Gepubliceerd op
Specialist

Blockchain: nu ook op school?

Log in om te bewaren.

“Blockchain zal ons leven radicaal veranderen, net zoals het internet dat heeft gedaan”, voorspelt Kurt Callewaert, onderzoekscoördinator Toegepaste Informatica van Howest. “Het zal heel wat processen efficiënter en veiliger maken.” Ook in onderwijs.
 
Allicht ken je de Bitcoin. De cryptomunt is het bekendste voorbeeld van een blockchaintoepassing. Maar Callewaert wil daar niet te lang bij stilstaan. “Die virtuele munt is van een betaal- naar een speculatiemiddel geëvolueerd en is zo haar doel voorbijgeschoten. De technologie die achter Bitcoin zit, die is veelbelovend en veel meer dan een hype.”
 

Van klassieke database naar blockchain

Die blockchaintechnologie is een staaltje vernuft dat zich niet in 10 regels laat vatten. “Maar als gebruiker zal je niet merken dat er achter de app op je telefoon iets nieuws schuilgaat”, stelt Callewaert meteen gerust. “Nu verbindt de app je met een klassieke database. De technologie die we daar nu voor gebruiken, dateert van de jaren tachtig. Dat zorgt constant voor veiligheids- en privacyproblemen en het vraagt een pak verdedigingswerk om te voorkomen dat informatie in verkeerde handen valt.”
 

Sneller, beter, veiliger

“Bovendien is er veel volk nodig om die klassieke databanken accuraat te houden. En dan nog gaat het vaak traag, want alle informatie zit centraal bij één ‘scheidsrechter’. Denk aan de notaris bij de aankoop van een huis. Of vraag maar eens een duplicaat van je diploma aan”, zegt Callewaert. “Hoe lang moet je daarop wachten? Door die processen met een blockchain aan te pakken, gaat alles efficiënter, goedkoper en veiliger.”

Directrice Debbie Dekien

Kurt Callewaert – onderzoekscoördinator Toegepaste Informatica: “Andere gebruikers hebben het meteen in de smiezen als je info verandert”

Aan info rommelen? Uitgesloten!

Hoe kan dat? “Een blockchain werkt als een ketting van informatieblokken. Een netwerk van gebruikers beheert en bewaakt een kopie van die ketting. Weg dus met die centrale scheidsrechter. Omdat de info niet langer op 1 centrale plaats zit, maar verdeeld is over de gebruikers, is ze ook veel moeilijker te hacken.”

“Iedereen die toestemming heeft kan zich aansluiten bij die ketting. Hij kan dan een blok info toevoegen en de versleutelde gegevens zien, maar niet zomaar veranderen. Verandert hij iets, dan tonen alle volgende blokken dat. En dat hebben de andere gebruikers meteen in de smiezen. Je kan er dus van uitgaan dat de data in een blockchain correct zijn. Aan de integriteit van gegevens hoef je niet twijfelen.”
 

Waar ligt dat diploma?

Callewaert ziet nog meer troeven in de vernieuwende technologie: “Nu stoten we vaak op klassieke databases die heel moeilijk of niet met elkaar communiceren. Neem de databases van een secundaire school, een hogeschool, de VDAB, een interimkantoor en een stagebedrijf. Die zijn niet met elkaar verbonden. En dus moet je je als net afgestudeerde student in tientallen databases inschrijven en overal een kopie van je diploma indienen. Daarbij vergeet je misschien de lovende woorden van je stagebegeleider. En vind je je diploma secundair nog?”
 

Kracht van grote schaal

“Moeilijke processen die maar half gedaan worden of veel tijd vragen, die kan blockchain dus verbeteren. Het heeft geen zin om daaraan te beginnen op schoolniveau. De kracht van blockchain schuilt in de grotere schaal: vertrouwen organiseren tussen verschillende partijen en zo de administratieve rompslomp verminderen. Er zal wel veel meer samenwerken nodig zijn tussen de spelers om de spelregels van de blockchain vast te leggen.”
 

5 mogelijke blockchaintoepassingen in ons onderwijs

Hoe blockchain ons onderwijs concreet kan veranderen? Kurt Callewaert geeft enkele voorbeelden. “En het zal geen 3 jaar meer duren voor ze realiteit worden.”

  1. Competenties op school en op stage
    In een portfolio in de blockchain verzamel je competenties die je op school en op de stageplaats verwerft. Maar ook je ervaring tijdens een studentenjob en je vrijwilligerswerk kunnen een plaats krijgen. En elke organisatie heeft die informatie bevestigd. Die digitale portfolio zegt meer over jou dan een diploma. En als je het niet haalt, sta je niet met lege handen.
  2. Beveiligen van diploma’s
    Je hebt je diploma secundair op zak. In plaats van het op papier te krijgen, zet de school het in een blockchain. Voor eens en altijd kunnen actoren zoals de VDAB, werkgevers en instellingen voor hoger onderwijs je diploma verifiëren.
  3. Cursusmateriaal uitwisselen
    Een leraar die zelf zijn cursus of werkblaadjes maakt? Die zet dat werk met een gerust hart in een blockchain. In ruil voor een vergoeding krijgen collega’s de toestemming om de cursus te gebruiken. Door die betere bescherming van de auteur, is het ook motiverender om je zaken open te stellen. Met blockchain is het eerlijker zaken doen.
  4. Studietoelagen uitreiken
    De processen beheren achter het toekennen van een studietoelage? Met blockchain kan het sneller en juister.
  5. Een betere doorstroom van informatie tussen secundair en hoger onderwijs
    De puzzelstukken van je volledige schoolcarrière samenleggen is nu nog een geweldig complex proces. Via een blockchain met secundaire scholen en hogescholen als spelers heb je meteen een overzicht van de situatie.

 

logo Veranderwijs.nu
Dit artikel kwam tot stand in een samenwerking tussen Veranderwijs en Klasse.
Veranderwijs wil innovatieve onderwijspioniers samenbrengen en inspireren. Kriebelt het bij jou ook om iets nieuws uit te proberen? Op www.veranderwijs.nu kan je ideeën vinden en uitwisselen.
 


Howest biedt de eerste Vlaamse opleiding in de blockchaintechnologie aan. Howest Onderneemt ondersteunt student-ondernemers met advies en een directe lijn van onderzoeksveld naar bedrijfsleven.

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 51.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...