Zo doen zij het Gepubliceerd op

School maakt spelregels voor Smartschool

1 reactie

Log in om te bewaren.

Delen

“Smartschool is een nuttig platform”, vertelt leraar Bart Despiegelaere van het Sint-Augustinusinstituut in Aalst. “Maar onder onze leraren leefde onrust: moeten we voortdurend ingelogd zijn? Hoe vaak moeten we mails lezen tijdens het weekend?” De school limiteerde het gebruik met heldere regels. Die brachten de rust terug.
 

Bart Despiegelaere: “‘Hoe vaak moeten we inloggen op Smartschool? Moeten we om 22 uur nog online gaan? En op zondag?’ Met die vragen zaten leraren, dat wees een risicoanalyse over psychosociaal welzijn uit. Het steeds intensievere gebruik van Smartschool zorgde voor onrust. We misten duidelijke gebruiksaanwijzingen.”

“Niet dat er veel fout liep. Een bomvolle inbox omdat we soms te snel kozen voor ‘iedereen antwoorden’, of late leerlingenmails – bijna letterlijk 5 voor 12 – met vragen om feedback op een stageopdracht die ze de ochtend daarop moesten indienen. Dan kreeg je discussies: kwam de vraag te laat of niet? Om welles-nietesspelletjes te vermijden én voor iedereen rust te brengen, ging een werkgroep aan de slag. Het doel: heldere Smartschool-regels, geschikt voor leraren én leerlingen.”

Domeinschool Sint-Franciscuscollege in Heusden-Zolder

Regel 1: lees je mails 1 keer per dag

“We spraken af dat iedereen 1 keer per dag zijn Smartschool-berichten leest. Het uur mag je zelf kiezen. Een vroege vogel die graag om 4 uur ’s ochtends zijn berichten leest? Kan. Collega’s die tijdens de middagpauze op school online gaan? Prima. En leraren die pas na 4 uur hun mails openen? Even goed. We willen iedereen de kans geven om te werken en mails te lezen wanneer hij of zij dat verkiest.”

“Als je maar 1 keer je berichten moet lezen, kan het wel tot 48 uur duren vooraleer een mail gelezen wordt. Een extreem voorbeeld: je stuurt maandag om 6 uur ’s ochtends een vraag naar je collega van Frans. Die heeft net daarvoor haar mails gecontroleerd en opent ze dinsdag pas om 23 uur opnieuw. 41 uur na je mail. Dat is lang, maar wel haar goed recht.”
 

Regel 2: antwoord binnen de 24 uur nadat je een bericht las

“Nadat je een e-mail gelezen hebt, moet je binnen de 24 uur antwoorden. Je mag ook uitstel vragen: ‘Ik heb meer tijd nodig om je vraag goed te beantwoorden. Ik zoek het op en maak er snel werk van’. Die afspraak dwingt iedereen met dringende vragen om de telefoon te grijpen of op collega’s toe te stappen. Smartschool is een handig medium, maar mag niet de plek zijn waar je binnen het uur een antwoord verwacht. Die richting gaat het in ons mailverkeer soms wel uit.”
 

Regel 3: open in het weekend 1 keer je Smartschool-account, dat volstaat

“Tussen vrijdag 17 uur en maandag 8 uur moet iedereen minstens 1 keer inloggen op Smartschool. Tijdens de vakanties alleen tijdens het laatste weekend. Een leraar die een weekendje Ardennen heeft geboekt of een leerling met een stevig voetbalweekend? Dat kan perfect Smartschool-vrij. Je leest vrijdag voor vertrek je mails en slaapt daarna het hele weekend op je 2 oren.”

Domeinschool Sint-Franciscuscollege in Heusden-Zolder

Bart Despiegelaere – leraar Sint-Augustinusinstituut: “Wie graag vaker zijn mails leest, blijft dat doen. Maar wie 1 keer per dag voldoende vindt, moet zich geen slechte leraar voelen.”

Geen radicale ommekeer

“De simpele spelregels zorgen voor rust, merken we. Vooral in het weekend. En opvallend: collega’s gooien hun gewoontes niet radicaal om. Wie graag vaker zijn mails leest, blijft dat doen. Maar wie 1 keer per dag voldoende vindt, moet zich geen slechte leraar voelen. Met dank aan onze afspraken rond Smartschool.”

“En onze leerlingen, die passen de spelregels stilaan ook toe. Sommige mailen nog altijd hun leraar met vragen voor de toets van de volgende dag. Maar ze weten dat die vraag te laat komt, en er (misschien) geen antwoord meer volgt. Ze volgen hun mails nu ook consequenter op tijdens hun stages. Vroeger vergaten ze dat wel eens. Negeerden ze 2 weken hun Smartschool-account en vielen ze uit de lucht als ze op school kwamen. Door de nieuwe afspraken loopt het zowel voor leerlingen als leraren nu beter dan vroeger.”