Zo doen zij het Gepubliceerd op

Introvert of extravert? Zo kijkt juf Kristin naar haar leerlingen

7 reacties

Log in om te bewaren.

Delen

Kristin Ceulemans is leraar én introvert: “Zorgen dat al je leerlingen zich goed voelen in de klas? Je komt ver als je snapt hoe ze omgaan met prikkels en waarmee ze hun batterijen opladen.”

lerares kristin over introverte en extraverte leerlingen

Kristin Ceulemans, 4de leerjaar: “Enkele jaren geleden volgde ik een cursus rond introversie. Daar leerde ik dat introverten uitgeput geraken van prikkels en extraverten ze net opzoeken (lees ook: 5 dingen die je moet weten over introverte en extraverte leerlingen). Dat inzicht verandert gigantisch veel voor het welbevinden van mijn leerlingen. Ik zorg nu bewust voor een klaskader waarin zowel extraverte en introverte kinderen zich goed voelen.

Het uitgangspunt: ik duw mijn leerlingen nooit zomaar in situaties waarbij ze zich niet prettig voelen. Bij groepswerk mogen ze bijvoorbeeld zelf kiezen met hoeveel leerlingen ze een taak aanpakken. Doorgaans kiezen introverte leerlingen ervoor om alleen of met z’n tweetjes werken, terwijl extraverte leerlingen floreren tijdens teamwerk. De groepjes stel ik bovendien bewust samen: een introverte leerling klikt vaak bijzonder goed met een empathische extraverte leerling.

Als leerlingen merken dat je rekening houdt met hun eigenheid, krijgen ze zelfvertrouwen. Door het jaar stimuleer heen ik hen om verschillende rollen op te nemen bij verschillende soorten groepswerk. Vanuit een veilige omgeving lukt dat zoveel beter.”

Kansen voor introverten én extraverten

“Bij de start van het schooljaar is het altijd enkele weken aftasten. Een introvert kind heeft meer tijd nodig om zich op zijn gemak te voelen in de klas. Nieuwe gezichten, geluiden en omgevingen kunnen overweldigend zijn. Daarom wil ik een sterke band opbouwen. Sommige kinderen laat ik tijdens de pauze even helpen in de klas, ik geef een complimentje over hun nieuwe kapsel, knoop een gesprekje aan in de gang … Wanneer ik een introvert kind op het matje roep, zal ik het altijd even apart aanspreken. Dat voelt veel veiliger aan dan een opmerking krijgen voor de grote groep.

Ook voor extraverte leerlingen probeer ik kansen te creëren. Een leerling die zijn muziekinstrument meebrengt, mag zeker een nummer opvoeren. Onderhandelen over een samenwerking tijdens een creatieve opdracht? Met goeie argumenten is dat geen probleem. En als we wat tijd over hebben, moeten ze zich niet per se in stilte bezig houden. Dan gaan we naar de speelplaats en spelen we samen trefbal.”


Als leerlingen merken dat je rekening houdt met hun eigenheid, krijgen ze zelfvertrouwen

Kristin Ceulemans - leraar 4de leerjaar

Introvert voor de klas

“Die introversiecursus zorgde voor veel persoonlijk inzicht. Ik besefte dat ik zelf introvert was, terwijl ik me heel extravert gedraag. Niet onlogisch: als leraar sta ik in een erg extraverte rol en die heb ik me in al die jaren steeds meer eigen gemaakt. Maar nu viel alles samen: hoe ik soms kapot was na een week voor de klas, de sociale afspraken die ik daarom al eens afzegde, waarom collega’s het schijnbaar wel ‘aankonden’ om in het weekend de bloemetjes buiten te zetten …

Vroeger dacht ik dat er iets mis was met mij. Ik was stil en teruggetrokken, op school verdween ik in de massa. Ik hoop dat ik mijn leerlingen kan behoeden voor die verwarrende gevoelens. Want nu weet ik beter: ik geniet van de interactie met mijn leerlingen, maar als ik niet bijtank, loopt mijn batterij helemaal leeg. Bijtanken gebeurt voor mij tijdens een wandeling of een avond zonder verplichtingen, en dat is oké. Ook dat heb ik moeten ontdekken.”

Grote impact

“Ik merk dat ik ook bij mijn leerlingen thuis een verschil kan maken. Ouders vertelden me bijvoorbeeld dat hun zoon vaak moe thuiskomt en tegenspartelt om naar de sportclub te gaan. De rest van het gezin is eerder extravert, zij begrepen niet goed wat er met hem aan de hand was. Samen hebben we enkele prikkelarme ideeën bedacht voor na school: een kleurplaat maken of even spelen met de Lego op zijn kamer. Of omgekeerd: een extraverte jongen die zijn introverte ouders lichtjes gek maakte tijdens hun lange wandeltochten in het weekend. Vanuit zijn extraverte eigenschappen, leek een wandelzoektocht of geocaching me een goed compromis.

Ik ben natuurlijk niet dé expert. Maar ik zie elke dag dat het belangrijk is om met deze bril naar kinderen te kijken. Na een jaar in mijn klas wil ik dat mijn leerlingen meer zelfvertrouwen hebben, dat ze blij zijn met wie ze zijn. Als ik dat kan meegeven, is mijn opdracht als leraar sowieso geslaagd.”