Gepubliceerd op
Verhaal

Mijn eerste les? Harder zweten dan in de ring

“Stiekem toch klamme handjes op de eerste schooldag”, biecht drievoudig wereldkampioen Muay Thai (kickboksen) Anke Van Gestel op. Sinds 1 september staat ze voor de klas in de Gemeentelijke Technische Tuinbouwschool Merchtem. De leerlingen van 2 tot 7 bso hebben er best een stoere leraar bij.
 

Lijstjes maken

“Voor mij ging het snel. Pas in de laatste weken van augustus kreeg ik bericht dat ik aan de slag kon als leraar wiskunde en informatica. Plots werd het heel concreet. Op 1 september zou ik voor het eerst helemaal in mijn eentje voor de klas staan. Zonder mentor achteraan in de klas. Alleen mijn leerlingen en ik.”

“Meteen begon ik lijstjes te maken: ik moest nog cursussen samenstellen, werkblaadjes maken, lessenroosters printen … Ik was nog lang niet klaar voor de eerste schooldag. Gelukkig kon ik rekenen op de hulp en de goede raad van mijn nieuwe collega’s.”
 

De eerste ronde

“De laatste dagen van augustus werd ik wat zenuwachtig. De eerste schooldag kwam nu akelig dichtbij. Had ik aan alles gedacht? Was ik er wel helemaal klaar voor? Ik zou er snel genoeg achter komen.”

“Ik kreeg een waaier aan klassen toegewezen: verschillende groepen van 2 tot 7 bso. Vooral die laatste klas baarde me zorgen. Die leerlingen zijn amper jonger dan ik. Hoe zou dat uitpakken? Met een bang hartje stapte ik op 1 september door de schoolpoort.”

wereldkampioen Muay Thai (kickboksen) Anke Van Gestel
 

Lesgeven is topsport

“Gelukkig ben ik het gewoon met druk om te gaan. Mijn ervaring als topsporter kwamen me in het begin van pas. Ondanks de kleine onzekerheden kon ik, net als in de ring, de kalmte bewaren. Ik ben erop getraind om mijn stress en angst niet te laten zien. Met gemak overleefde ik mijn eerste ‘rondjes’ voor de klas. Meer nog: ik won de wedstrijd op punten.”

“Uiteindelijk bleek dat ik me veel te veel zorgen maakte. Na een goed kennismakingsgesprek kwamen de lessen stilaan op gang. Elke klasgroep heeft zo zijn eigen charmes. Met de oudere leerlingen kan je een goed gesprek voeren of een inhoudelijke discussie aangaan. Ze leggen me soms het vuur aan de schenen. Maar ik heb geen klamme handjes meer. Ik sta zelfzeker voor de klas.”

Het blijft natuurlijk verschrikkelijk druk. Bovenop mijn dagelijkse trainingen moet ik lessen voorbereiden, oudercontacten voorbereiden, verbeteren …  Er kruipt veel tijd in. Soms zit ik ’s avonds in bed mijn mails nog na te kijken. Leraar zijn is niet iets dat je zomaar kan afzetten. Het is een job die je mee naar huis neemt. Je moet ook met zo veel factoren rekening houden. Hoe reageer je bijvoorbeeld als een leerling je komt vertellen dat hij niet voor zijn toets gestudeerd heeft omdat zijn kat is overleden? Dat zijn dingen waar de lerarenopleiding je niet op kan voorbereiden.”


Ik heb geen klamme handjes meer. Ik sta zelfzeker voor de klas.

Klaar voor de volgende ronde

“Na bijna 2 maanden voor de klas heb ik het gevoel dat ik me stilaan ‘leraar’ kan noemen. Ik heb mijn draai gevonden in onze school en binnen het team. Het is vaak hard werken, maar dat doe ik met veel plezier. De energie die ik erin steek, krijg ik terug van mijn leerlingen. En natuurlijk zijn er die andere kleine overwinningen: voor het eerst op de klasfoto als leraar? Graag!”

 

4 tips van Anke

  1. Kies een duidelijk doel en ga ervoor. In elke les, tijdens elk uur.
  2. Leer incasseren. Niet elke les loopt goed. Wapen je tegen mogelijke tegenslagen.
  3. Laat je begeleiden. Mijn trainer coacht me en stuurt bij. Ook starters hebben zo iemand nodig.
  4. Train de juiste bewegingen en dan … herhalen, herhalen, herhalen!

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 56.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...