 18/11/2008 @ 21:13
    • hoi;
      ik ben zelf 3 jaar gepest. ( van het 1e tot het 3e middelbaar). Veel lkr wisten dit, maar deden er niets aan. Een andere lkr zei dat ik maar wat meer haar op mn tanden moest hebben, dit heeft me erg gekwetst! Er is één lkr die me geholpen heeft, en ook de directie heeft gedaan wat ze kon. Maar je merkte dat mensen alleen vriendelijk waren om geen straf te zullen krijgen.
      Nu zijn we al een heel aantal jaren verder. Ik studeer nu pedagogiek, zit in de studentenraad en heb erg veel vrienden...Zo zie je maar dat het ook goed kan aflopen!!! Verlies de moed niet! Maar ik moet wel zeggen, het heeft me een jaar depressie gekost en ik heb nog vaak het gevoel dat mensen iets tegen me hebben, of over me roddelen (ookal is dit niet zo).
      Pesten is gewoon erg! Er is wel één voordeel, ik voel me veel sterker, en tollereer in mijn omgeving geen enkele vorm van pesten. Maar als je veel vrienden hebt, is dat ook niet zo moeilijk om je mond open te doen...Ik begrijp dat veel mensen niets durven doen. In mijn klas was het ook zo. Maar dat wil niet zeggen dat ze het er mee eens zijn. Toen ik in mijn laatste jaar zat, hebben veel mensen hun excuses aangeboden, en dat deed echt deugd. Hierdoor ben ik knn verder gaan met mijn leven. NOg heel veel sterkte aan iedereen die gepest word!!!
    • lievekeuh_l op 20/11/2008 @ 01:28
    • zelf werd ik in het lager gepest. Nooit merkte iemand dit op omdat ik van nature al heel stil en verlegen ben. Het is pas opgemerkt door de leerktachten en mijn ouders toen ik niet meer naar school wou. Maar eigenlijk was ik dan al heel diep en heeft het vele maanden geduurd eer ik weer in mezelf geloofde en weer naar de anderen durfde te gaan. Maar toen ging ik naar het secundair, een heel nieuwe school waar niemand was van mijn vroegere school. ik dachjt toen dat ik dit allemaal zou vergeten, maar de schrik kwam me terug te boven toen ik hoorde dat een van mijn klasgenoten een van de pesters kenden. Ik wist niet meer wat doen, maar gelukkig zat ik nog onder begeleiding en hebben we samen achter een oplossing gezocht. Hierdoor heb ik 2 leuke schooljaren gehad. Maar toen ik in het derde van richting veranderde en in een heel nieuwe klas terecht kwam. Begon het pesten opnieuw. Het is nu nog aan de gang, maar dankzij 2 goede vriendinnen die het voor mij opnemen kan ik de kop boven hoofd houden. Want ik durf niet met mijn verhaal naar een leerkracht te gaan, want het pesten gebeurt achter de rug. Dus zien ze het niet. Ik weet dat ik er niets aan kan doen dat ik hun doelwit ben, zelf al denk iksoms dat ik het zelf zoek. Ik weet gewoon dat ik geluk heb dat ik 2 goede vriendinnen heb waar ik al mijn steun kan halen. Al is het soms gewoon op hun schouder uitwenen of zeggen wat er weer eens is gebeurt. Ook hebben mensen mij al gezegd dat ze mij waarschijnlijk pesten omdat ze jaloers op mij zijn. Als dat echt het geval zou zijn zouden ze het beter zeggen ipv mijn leven zuur te maken met deze dommigheden
    • paarsjujuke op 20/11/2008 @ 17:15
    • ja da is wel he maar wa kunen wij daar aan doen he
    • jerome_v_ op 20/11/2008 @ 19:15
    • sorry dat ik het zo cru zeg, maar op welke bescheten scholen zitten jullie. Bij ons kan er gewoon niet gepest worden. Bij ons zou je direct geschorsd worden. Het is trouwens een tamelijk strenge en moeilijke school. Als je niet elke dag studeerd raak je er niet door.
      Pesters zijn gewoon dommeriken die beter niet naar school zouden gaan.
      Trouwens, hoe gaat dit later aflopen. Pesten is echt geen studentengedrag!!! Zo geraak je nooit op een universiteit.
    • Snewuab op 20/11/2008 @ 20:12
    • ik ben in het lager heel erg veel gepest geweest. de leerkrachten wisten dit allemaal maar deden er niets aan. uiteindelijk heeft de directie er in het 5de iets aan "willen" doen (toen ik had besloten om het jaar nadien naar een andere school te gaan). ik en de kinderen die me pestten moesten elke week 1 dag naar de directeur gaan voor de laatste 5 weken (het is er zelfs ver niet van gekomen...). ik heb dan in het 6de het zaligste jaar meegemaakt van heel mijn lagere schooltijd...
      in het 1ste en 2de middelbaar ben ik dan dook weer gepest geweest (ma zo vreed als pubers kunnen zijn, was dit niet veel beschaafder dan in het lager >>). nu zit ik op het sint janscollege.... daar daar zit ik nu nog steeds. ik ben hier niet meer gepest geweest. ik ben dan wel niet van de populairste, ma ik heb toch genoeg vrienden die hetzelfde denken als ik^^
    • deomew op 21/11/2008 @ 20:30
    • http://www.youtube.com/watch?v=RbEsXCggf4s
    • Sigitjeuh op 22/11/2008 @ 10:43
    • Ik heb met pijn in mijn hart gekeken naar de twee getuigenverslagen. Ik voel de pijn van zoveel jaren geleden. En ik ben maar 1 jaar gepest geweest en toch heeft dat al een ontzettende invloed op mijn verdere leven gehad. Ik heb pas onlangs dit helemaal verwerkt, helemaal doorgewosteld. En ik ben er nu 46!
      Later in mijn leven heb ik een overlevingsmechanisme tegen pesten, in feite vernederen, gecrëeerd. Als iemand mij ook maar het minste onvriendelijk, onbeschoft of brutaal aanging had ik een overreactie en schreeuwde, brulde ik nog veel harder terug dan ik werd aangegaan. In feite een beschermingsmechanisme. Als ik iemand zag vernedert worden, of er alleen nog maar een verhaal over hoorde werd ik al razend, dan stond ik niet in voor mezelf. Op een bepaald moment hoor ik een verhaal in een vergadering bij mij op mijn werk waarin een man verteld dat zijn zoon thuiskwam met het verhaal dat er op de bus een jongen was die elke dag aan een paal in de bus werd vastgebonden met zijn eigen jas. Op dat moment werd ik gewoon razend. Als ik zoiets met eigen ogen moest zien stond ik echt niet voor mezelf in.
      Omdat ik nu samen met mijn vrouw creatieve sociaalvaardigheidstrainingen geef gebruiken we één van de sleutelvoorvallen in mijn leven nu als werkinstrument met kinderen. We leren kinderen, tieners om zelf ander gedrag aan te leren via rollenspelen. Gebaseerd op een vereenvoudigde Axenroos: een gedragsmodel van 6 dieren waarin elk dier staat voor een bepaald gedrag ,goed en vervormd, zwart en rood. Leeuw (aanbieden, leider), hond (aannemen, vragen), schildpad (over je heen laten komen, lossen), steenbok (grenzen stellen), havik (aanvallen, confronteren), uil (afzijdig houden). Door met de kinderen situaties na te "spelen)"waarin ze zelf de kracht van elk dier ervaren worden ze weerbaarder gemaakt. Want zolalang het kind zelf niet sterk in zijn schoenen staat blijft de mogelijkheid dat het op bepaalde momenten onderuit wordt gehaald. Maar ook de pester of de rode havik zoals wij ze noemen komen bij ons en worden geconfronteerd met hun eigen gedrag. Zij leren dan weer inzien dat zij via andere dieren meer respect kunnen verdienen en geen vals respect dat gebadeerd is op angst. Maar dat heeft tijd en oefening nodig, voharding, doorzetten. Maar het is mogelijk om zelf weerbaarder te worden. Ik wens met heel mijn hart dat zij de kracht, het vertrouwen en het geloof in zichzelf vinden om eruit te geraken.

      Warme groet,
      Armand
    • Monke op 01/12/2008 @ 14:04
    • Ik ben nooit gepest; ik kan dus niet echt weten hoe het voelt, ik wil het ook niet weten... Maar ik heb wel een mening over pesters: eigenlijk zijn zij de zwakste schakel in de maatschappij, zij zijn het 'plebs', de losers, ze doen het gewoon om ietsje meer te zijn... Als ik er tegenkom geef ik ze een mep tegen hun... Achja tekstjes worden hier waarschijnlijk toch gecensureerd.
      PESTERS ZIJN ZIELIGAARDS =D
    • wimpje op 02/12/2008 @ 15:14
    • leerkrachten maken zich er veel te gemakkelijk van af en denken ach weer één. Terwijl het voor dat kind in kwestie wel heel erg is. Meestal "zien" ze het ook nooit, da's 't gemakkelijkste. Mijn zoon wordt al 3 jaar door eenzelfde jongen en met een vriend geslagen. Wij zeiden eerst dat hij dat moest gaan zeggen tegen de leerkracht met toezicht. Hij wordt altijd afgewimpeld en er wordt nooit op gereageerd waardoor de daders de boodschap krijgen dat ze hier gerust kunnen mee doorgaan. Toen zeiden we dat hij zich moest leren verdedigen. Dat doet hij ook. De eerste slag zien ze NOOIT want ze kijken pas op als er tumult is ontstaan en dan zien ze enkel nog degene die terugslaat. Mijn zoon gaat naar een "katholieke" school waar het recht van de sterkste geldt.
    • jadeco op 04/12/2008 @ 21:47
    • Ook bij onze kinderen geldt op school (katholiek, lager onderwijs) het recht van de sterkste.
      Wie het meeste durft en doet, wordt eigenlijk nooit aangepakt, niet van medeleerlingen en zeker niet van leerkrachten.
      Het lijkt we of de leerkrachten zelf bang zijn van amokmakers of zelf niet meer weten hoe ze nog moeten reageren op bepaalde situaties.
      Wanneer de kinderen de leerkracht verwittigen dat er problemen zijn, wordt het kind gezegd: je moet daar allemaal niet naar luisteren.
      Wij hebben onze kids nu geleerd dat ze telkens moeten antwoorden tegen de leekracht: ik weet wel dat ik daar niet moet naar luisteren, maar elke keer kwetsen ze mij.
      Daar schrikken de leerkrachten wel eens van, spreken nog een klein troostend woordje uit en draaien hun hoofd weer de andere kant op.
      Binnenkort is er oudercontact, ik kom in vier verschillende klassen en ben zeker van plan om elke keer opnieuw het probleem aan te kaarten.
      Kinderen moeten hard worden en hun mannetje leren staan, maar niet op zo'n manier.
      Ik dacht dat de scholen toch ook een pedagogische verantwoordelijkheid hadden. Blijkbaar niet meer anno 2008.l
    • Anoniem op 05/12/2008 @ 10:14
    • In onze lagere school had je het fameuze pestactieplan.Een mooi initiatief als het ook toegepast wordt en net daar wringt het schoentje bij onze lagere school.Mijn dochter is 12 jaar en zij wil alleen nog maar DOOD.Zij is in de lagere school jarenlang gepest geweest op school.Het verhaal dat ze nu na jaren verteldt heeft doet je walgen en daveren.Ik ben ook een keer op school geweest maar dat heeft niks geholpen,integendeel zelfs.Maar wat mij het meeste stoort is de ongelooflijke LAKSHEID van sommige leerkrachten in dit geval.Als een kind uitleg komt vragen omdat ze sommige dingen niet meer snapte omdat haar hoofd vol zat met andere dingen dan maakte deze zogenaamde juffrouw haar nog eens extra belachelijk door haar van voor naast haar te zetten voor HEEL de klas AUB WANT ANDERS STA JE HIER SEFFENS TOCH WEER.Terwijl mijn dochter vol schaamte van voor zat en regelmatig wat belachelijk gamaakt werd door die juf legde ze ondertussen aan haar lieverdtes het voor de zoveelste keer uit.Als zo iemand vast benoemd kan worden dan stel ik mij daar vragen bij .Zij is de naam leerkracht ONWAARDIG.Wij hebben ons kind moeten laten opnemen met een zware depressie en ze zal 3 maanden school moeten missen en dat terwijl de pestkoppen ondertussen extra zegevieren omdat ze jarenlang hun gang hebben kunnen gaan door de ongelooflijke LAKSHEID van sommige leerkrachten in de gbs van HEULTJE
    • Anoniem op 11/12/2008 @ 19:52
    • Ik vind het heel erg wat ik hieronder allemaal moet lezen.
      Kinderen worden gewoon kapotgemaakt door leeftijdsgenoten. Hier rust toch een grote verantwoordelijkheid van leerkrachten en directies.
      Een antipestplan met grote trom afkondigen is niet moeilijk en eigenlijk heel goedkoop. Als je dan ziet dat dit eigenlijk allemaal loze woorden zijn, komt je haar helemaal recht te staan.
      Als je dan nog de leerkrachten durft aan te spreken, dan wordt alles afgedaan als onbenullig en als zijnde: ze moeten zichzelf leren verdedigen.
    • Anoniem op 12/12/2008 @ 10:52
    • Lieve mensen allemaal,
      Ik herken dit hier allemaal zó goed...
      Ik heb 2 zonen, waarvan 1 nu in het 6e leerjaar zit, op een katholieke vrije basisschool. Jaja, mijn zoon is alert, mondig, heeft halflang haar enz. Hij is ook een sociaal kind, speelt graag samen, maar zal bij problemen hoe dan ook het kind in kwestie aanspreken. het enige verschil met ik hier lees wat door jullie neergeschreven is: HIj bijt zo van zich af en geeft niet op. Pas op, het is verschrikkelijk, hij wordt gepest, geslagen, verbaal kapotgemaakt, geslagen, getrapt, geduwd, allez ik hoef hier niet nog meer beschrijvingen te gebruiken zeker? Hij komt naar huis en vertelt erover. Want dat is iets wat ik steevast doe met hem. Elke dag na school en wanneer ik thuiskom van mijn werk, gaan we zitten, we geven elkaar een dikke knuffel en dan komt steevast mijn vraag: 'en hoe ging het vandaag op school?' Jullie raden al wat er komt. Ik laat hem alles vertellen. Resultaat? Bij mij: een groot schuldgevoel en een gevoel van onmacht maar ook, zeker nu, een gevoel van woede, ingehouden kwaadheid. Bij hem: frustratie, onbegrip, vragen. en ook kwaadheid. En die uit hij soms tegen mij. Het is een feit dat ook deze school zich schuldig maakt aan verzuim. Zij verzuimen een persoon te helpen in nood, niet alleen mijn zoon, maar álle kinderen die gepest worden. BIjkomend, zij negeren het gedrag van, altijd dezelfde, pestkoppen. Die worden hierin gestimuleerd en doen dus lekker verder. Wij hebben als ouders hier ook al over gepraat met de school, leerkracht, directeur en ga zo maar door. Wat ik nu doe? Ik heb mijn zoon gezegd dat ik, uitgerekend vanavond, nu eens NIET naar het oudercontact ga! Ik was echt kwaad. Ik heb hem gevraagd:'Wil jij dat we gaan? En zoja, waarom denk jij dat we moeten gaan?' Het antwoord? 'Mam, je moet niet gaan. ' Voor mij helemaal geen probleem. Wij gaan vanavond thuis lekker genieten en zetten het hele gedoe uit ons hoofd. Morgen na school krijgt hij zijn rapport mee. En zijn er "slechte" punten bij, dan zal ik daar niet over vallen, integendeel. hij heeft het potdorie niet gemakkelijk gehad. En hebben school, directie of leerkracht nog iets te zeggen, dan zullen zehet mij heel vriendelijk moeten vragen en dan zal ik nog eerst zien of ik nog wel zin heb om deel te nemen aan wat voor gesprek ook. Tot nu toe hebben zij ook helemaal geen moeite gedaan om de problemen aan te pakken zoals ***hun PLICHT is!
      Ik raad alle ouders aan, steun je kind op welke manier dan ook. Laat het voelen dat zij dan toch bij jou terecht kunnen. En wat ik ook doe: wanneer ik toevallig met mijn zoon aan het winkelen ben en wij komen een pestkop tegen, wat bij ons dus al dikwijls gebeurd is, dan wijst mijn zoon deze aan en stap ik er naartoe met de opmerking:'En zeg nu maar es tegen MIJ wat jouw probleem is.' Ik ga een confrontatie dus niet meer uit de weg, voor niks ter wereld. Ik merk dat dat hen doet schrikken en dat zij dan efkes wel terugkrabbelen, zoals echte lafaards doen. EN ja, sorry maar zelfs kinderen van 12 kunnen *** hard en smerig zijn. Ongelooflijk wat ik allemaal al gezien heb. Antipestplannen? Zij hebben hun kans gehad. Ik ga niet werkeloos staan toekijken hoe mijn zoon kapotgemaakt wordt. EN WIE ZAL HET ANDERS VOOR HEM OPNEMEN?
      Ik wens jullie allemaal, en vooral jullie kinderen, echt veel sterkte toe. Maar doe er zelf iets aan.
    • lilly op 17/12/2008 @ 10:55
    • Onze zoon van 14 met ADHD is al veel gepest! In de lagere school hangt het veel van de leerkracht af. De juf van het 5de leerjaar heeft de schade hersteld die de juffen van het 3de en het 4de hebben veroorzaakt! In het 2de middelbaar industriele wetenschappen (VTI-Kontich) liep het terug mis met de nodige gevolgen (slechte punten en lichamelijke schade) door zijn eigen klasgenoten! De klastitularis was wel begripvol maar de graadcordinator en directeur wilde er niets aan doen want dan zou het toch maar verergeren! Zeker in het TSO EN BSO-school zou er meer disipline en aandacht voor pesterijen moeten zijn omdat daar meer jongeren met leerproblemen en schoolmoeheid zijn. We hebben onze zoon naar een andere school gestuurd (PTS-Boom) en dat is tot hiertoe een heel goede beslissing geweest. Hij voelt zich heel goed in deze school en er staat een heel team klaar om in te grijpen bij eventuele problemen (groene leerkracht, vertrouwens leerkracht die de jongere zelf mag kiezen, CLB en de directie. Spijtig dat er zo weinig belangsteling was voor de avond over pestpreventie die door de ouderraad was ingericht! Er is in de PTS altijd tijd voor communicatie wat toch heel belangrijk is. Men kan pesten niet compleet oplossen maar het wel proberen om er iets aan te doen. Onze kinderen moeten anders al met een trauma de toekomst overleven! Veel sterkte en succes gewenst aan de slachtoffers en hun ouders.
    • Anoniem op 17/12/2008 @ 11:55
    • ik moest een werkje van school maken over pesten
      ik heb hier veel informatie gevonden ik zal de bron vermelden toch al merci
    • Anoniem op 14/02/2009 @ 20:11
    • Mijn zoon word ook gepest op school. Verwijten met zijn achternaam,zeggen dat hij stinkt,schoppen, slaan... De zorgjuf doet haar best maar het helpt niet,ze blijven verderdoen. Zelfs wij als ouders worden dit echt moe,dus hoe moet onze zoon zich voelen!!! De pesters moeten harder worden gestraft want anders blijven ze verder doen. Voor de kinderen die gepest worden veel sterkte en geloof mij,er is altijd iemand die je begrijpt en je gelooft.
    • een droeve mama op 18/02/2009 @ 14:04
    • bij al dat onrecht heb ik toch zo'n goesting om al die pestkoppen met hun koppen tegen mekaar te kloppen...
      toen ik nog in de basisschool zat (lang geleden) werd iemand uit mijn klas regelmatig gepest. Ik probeerde de aandacht van de pester(s) af te leiden op allerlei manieren, soms zelfs door mezelf als 'te pesten kind' voor te stellen, met wisselend succes, maar die keren werd Pat tenminste gespaard! Ik ben met mijn auto al zo'n paar keren gestopt en mij gaan 'moeien' bij een pesterij onder kinderen op straat. Het is ieders plicht in te grijpen daar waar het slachtoffer het zelf niet kan wegens overmacht. Nu moet je niet denken dat pesten enkel in de school of op het werk voorkomt... als onthaalouder merk ik dat zelfs bij mijn opvangkindjes, en die zijn nog heel jong!!! Onmiddellijk en duidelijk ingrijpen is de boodschap, niet wachten, want eens er zich een systeem ontwikkeld heeft (actie-reactie) is het moeilijk dit te doorbreken! Ik wens alle slachtoffers het beste toe en de pesters die niet ophouden dat ze ook eens gepest worden, dat ze zelf eens voelen wat zoiets met je doet. Alstublieft!
    • JollyJumper op 20/02/2009 @ 14:30
    • mijn zoon word gepest in de school. Ik ben al zo dikwijls bij de juf geweest maar niets helpt. Hij word geschopt,verweten,op msn worden allerlei vieze tekstjes gemaakt van hem maar het word nooit naar hem gestuurd dus ik kan er zelf niet veel aan doen.Hij klaagt altijd van hoofdpijn,buikpijn... De pestkoppen zouden eens serieus gestraft moeten worden maar ze doen in school er NIETS aan, praten helpt er niet meer!!!Ik ben het moe,het enige dat ik nog kan doen is hem veranderen van school!!! Tof,hé!!!!
    • een droeve mama op 04/03/2009 @ 11:32
    • Ik begrijp je volledig. Ik ben ook jaren gepest geweest op school, en heb het aan niemand durven vertellen, zelf weet ik eigenlijk ook niet waarom. Maar het blijft idd gans je leven mee. Ik ben iemand die niet naar anderen gaat, ik wacht tot dat de personen eerst beginnen praten. Met de jaren gaat dat wel beter. Maar ben toch niet sociaal aangelegd, en ik denk dat dat is door dat ik gepest geweest ben. Daardoor heb ik altijd scholen gehaat. En ik ben nu mama en ik moet zeggen dat ik nu bang ben voor als ze naar school gaan. Maar ja dat zal ik dan wel zien. Ik ben blij dat er via internet tips zijn om te weten wat je kunt/kan doen als er iemand gepest wordt. Dat is al iets.

      Groetjes. Colombe
    • colombe-5 op 30/07/2009 @ 19:14
    • 2de léérjààr ; Ik was goed in taal , dat ze me een jaartje vooruit hadden geschoven.Toen heb ik het tweede léérjààr opnieuw gedaan omdat men wiskunde slechter werd maar vooral om terug bij mijn eigen leeftijd te zittn.Toen werd ik door de tùrnléérkracht uitgemaakt voor varken ofzo iets van ' ma gij kunt da nie gzijt te dik' zo een dingen kwamen iedre les nr mijn kop geslingerd.En ik zweeg ik heb het nooit gemeld thuis zei ik er wat van maar andrs werd dr niet veel aandacht aan geschonken.Toen leerde ik G. kennen.We waren goeiie vriendinnen , A. en J. konden dat niet verdragen werden jaloers namn haar af en zetten heel de klas tegen me op.Ik was alleen.H. sloeg mij in mijn gezicht en zy zeiden ja doe maar doe maar.Toen de leerkracht onz iedre les in de gang riep,kreeg ik de schuld.Waarom? omdat de pesters begonnen te wenen , mr ik hield me sterk.Alles wat zy gedaan hadden met mij zeidn zy dat ik het met hen gedaan had.De leerkracht geloofde hen ahja zei weenden , kwamen overtuigd over en ik was alleen en zweeg.Alle dagen verliepen zo.In het 5de ben ik nr een andere school gegaan.Daar was het fantastisch.Maar toen moest ik terug nr men oude school in st.Jozef en begon het opnieuw.Ik weigerde te turnen en te zwemmen wnt ze hadden me zodanig de grond in geboord dat ik het niet meer durfde ze haddn me ondr water geduwt dus ik had schrik gekregen.Dan ging ik naar het eerste middelbaar ik dacht nieuw begin.Alles liep goed , dat dacht ik tenminste.Ik leerde Z. kennen i/h eerste trimester , een afgaanse.Ze kwam bij mij thuis een broodje eten en begon daarna spel te maken.Zette iedreen tegen me op .. Dan kwam het terug goed , dat moest van school.Maar zy deed alsof.Toen zette ze echt alle allochtonen tegen me op.Ze vertelde aan hen dat ik dik , lelijk , een slet , .. ben allemaal omdat ze jaloers was.Ik kreeg haatmails van M. en A. z zeidn dat ik dik lelijk .. was.Ik negeerde en verwijderde hen, dan begon Z. via msn ik heb z verwijderd.
      Maar daar stopte het lang niet mee.Dan was het vakantie en ondertussen was het voor de zoveelste keer uitgepraat.Ik kreeg berichtn vn An.met daar o.a. in van 'heey slettie ik wil je zo hard in mekaar slaan je bent zielig dik kind ..'ik negeerde.Zo ging dat van smorgens tot savonds.Ik zweeg.Op een avond belde ze me heel de tijd privenr's ik heb dr heel het jaar last van gehad.Dat was in de nacht ook.Ik nam op z smeten neer of ze schelden me uit voor hoer.Dat was dus een vriendin van Z.die in de pleinschool buitngesmeten was en dacht ik kan niet meer gesnapt worden.Op een avond was ik er zo ziek van , van me optejagen dat ze me weer op school bedreigd had en me gepest hadden dat ik die avond heel de tijd heb moeten overgeven.Op dat moment belde ze me ik nam op en ze zei slet en ik zei tga godverdomme gedaan moeten zijn me jullie spellekes en ze lachte me gewoon uit.Het buurmeiske deed mee en kheb in hr voicemail hetzelfde ingesproken.Toen begon Z.op school rondtevertellen dat ik een moslimshater was en dat ik skinhead geworden was.Wir haalt nu zoiets in zijn hoofd? Sorry hoor maar dan begon ik te wenen want heel de school wist het al en er zijn nl.heel veel moslims daar op school.Toen begonnen ze allemaal nr mij te komen , me te schoppen , te slaan , roepen , tieren , .. daarna had ik tegen hr het eerste woord dat ik uitbracht emoslet gezegt toen had ze me bijna inelkaar geslaan.Toen zei school dat ik al die berichten moest verwijderen en dat we het moesten uitpraten.Ze staken het weer eens op mij.Ze zeidn je moet dat begrijpen het zit in hun cultuur dat ik dat maar moest begrijpen.Mijn ouders werden altijd opgebeld haar oudrs niet met de reden dat ze geen nederlands konden het is een schande.Mijn ouders dachten dus op den duur dat het mijn schuld was terwijl ik niets gedaan had.Ik had ze dus allemaal van msn en netlog gedaan.Behalve Zak.,Ay. en Ju. omdat ik een oogje had op Zak. en dres waren zijn vrienden.Ze deden of ze me graag hadden en zo een mensen kon ik wel gebruikn om te steunen , mr het was om me te kunnen bekijken op netlog en om men nummer te weten om het daarna aan haar te geven.Ik liet ze vallen , te laat ze wist men nr allanger dan ik dacht.Z schreef het voor iedereen aan de skatebowl waardoor ik ng meer telefoons kreeg.Ik duwde af.Z belden ng ik duwde af toen nam ik op en zei hallo wien ist het waren oudere jongens , kzei ist weer vanda tis weer de eerste dag vn de vakantie hebj niets andrs te doenvn wie ebj men nummer ze zeidn vn aan de skatebowl n idd zei heeft het daar geschreven.School zei het is goed ze laat je eindelijk met rus verwijder maar al die berichten , juist niet ze schakelde andere mensen in anderen deden het vr haar.Dan de laatste schooldag zei ze dat ik een honde kop had en ik dacht achja ik ben er bijna van verlost.Juist niet!I/d vakantie heel tijd privénr's.Ik duwde af.Plots berichten van Z. z schold me uit ik schelde terug ik was het zo beu.Toen zei ze haha ik heb nu die brichtn vnjou en ik gaj aanklagen ik vind dit zo leuk om jou dit aan te doen ik barste in tranen uit.Toen belde ze en tierde en riep gij gaat nu kr naar mij luistern ik ga u in mekaar slaan ik zei van ik moe nie nr u luistrn alles wa dgij a heel het j met mij doe heb ik nu metyouw gedaan ze dreigde me inelkaar te slaan.Stuurde dreigbrichtn.Er is niets aan gedaan omdat school denk ik zelf bang is de moslims tegen hen te krijgen.Een schande!En ik zweeg altijd!Ik heb dingen aan het pesten overgehouden!Ik durf niet meer zwemmen, heb geen zelfvertrouwen meer , bn bang or men uitrlijk , wil heel magerr zijn zodanig dat ze me niet mer uitlachen en ik durf nx meer.Ik heb nu ng meer faalangst.Met mijn ouders kan ik erniet over praten ze geloven me niet meer en ook ze nemen dan men pc en gsm af.Ik ween er ng altijd veel voor.Ik weet niet wat te doen.Ik denk terug nr die school te gaan maar dan een afspraak t maken met de klasstitularis,clb,slachtofferhulp,pestforums en politie.Is dat een goed idee?
    • JustAGirll_ op 09/08/2009 @ 20:09
    • er is inderdaad degene die gepest wordt; maar ook de pester ( deze heeft ook aandacht, begeleiding, grenzen en inzicht in het eigen gedrag nodig)! Want zij hebben een probleem en zij ontwikkelen anti-sociaal gedrag dat zware gevolgen kan hebben niet alleen voor zichzelf, maar voor de gans hun omgeving !
    • op 02/09/2009 @ 23:41
    • Ik ben gepest als kind en heb nu een zoon die mij op dezelfde manier probeert klein te krijgen.
      Ik kan maar 1 ding besluiten: pesters benijden om een of andere reden de gepeste.Dat moet iedereen die gepest wordt tot zich door laten dringen!
      Dat pesters steeds weer hun superioriteit trachten te bevestigen is net omdat ze getriggerd worden door een aantal eigenschappen van hun slachtoffers, en willen bewijzen dat zij zelf sterker, beter, enz....zijn.
      Stel het jezelf eens voor: hun competitiedrang is erg groot,zij voelen dat ze ergens in te kort komen, (in feite voelen ze zich bedreigd door een of andere eigenschap van de gepeste), en om deze tekortkoming van zichzelf "weg te werken" gaan ze jou aanvallen op het vlak waar ze zelf sterk in zijn: intimidatie,
      fysiek en verbaal geweld,verdachtmaking, achterbakse aanvallen.
      Dit alles om hun dominante positie te verzekeren tegenover de rest van hun vriendenkring(als ze die al hebben) en mensen waar ze mee omgaan.
      Wat me opvalt in de maatschappij is dat mensen die vroeger gepest werden..vaak uitgroeien tot creatieve mensen die met succes hun kwaliteiten weten te benutten..en met veel zorg mensen uitkiezen waar ze mee om willen gaan.
      Misschien een ferme opsteker voor al mijn lotgenoten?
      Wat je je nooit moet afvragen is: waarom ik? Waarom pesten ze mij ?Een vraag waar je nooit een antwoord op zal krijgen .....het is erg ontmoedigend hier een leven lang op te moeten wachten...Ik ben 45 en weet het nog altijd niet.

      Veel pesters beseffen niet welke impact ze op je leven hebben..voor hen is het slechts een spel.
    • sabine manshoven op 20/12/2009 @ 13:35
    • Eerst en vooral een knappe reportage!
      De getuigenissen doen je toch wat voelen hoe het is om gepest te worden.
      Het project van de sterrenkinderen op de school in Leest is me vooral opgevallen.
      Ik zou eigenlijk wat meer informatie hierover hebben. Het lijkt me een goede methode om het pesten te verhelpen/ tegen te gaan.
      Kan iemand mij hierbij helpen?
      Alvast bedankt!
    • joeki op 16/01/2010 @ 00:31
    • Meer info vind je in het dossier van De Eerste Lijn over Pesten, de PDF kan je via deze pagina downloaden

      http://209.85.229.132/custom?q=cache:05Tz4AreaqIJ:pdf.klasse.be/KVL/EL2/el2_01.pdf+de+eerste+lijn&cd;=8&hl;=nl&ct;=clnk&client;=google-coop-np

      Of gewoon zoeken binnen de zoekrobot van Klasse via de zoektermen 'de eerste lijn' en 'pesten'

      Het Nieuwsblad heeft er ook een artikel over geschreven http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GOG1N4CM6
    • hans.v op 19/01/2010 @ 15:23beheerder
    • Als ik dit filmpje bekijk zie en herken ik de problemen van mijn zoon die 14 jaar is. Nu is hij van school geschorst door uit de hand lopende pesterijen. Momenteel is hij al 3 weken thuis en durf niet meer naar school. Samen met het CLB proberen we mijn zoon in het bijzonder onderwijs te krijgen, daar hij lichamelijk invalide is door een heel zwaar verkeersongeval in 2001. De school stond wel duidelijk aan de kant van de pestkoppen, ze haddeb er naar mijn mening bang van. Tot nu toe is dit de derde maal dat dit gebeurd, na de 2de maal mocht hij naar het bijzonder onderwijs zone 09. Daar zijn IQ 101 was mocht hij daar niet langer blijven en moest weer naar de middenschool. Hij voelde hem daar gerespecteerd en zijn gedrag was veel beter. Het is wreed wat sommige kinderen meemaken. Wat kan ik nu doen om mijn zoon te helpen om een gepaste school te vinden waar hij zich goed voeld. Gepeste kinderen zouden voorrang moeten krijgen geholpen te worden om samen te kunnen leven in deze zowat onstabiele maatschappij. Veel sterkte voor alle slachtoffertjes.
    • Teirlinck Sandra op 23/02/2010 @ 17:13
    • jerome schreef: sorry dat ik het zo cru zeg, maar op welke bescheten scholen zitten jullie. Bij ons kan er gewoon niet gepest worden. Bij ons zou je direct geschorsd worden. Het is trouwens een tamelijk strenge en moeilijke school. Als je niet elke dag studeerd raak je er niet door.
      Pesters zijn gewoon dommeriken die beter niet naar school zouden gaan.
      Trouwens, hoe gaat dit later aflopen. Pesten is echt geen studentengedrag!!! Zo geraak je nooit op een universiteit.

      Allemaal goed en wel dat je op zo'n moeilijke school zit maar ik lees dat je niet zo bekend bent met de nieuwe spelling: geschorsd, dommeriken... zijn dat nieuwe diersoorten of zo. Denk na voor je je muil opentrekt!
    • Newton op 16/05/2010 @ 13:03
    • dochter gepest heel de klas deed mee met de pester leer krachten deden er niks aan kozen zelfs voor de ouders van de pester omdat die veel deden en nogal dominant in de school aanwezig waren en dat nog wel in een ervaringsgerichte school na onderhalf jaar kind van school gedaan nu graagd ze terug de sporen in de puberteit van het pesten wat ik het ergste is dat de leerkrachten er niets aan deden dat vind ik echt schandalig en dat voor een ervaringsgerichte school.
    • verbeeck op 14/09/2012 @ 22:46
    • Dit is de juiste blog voor iedereen die wil te weten komen over dit onderwerp. Je realiseert zoveel zijn bijna moeilijk om te betogen met u (niet dat ik eigenlijk zou willen ... haha). deck de piscina | plastic lumber | Ssangyong | madeira plastica U zeker zet een nieuwe draai aan een onderwerp thats al veel geschreven over jaren. Great stuff, gewoon geweldig!
    • franciele op 23/04/2013 @ 21:29


    • Most wigs have adjustable legs to the rear which can be changed depending on the size of the head. Place the wig on your head and adjust the straps in the back to tighten the fit, but not cheap wigs uncomfortable. If you use a hairpiece or hair extension, use the supplied clips and brush your own hair over the shaved area, secure with a covered elastic band or scarf.
    • KC2018 op 13/05/2013 @ 20:50
Plaats een reactie
Toon een nieuwe afbeelding een nieuwe code Voer de hierboven weergegeven code in ter controle