Schooltips Gepubliceerd op

Nascholing ICT verplichten? Werkt niet

Reageer

Log in om te bewaren.

Delen

Hoe leer je leraren ICT zo inzetten dat de leerlingen er leerwinst door boeken? “Niet door hen op nascholing te sturen”, zegt directeur Joost Dendooven. “Wel door hen stapsgewijs op weg te helpen en hen te laten leren van elkaar.”
 

“De meeste kinderen die nu naar school beginnen te gaan, zijn digital ‘natives’. Ze zijn al vaardig in nieuwe technologieën en leren het elkaar ook vlot aan. Ik vroeg me af hoe je daar als school op inspeelt”, legt Joost Dendooven (directeur basisschool Mozaïek, Brugge) uit. De oplossing vond hij in de basisopdracht van leraren. “Leraren moeten kinderen laten leren door een krachtige leeromgeving te creëren. Technologie kan daarbij een uitstekend hulpmiddel zijn.

Om leraren in die visie mee te trekken en zich te laten bekwamen in nieuwe technologieën, werkte directeur Joost Dendooven met 5 bouwstenen.
 

  1. Duidelijk doel uitwerken

  2. “Waarom wil je technologie integreren in je school? Het antwoord op die vraag is heel belangrijk. We willen het leerproces van onze leerlingen ondersteunen. Bovendien hebben we veel zorgnoden in onze school en sommige methodieken helpen niet meer. Dan moet je als leraar op zoek gaan naar andere. Zo kunnen leerlingen die moeilijk spreken voor de klas hun spreekbeurt inlezen op hun tablet en hun ‘avatar’ de tekst laten voorlezen. Je doel – een kind tot spreken brengen – is bereikt.”

    Directrice Debbie Dekien

    Joost Dendooven – directeur basisschool Mozaïek, Brugge: “Als technologie louter een gadget is voor leraren, gebruiken we het niet.”

    “Als technologie louter een gadget is voor de leraren – zoals een digibord – dan gebruiken we het niet. De leraar is nog steeds de beste app. Voor sommige kinderen is en blijft het krijtbord de beste methode.”
     

  3. Betrouwbare partner zoeken

  4. “Technologie die niet werkt, is de grootste frustratie voor een leraar. Na veel onderzoek ben ik bij de Apple-technologie beland. Het is heel kwalitatief en veel ‘extra’s’ zoals dyslexiesoftware zijn standaard inbegrepen. De technische ondersteuning gebeurt door een externe firma. Ik wou absoluut niet dat onze ICT-coördinator een ‘depanneur’ zou worden. Zij krijgt zo de tijd om leraren pedagogisch te ondersteunen.
     

  5. Plannen, plannen, plannen

  6. “Ik heb in 2013 een meerjarenplan gemaakt: daar wil ik na 5 jaar staan. Een vernieuwingsproces gaat immers traag. Ik wou leraren de tijd geven om de meerwaarde van nieuwe technologieën te laten ervaren. Eerst was ik zelf de motivator. Daarna kreeg onze ICT-coördinator de rol van ICT-innovator. Zij werkt als katalysator in het team. Met de whizzkids onder de leraren gaan we nog een stapje verder: zij krijgen nu een cursus game-based-learning.”

    “We kozen 5 domeinen waarin we de technologie als ondersteuning van het leerproces in heel onze school gaan integreren: differentiatie, communicatie, inspiratie, evaluatie en innovatie. Alles wat we doen rond technologie kan je hieronder terugvinden.”
     

  7. Deelcultuur

  8. “Een cultuur van delen ontwikkelen, is wellicht de belangrijkste bouwsteen. Om mijn lerarenteam stapsgewijs op weg te helpen, organiseerde ik speed-bootcamps. Dat waren halfuurtjes tijdens de middag of na schooltijd waarin ik een praktische tip gaf, een praktijkvoorbeeld voorstelde, maar ook heel concreet toonde hoe leraren dat in hun klas konden integreren. Ze kregen een week de tijd om te experimenteren en te ervaren of het wel of niet werkte. De week daarna gaven ze feedback en deelden hun ervaringen met elkaar.”

    Directrice Debbie Dekien

    Joost Dendooven – directeur basisschool Mozaïek, Brugge: “Na een tijdje vragen leraren aan elkaar: ‘Hoe heb jij dat aangepakt?”

    “Onze innovatiecoördinator nam ondertussen deze rol over en organiseert dit schooljaar ‘knAPPe hAPP’s’: maandelijks worden tijdens 2 lessen een knAPPy – een app met wat meer voeten in de aarde – en een hAPPy – een iets toegankelijker app – voorgesteld. De eerste les maken leraren kennis met de app, tijdens de tweede les gaan we concreter in op het gebruik door collega’s, voor- en nadelen, suggesties voor verder gebruik …”

  9. Domino-effect

  10. “We blijven leraren – ook de nieuwe – meetrekken op een positieve manier. ‘Je moet’, werkt niet. De speed-bootcamps zijn vrijblijvend. Maar als leraren erover beginnen te vertellen – ‘dat is wel tof’ – krijg je een domino-effect”, zegt Joost Dendooven. Ondertussen gebruiken 7 op de 10 leraren geregeld technologie als ondersteuning van het leerproces. “En dat creëert een positieve groepsdruk. Mensen evolueren. Ze beginnen open te staan voor iets nieuws en vragen aan elkaar: ‘Hoe heb jij dat gedaan?’”

    Joost Dendooven benadrukt dat je altijd je einddoel voor ogen moet blijven houden: “Je moet blijven focussen op het waarom. Én de ruimte geven om te ervaren en om eens te mislukken. Dat is echt een proces waar je de tijd voor moet nemen. Zodra je de leerwinst ziet, de effecten bij de kinderen, opent dat de ogen. Vooral als zorgkinderen een volgende stap nemen in hun leerontwikkeling. Vanaf dan heb je je doel bereikt.”

Dit artikel heeft als onderwerp Dit artikel is interessant voor een