Opvoedtips Gepubliceerd op

7 tips als je kind last heeft van stress

1 reactie

Log in om te bewaren.

Delen

Heb jij ook een SOS-kind? Eentje met Stress, Onderprestaties en Spanningsklachten? 7 tips voorkomen dat je kind ontploft.

  1. Maak huiswerk voor het eten.

    Vlak na het eten gaat de energie van je lichaam naar de vertering van je maaltijd en niet naar je hoofd. Ook water maakt de concentratie wakker. Laat je kind regelmatig water drinken als het aan het werk is. Gewoon helder water.

  2. Laat kinderen hardop zeggen wat ze moeten doen.

    Ook als ze een simpel klusje doen zoals de tafel dekken. Dat helpt om niet in het wilde weg aan een taak beginnen. En je speelt minder makkelijk de draad kwijt tijdens de opdracht.

  3. Kijk met positieve ogen naar je kind.

    Hoe vaak zeg je ‘Als je erop let, als je het maar wil, als je het rustig doet, dan lukt het wel.’ Bijvoorbeeld: je dochter wil mooi schrijven, ze wil zo graag een compliment en ze probeert. Maar soms lukt het (nog) niet. Laat blijken dat je weet dat ze haar best doet en dat het nog moeilijk voor haar is: “Doe wat je al kan.”

  4. Knuffel veel en stevig.

    Een aangename aanraking geeft je kind een veilig gevoel en kalmeert het. Zo weten zijn hersenen dat voortdurend waakzaam zijn voor ‘mogelijk gevaar’ niet nodig is.

  5. Leer een ontspanningstechniek die snel de stress vermindert.

    Met ‘de knoop’ verdwijnt soms spanningshoofdpijn en stress. Sommige juffen doen dit al in de klas.

    Twee meisje die relax-techniek toepassen

    Zit, sta of lig met je benen gekruist. Leg je armen gekruist op je buik met de handpalmen naar elkaar toe. Draai je armen naar binnen toe omhoog. Sluit je ogen en adem in met je tong tegen je gehemelte. Adem uit met je tong los. Hou dit enkele minuten vol.

  6. Probeer het wonderzinnetje: “Wat zou ik moeten doen zodat jij dat eens wil proberen?”

    Kinderen weten door je vraag dat ze er niet alleen voor staan. Tegelijkertijd neem je ook niet alles van hen over, want zo zou je hen hulpeloos maken.

  7. Slaap voldoende

    Een kind heeft tien uren slaap nodig om wat het gezien, geleerd heeft op te slaan in zijn geheugen. Maak waar mogelijk de leerstof heel zichtbaar. Met de maaltafels bijvoorbeeld tel je ook snel je geld, of het aantal boeken in de kast. Dat bevordert de motivatie om die tafels te oefenen.

Uit het boek ‘Stresskids’ van auteur Wendy Peerlings.