Gepubliceerd op
Doe het zelf

Meer passie in je job dankzij reflectie: 6 tips

Log in om te bewaren.

Passie geeft je plezier in je job en brengt je in een flow. Maar wat als je niet weet wat je hart sneller doet kloppen? Of als je het wel weet, maar niet uitstraalt? Gepassioneerd lesgeven kan je niet leren, maar je kan je passie wel (her)ontdekken. Hoe? Door te reflecteren.
 

Wat is passie?

Je krijgt les van een leraar geschiedenis en raakt bezield door het vak. Of je geeft zelf les en raakt geboeid door de wereld van kinderen. Passie leer je niet en je wordt er ook niet mee geboren. Je kan het niet meten of faken. Het is een manier van zijn.

Je kan anderen met je passie besmetten, maar het effect is onvoorspelbaar. Mikhail vindt dat je gepassioneerd lesgeeft en pikt veel op, Yousra vindt dat niet en scoort ondermaats. Dat is het ‘passieve’ in passie: het overkomt je.
 

Vind je passie door reflectie

Elke leraar draagt de kiemen van passie in zich. Maar soms komt ze niet naar buiten of verlies je ze. Omdat de sfeer op school slecht is, of omdat je je onzeker voelt. Reflecteren helpt je om je passie (terug) te vinden. Zo ontdek je wat je passie remt en kan je je aanpak veranderen.

Vind je reflecteren lastig? Deze tips helpen je op weg.

  1. Vertrek vanuit je eigen waarden

    Elke leraar ontwikkelt een visie op onderwijs, op basis van opleiding, lectuur, pedagogische begeleiding enz. Die visie vertrekt vanuit je eigen waarden en die draag je (onbewust) over op je leerlingen. De zoektocht naar je passie begint dus met de vraag: wat is goed onderwijs voor jou?

    Probeer flexibel naar je waarden te kijken. Wat betekenen ze voor jou en je leerlingen? Welk effect hebben ze, wat moet je bijstellen? Een betuttelend vingertje roept aversie op. Breng je waarden liever impliciet over, door het goede voorbeeld te geven en met je leerlingen in discussie te gaan. Daarvoor vind je hier enkele tips.

  2. Breng je talenten in kaart

    Passie en talent bepalen samen je potentieel. Ben je gemotiveerd om je talent te realiseren, dan ontstaat passie. Eenmaal je op kruissnelheid bent, vloeien talent en passie samen in flow: het gevoel dat je goed bezig bent en daar energie uit haalt. Het lesuur vliegt voorbij, leerlingen horen de bel niet, bijkomende vragen doen je alleen nog beter reageren.

    Wanneer was jij zo gefocust dat je de tijd vergat? Waar ben je goed in? Welke vaardigheden kan je ontwikkelen om nog meer uit dat talent te halen? En ook: in welke context kan je dat talent ontplooien? De Talentenkaart van Klasse kan je hierbij helpen.

    Flow betekent ook: je zwaktes accepteren. Niets is zo funest voor passie als alleen maar dingen te moeten doen die je eigenlijk niet liggen. Vraag jezelf dus ook af waar je níet goed in bent.

  3. Analyseer je emoties

    Omdat passie persoonlijk is, is het ook emotie. Gepassioneerde leraren zijn betrokken leraren. Ze hebben een sterke drive om het goed te doen voor hun leerlingen: hun leren, hun welbevinden of beide. Wat maakt jou blij, woedend of verdrietig? Wat doet je hart sneller kloppen, welke informatie moét je delen?

    Kijk verder dan je eerste ingeving. Krijg je energie van je leerlingen, wat doen ze dan dat je vrolijk maakt? Doet biologie je hart sneller kloppen, wat vind je er dan fascinerend aan? Je kan ook je successen vergelijken. Wat komt steeds terug in je beste lessen? Wat hebben al je toffe klassen gemeen?

    Dat je emoties, ook de negatieve, soms hoog oplopen, is niet slecht. Het toont je betrokkenheid. Zonder emotie verlies je je engagement als leraar. En dus ook je passie. Accepteer woede of verdriet, maar blijf er niet in hangen. Mindfulness kan je hierbij helpen.

 

Til je passie naar een hoger niveau

Heb je inzicht in je waarden, talenten, emoties? Dan kan je ze loslaten. Je passie ontdekken is nog maar het begin, je moet ze ook uitstralen in een klassituatie. Om goed les te geven, is ‘jezelf zijn’ niet voldoende. Je moet jezelf overstijgen.

De beste leraren zijn professionals. Ze koesteren hun waarden, maar kunnen zich ook inleven in een andere visie. Ze focussen op hun talenten en accepteren hun zwaktes. Ze onderdrukken hun emoties niet, maar zetten ze wel van zich af.

  1. Combineer passie en didactiek

    Passie staat niet gelijk aan goed lesgeven. Sommige leraren zijn bezeten door hun vak, maar lappen alle didactische regels aan hun laars. Anderen verzinnen de leukste opdrachten en toch krijgen ze de klas niet mee. Passie en didactiek moeten samengaan. Heb je vooral moeite met dat laatste, ga dan na waar dat aan ligt. Zoek hulp bij je collega’s, pedagogische begeleiding of volg een nascholing. Of lees dit artikel over professionele authenticiteit.

  2. Zoek een klas of school bij je past

    Sterke emoties slaan over. Dat werkt in 2 richtingen. Straal jij positieve energie uit, dan slaat die over op je leerlingen. Maar het kan ook dat een klas jou ‘besmet’, waardoor je er met plezier naartoe trekt. Welke klas geeft/gaf jou een boost? Waarom?

    Het omgekeerde geldt ook. Dwaal jij rond in een negatieve sfeer, dan beïnvloedt dat je humeur. En klagende, geërgerde en agressieve leraren krijgen van hun leerlingen terug wat ze uitstralen. Maar voor je leerlingen met de vinger wijst: kijk eerst naar jezelf. Je denkt soms dat een lastige klas je slecht doet lesgeven, maar misschien ben je diep vanbinnen heel onzeker en lukt het daarom niet. Klikt het niet met je klas? Hier vind je enkele tips.

  3. Bouw vanuit je passie mee aan de school

    Een gepassioneerde leraar bepaalt mee wat er op school gebeurt. Als je iets te zeggen hebt, ben je intrinsiek gemotiveerd om je werk te doen. Dat heet eigenaarschap. Waar wil jij je graag voor engageren op school? Kijk naar je talenten, maar ook naar je emoties. Zijn er dingen die je storen, zie je verbeterkansen? Stap naar de directie. Een professional neemt initiatief.

    Je hoeft dat niet alleen te doen. Samen met je collega’s sta je sterk. Zo ontstaat gedeeld eigenaarschap, een breed draagvlak om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Het sleutelwoord voor eigenaarschap is vertrouwen. Een directie die leraren vrijheid geeft, krijgt er een gepassioneerd team voor terug. Hier vind je tips om samen school te maken.

 

Zo hou je passie vast

Wil je voorkomen dat je het plezier in je job verliest? Blijf dan reflecteren. Doe het systematisch: na een les, een schooldag of een schooljaar. Dat lijkt misschien tijdrovend, maar op den duur wordt het een reflex. Ervaren leraren reflecteren vaak al tijdens de les. Vangen ze twijfels op bij leerlingen, dan passen ze hun aanpak direct aan. De enige manier om dat te leren is: oefenen, oefenen.

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 51.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...