Specialist Gepubliceerd op

5 dingen die je moet weten over introverte en extraverte leerlingen

3 reacties

Log in om te bewaren.

Delen

“Introvert of extravert, het is geen stempel”, steekt coach Katja Soors van wal. “Het zijn persoonlijkheidskenmerken die je met wat begrip en inzicht kan verzilveren. Ook in de klas.”
 

  1. Alles draait rond energie en prikkels

  2. “Bij introvert en extravert kijk je naar energie en prikkels. Introverte personen halen energie uit zichzelf, extraverten tanken energie uit interactie met anderen. Een extravert persoon zoekt bovendien bewust naar prikkels, anders is hij snel verveeld en gaat hij zich onrustig gedragen. Introverte mensen zijn gevoelig voor externe prikkels en geraken dus sneller overprikkeld. Dan keren ze vaak in zichzelf.

    Let wel, iemand is nooit 100 procent extravert of introvert. Je neigt in meer of mindere mate naar een van beiden. En als jijzelf, je ouders of je leraren niet bewust bezig zijn met deze kenmerken, is het logisch dat er moeilijke situaties ontstaan. Denk maar aan leerlingen die toeklappen tijdens een spreekbeurt. Of zogenaamde druktemakers tijdens individueel werk.”
     

  3. Je kan introverte en extraverte leerlingen herkennen

  4. “In alledaagse dingen merk je of een leerling eerder introvert of extravert is. Staat hij te springen om iets te demonstreren in de klas? Smeekt hij om een rol in het kersttoneel of duikt hij meteen weg bij de vraag? Hoe gedraagt hij zich tijdens een spreekoefening? Blijft hij wat langer in de klas hangen als het speeltijd is?

    Maar er zijn ook verschillen in leerstijl. Een extraverte leerling redeneert bijvoorbeeld luidop. Hij moet zijn gedachten verwoorden en zelfs in interactie gaan om het antwoord scherper te krijgen. Hij floept er dus alles uit en lijkt je vaak te onderbreken tijdens een klassikaal leermoment, terwijl zo’n aanpak voor een introverte leerling wel werkt. Die luistert, blijft in zijn hoofd en deelt zijn antwoord pas als dat op punt staat.”

     coach Katja Soors geeft tips voor introverte en extraverte leerlingen

    “Ga op zoek naar de eigenheid van elke leerling, en maak duidelijk dat die oké is”

  5. Balans is het sleutelwoord

  6. “Als leraar kan je mee waken over de energiebalans van je leerlingen. Laat hen genoeg binnen hun eigen comfortzone werken via de keuze van opdrachten en werkvormen, je klasindeling en je eigen lerarenstijl. Wacht bijvoorbeeld enkele seconden nadat je een vraag hebt gesteld. Zo krijgen introverte leerlingen de kans om even na te denken over hun antwoord. Of bedenk of een individuele opdracht wel zinvol is voor je extraverte leerlingen. Met z’n tweeën of in groep bereiken zij misschien wel meer. Denk ook eens na of je ergens een rustig hoekje kan creëren in de klas. Introverte leerlingen kunnen zich daar dan afzonderen.

    Natuurlijk betekent dit niet dat je geen spreekopdracht mag geven aan introverten. Maar in de voorbereiding kan je al heel wat stress wegnemen. Laat je leerlingen bijvoorbeeld zelf een onderwerp kiezen. Geef ze de kans om eerst in duo’s te oefenen met iemand bij wie ze zich comfortabel voelen. En misschien kan je voor en na de spreekoefening wel een rustmoment inbouwen? Zo kunnen ze weer even energie bijtanken.”
     

  7. Spot ook de talenten

  8. “Introverte leerlingen lijken stiller en zijn eerder afwachtend, maar hun innerlijke rijkdom is gigantisch. Ze verwerken indrukken en ordenen gedachten voor ze die delen. Verder hebben ze een grote focus en kunnen ze goed luisteren. Bij een probleem zien ze het grotere plaatje en bedenken ze alvast een plan B.

    Extraverte leerlingen houden van afwisseling en gaan graag over tot actie. Vaak zijn ze de gangmakers van een groep. Ze voelen zich goed op de voorgrond: mensen ontvangen, iets presenteren, op het podium staan … Dat talent kan je onder meer uitspelen tijdens presentaties of optredens.

    Blijf wel steeds alert: deze eigenschappen zijn niet zwart-wit. Je leerlingen gaan zich extraverter of introverter gedragen, afhankelijk van de situatie en het gezelschap waarin ze verkeren. Als een introvert zich veilig voelt, kan hij zeker een dijk van een spreekbeurt geven.”
     

  9. Coach introverten in een extraverte maatschappij

  10. “Onze maatschappij lijkt extraverte kenmerken meer te waarderen. Kijk maar naar vacatures: teamplayers, ad rem, assertief … Ouders en leraren proberen ook vaak kinderen en jongeren – goed bedoeld – in die richting te stimuleren: ‘Ga maar bij de jeugdbeweging’ of ‘Jij kan die rol in het schooltoneel best aan’. Dat maakt het voor introverten niet evident om zich goed te voelen over zichzelf. Terwijl ongeveer 30 tot 50 procent eerder introvert is!

    Leraren moeten kinderen en jongeren helpen uitgroeien tot zelfbewuste personen. Dat klinkt als een enorme taak, besef ik. Maar zelfs een klein duwtje kan veel in beweging brengen. Ga dus in de klas op zoek naar de eigenheid van elke leerling, en maak duidelijk dat die oké is. Het is een verademing om te beseffen hoe je in elkaar zit: ‘Dit zijn mijn talenten, daar krijg ik energie van, hierdoor moet ik langer recupereren, zo kan ik beter worden in de zaken waarbij ik me minder comfortabel voel …’ Die kennis maakt iemand een sterk persoon.”