Zo doen zij het Gepubliceerd op

Online samenwerken met leraren buiten je school

1 reactie

Log in om te bewaren.

Delen

Waarom zoeken leraren input bij collega’s buiten hun school? “Lesmateriaal delen is een cadeautje aan mezelf. Want uit de feedback van collega’s leer ik veel”, zegt juf Tania. Online samenwerken: 3 leraren vertellen welke tools ze daarvoor gebruiken.

 

Trello: feedback van vakcollega’s

Marissa Van Boven is de enige leraar esthetica op haar school MSKA Roeselare. Haar collega’s vindt ze op Trello.

Portret Marissa Van Boven

Marissa : “Trello is een platform om te plannen. Je houdt je taken bij en ziet hoe ver je opgeschoten bent (taak-bezig-afgewerkt). Handig om aan grotere projecten te werken. Maar ik gebruik Trello ook om met collega’s uit andere scholen ideeën en lesmateriaal uit te wisselen.”

“Zonder collega’s esthetica op school, moest ik van nul een cursus schrijven. Daarom ging ik online op zoek naar vakcollega’s. Op Trello vond ik ze. Een uitgewerkte cursus ontdek je er niet. Wel toetsen, opdrachten en powerpoints. We gaan aan de slag met elkaars documenten en delen ze dikwijls opnieuw als ‘aangepast’.”

“Ik sta nog maar anderhalf jaar voor de klas. Zeker in het begin voelde ik me soms onzeker om eigen materiaal te delen of feedback te geven op het werk van collega’s. Wat als ze denken dat ik wil profiteren van hun inspanningen? Wat als ze niks willen gebruiken of leren van een startende leraar?”

“Intussen ben ik beheerder van het Trello-bord esthetica met 12 leden, verspreid over Vlaamse scholen. Ik vind het tof als een collega mijn cursus bewerkt. Want ik leer veel uit wat ze eraan veranderen. Daarom hoop ik dat het Trello-bord esthetica verder kan groeien. Misschien ontstaan er zelfs offline samenwerkingen in de toekomst.”

Bekijk het overzicht van de Trello-beheerders per vak. Contact opnemen doe je via een Facebook-bericht.

 


 

KlasCement: delen en leren van externe collega’s

Tania Bruggeman geeft les in BSGO De Wegwijzer in Assenede. Ze vult leermiddelen op KlasCement aan via de ‘verrijk-knop’.

Portret Tania Bruggeman

Tania : “Ik deel vaak eigen lesmateriaal op KlasCement. Maar evengoed pluk ik ook lessen. Waarom niet? Maar die werkbladen pas ik wel altijd aan. In een lesbundel ‘mediawijs op internet’ veranderde ik de lay-out. En ik stemde de inhoud af op het niveau en de leeftijd van mijn leerlingen in het 5de leerjaar.”

“Alleen als ik mijn aanpassingen zinvol en groot genoeg vind, deel ik die opnieuw met de verrijk-knop. Want het leukste aan delen is de feedback die je krijgt. En van externe collega’s krijg ik een frisse blik, want elke school legt andere accenten.”

“Je cursussen openstellen voor kritiek of feedback is niet lastig, je moet het alleen gewoon worden. En eigenlijk krijg ik altijd positieve en constructieve commentaar die mijn lessen beter maakt. Meestal bedank ik iemand met ‘tof, daar had ik nog niet aan gedacht’.”

Bekijk het instructiefilmpje om lesmateriaal te verrijken op KlasCement.

 


 

eTwinning: samenwerken met buitenlandse collega’s

Ria De Wilde, leraar Frans in het Sint-Janscollege in Poperinge, werkt projecten en lessen uit met collega’s uit het buitenland. Dat doet ze via eTwinning.

Portret Ria De wilde

Ria : “Bij de start van eTwinning in 2005 zag ik meteen veel kansen voor mijn vak. Al meer dan 10 jaar lang probeer ik elk jaar 1 of 2 keer samen te werken met buitenlandse collega’s. Eerst zoek ik op de Europese site in de oproepen naar een leraar met een interessant voorstel. Daarna leg ik contact. Je kan met 1 of meer collega’s uit verschillende landen samenwerken aan een project.”

“Voor elke samenwerking krijg je een aparte Twinspace, een soort website voor je project. Op de Twinspace zie je wat de leerlingen uitwerken, de samenwerking en communicatie met je collega’s gebeurt op de achtergrond, onzichtbaar op je Twinspace. Net als de voorbereiding die ik met mijn Europese collega’s soms uitwerk in een Googledoc.”

“Input uit andere landen maakt mij en mijn leerlingen enthousiast en creatiever. Mijn lessen Frans worden leuker! Ja, er kruipt tijd in. Maar ik krijg veel terug. Zo heb ik al eens gecoteacht met een Italiaanse collega. Via Skype gaf ik instructies aan haar klas. Die buitenlandse online samenwerkingen zorgen ervoor dat ik me blijf professionaliseren en een groot netwerk uitbouw.”

Met het project ‘Etre jeune dans l’Europe d’aujourd’hui’ won Ria de eTwinning-award voor innovatie op het gebied van samenwerking.