Vlaanderen
Klasse.be

Zo doen zij het

Hoe krijg je een klas pubers aan het lezen?

  • 9 november 2017
  • 2 minuten lezen

Hoe krijg je vijfdejaars secundair die hun neus ophalen voor taal tóch aan het lezen? Met een goed boek, een lesuur rust en een glaasje chocolademelk. Meer heb je niet nodig om een leesfeest te organiseren. Kijk binnen in de klas van leraar Nederlands Anaïs.

Bekijk de video hoe krijg je vijfdejaars secundair die hun neus ophalen voor taal tóch aan het lezen?

Anaïs: “Taal interesseert mijn tso-leerlingen uit het vijfde secundair nauwelijks. Ze zijn vooral gepassioneerd door techniek en praktijkvakken. In de lagere school lazen ze wel boeken of genoten ze van voorleesmomenten. Maar nu raken ze amper een boek aan. Daarom zocht ik naar een manier om ze opnieuw te laten genieten van literatuur.”

Leesfeestjes

“In de krant las ik over slow reading. Dat zou het leesplezier aanwakkeren, daarom paste ik het toe bij mijn leerlingen. Bij ‘slow reading’ is het belangrijk dat leerlingen rustig lezen, zonder druk, en dat ze goed nadenken over wat ze lezen. Ik wil ook dat ze alles begrijpen. Als ze een woord niet snappen, komen ze bij mij voor wat uitleg.”

Als ze een uurtje genieten van een boek, is dat al meer dan genoeg.

Anaïs Isebaert
leraar Nederlands, VTI Menen

“Ik organiseer tijdens de les Nederlands geregeld leesfeestjes. Een leesuur waarin de leerlingen 50 minuten in volledige rust een boek lezen. Om het aangenamer te maken, verwen ik ze met chocomelk en koekjes.”

Manga mag ook

“De leerlingen mogen zelf kiezen wat ze lezen. Literatuur bestaat immers in alle genres, maten en gewichten. Een graphic novel of een manga lezen mag dus ook. Sommige leerlingen moeten eerst nog uitzoeken welk genre ze graag lezen. Daarom breng ik zelf ook boeken mee die inspelen op hun interesses. Zo ontdekte ik dat veel jongens graag over geweld en oorlog lezen.”

“Of mijn leerlingen buiten de klasmuren nu sneller een boek gaan lezen, weet ik niet. Maar ik zie ze echt genieten van het leesmoment in de klas. En ik ben er zeker van dat wanneer je één keer geniet van een boek, je dat later nog zal doen.”

Hoe pak je slow reading aan?

  • Sluit je leerlingen af van smartphones, tablets of andere elektronica
  • Laat alle literaire genres toe. Graphic novel of manga kunnen perfect
  • Lees samen in stilte met een drankje
  • Laat je leerlingen minstens een half uurtje ononderbroken lezen
  • Zorg ervoor dat je leerlingen traag lezen en alles begrijpen

Tim Paternoster

Voeg dit artikel toe aan je bewaarde artikels

Log in om te bewaren


I

Iris De Meersman

2 april 2018

Het idee van een leesfeestje vind ik heel intrigerend. Het kan er zeker voor zorgen dat leerlingen weer leesplezier ervaren.

Eerst en vooral ga ik akkoord met het feit dat leerlingen te weinig lezen. Wanneer ze een boek lezen, is het eerder voor een opdracht en niet uit vrije wil. Daarom sluit ik me aan bij het idee dat de leerlingen zelf het boek moeten kiezen. Zo behoren graphic novels ook tot de literatuur. Leerlingen die niet geïnteresseerd zijn in de traditionele romans zullen hierdoor meer gemotiveerd zijn. Zo zullen ze zelf actief op zoek gaan naar een boek dat bij hun past en ze zullen die dan ook effectief lezen. Op deze manier wordt er ingespeeld op de vele vormen van literatuur.

Daarnaast ben ik ook voorstander van het idee om te werken snacks en drankjes. De leerlingen zullen zich op deze manier meer op hun gemak voelen. Zo zorg je er ook voor dat ze zich niet opgejaagd voelen en wel degelijk aan slow reading doen.

De tips rond het leesfeestje neem ik zeker mee als ik later zelf voor de klas zal staan en het leesplezier bij mijn leerlingen terug wil aanwakkeren.

Reageren
C

Christiane Lespoix

6 april 2018

Ik ben het helemaal me je eens en ga dit na de vakantie eens toepassen in mijn klas.
Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Reageren
C

Cherlean Deschuyteneer

19 mei 2018

Ik vind het idee rond ‘leesfeestjes’ heel fijn. Het kan jongeren die niet graag lezen helpen om het plezier ervan toch in te zien.

Eerst en vooral vind ik het goed dat leerlingen zelf mogen kiezen wat ze willen lezen. Ik ben namelijk zelf een voorstander van vrije keuze. Toch vind ik het ook goed dat de leerkracht al wat boeken voorziet. Niet elke leerling vindt even gemakkelijk een boek naar zijn of haar smaak. Hier kunnen de voorbeelden van de leerkracht bij helpen. De jongeren kunnen zo hun eigen interesses ontdekken.

Daarnaast vind ik het ook goed dat de leerlingen aan ‘slow reading’ moeten doen. Als ze rustig lezen, zal er ook een rustige sfeer hangen. Wanneer er zo’n ‘leessfeer’ is, vind ik het zelf ook altijd prettiger om te lezen. De andere rondom jou zetten je zo aan om ook te lezen. De sfeer wordt ook ondersteund door een hapje en drankje, wat bijdraagt tot de positieve gevoelens die jongeren krijgen bij het lezen.

Ik vind dit een interessant concept en ben van plan om het te gebruiken als ik later zelf voor de klas sta.

Reageren
T

Thijmen Van Basselaere

30 juli 2018

Ik geloof dat het concept van leesfeestjes een geniaal idee is. Het linkt lezen aan een aangenaam gevoel en ik ben er zeker van dat leerlingen hierdoor meer en liever een boek zullen vastnemen.
Om te beginnen creëert het ‘slow-reading’ een rustig scenario voor alle lezers, zodat iedereen kan lezen op zijn tempo. Dit zorgt ervoor dat het ‘deadline-gevoel’ ,dat je hebt met boekenvoorstellingen, verdwijnt.
Verder is het idee van chocomelk en koekjes te voorzien ook zeer interessant. Dit zorgt ervoor dat leerlingen leren wat lezen zou moeten zijn: op het gemak met een warme chocomelk bij het haardvuur een geweldig boek lezen op je eigen tempo.
Ik geloof dat de leesfeestjes heel goed zijn voor het creëren van de juiste sfeer die zouden gelinkt moeten zijn aan het lezen. Ik hoop dat leerlingen hierdoor ook meer zullen lezen.

Reageren
C

Cato Kuipers

21 augustus 2018

Ik vind deze gezellige 'leesfeestjes' een zeer slim initiatief. Door veel te lezen krijg je enerzijds meer inzicht in een taal. Anderzijds is het ook een belangrijk aspect van onze cultuur.

Om te beginnen is het goed dat er een omgeving wordt gecreëerd waar er voldoende tijd is om te lezen. In de lessen Nederlands wordt er vaak gewerkt met losse fragmenten. Nadien moeten de leerlingen oefeningen maken en verliezen het lezen dan soms uit het oog.

Vervolgens vind ik het belangrijk dat ze tijdens dit rustig leesmoment toch een woordje uitleg kunnen vragen aan de leerkracht. Tenslotte zorgen de koekjes ervoor dat de leerlingen zich volledig kunnen ontspannen tijdens het lezen. Met deze methode zijn ze op een aantrekkelijke manier bezig met taal.

Ik ben zelf een enorme boekenwurm en ik zal dit idee zeker toepassen in mijn eigen lessen.

Reageren
C

Cato Kuipers

22 augustus 2018

Ik vind deze gezellige 'leesfeestjes' een zeer slim initiatief. Door veel te lezen krijg je enerzijds meer inzicht in een taal. Anderzijds is het ook een belangrijk aspect van onze cultuur.
Om te beginnen is het heilzaam dat er een omgeving wordt gecreëerd waar er voldoende tijd is om te lezen. In de lessen Nederlands wordt er vaak gewerkt met losse fragmenten. Nadien moeten de leerlingen oefeningen maken en verliezen het lezen dan soms uit het oog.
Vervolgens vind ik het belangrijk dat ze tijdens dit rustig leesmoment toch een woordje uitleg kunnen vragen aan de leerkracht. Tenslotte zorgen de koekjes er voor dat de leerlingen zich volledig kunnen ontspannen tijdens het lezen. Met deze methode zijn ze op een aantrekkelijke manier bezig met taal.
Ik ben zelf een enorme boekenwurm en ik zal dit idee zeker toepassen in mijn eigen lessen.

Reageren
A

Astrid Penninck

22 april 2019

Wat een leuk idee om pubers aan het lezen te krijgen! Het kan er zeker voor zorgen dat leerlingen opnieuw leesplezier ervaren.
Eerst en vooral vind ik het goed om een ruimte te creëren waarin de leerlingen op een rustige manier kunnen lezen. De keuze om aan slow reading te doen vind ik hierbij interessant. De leerlingen zullen zich zo op hun gemak voelen. Daarnaast vind ik het een pluspunt dat ze zelf mogen kiezen wat ze willen lezen. Dit wakkert het leesplezier alleen maar aan! Het koekje en het glaasje chocomelk is ook mooi meegenomen natuurlijk.
Als laatste vind ik het positief dat de leerlingen een woordje uitleg kunnen krijgen tijdens het lezen. Op die manier begrijpen ze beter wat ze lezen. De tips omtrent slow reading neem ik zeker mee als ik later zelf voor de klas sta!

Reageren
O

Olivier

23 september 2021

Mooi concept, ik ben benieuwd of dit ook bij mijn leerlingen in het buitengewoon onderwijs zou werken. Zelf geef ik geen Nederlands maar als leerkracht NCZ vind ik dat lezen een nieuwe wereld laat opengaan. Zeker de moeite waard om dit eens te bekijken op mijn school.

Reageren

Laat een reactie achter