Vlaanderen
Klasse.be

Zo doen zij het

School maakt spelregels voor Smartschool

  • 27 maart 2018
  • 3 minuten lezen

“Smartschool is een nuttig platform”, vertelt leraar Bart Despiegelaere van het Sint-Augustinusinstituut in Aalst. “Maar onder onze leraren leefde onrust: moeten we voortdurend ingelogd zijn? Hoe vaak moeten we mails lezen tijdens het weekend?” De school limiteerde het gebruik met heldere regels. Die brachten de rust terug.

Bart Despiegelaere: “‘Hoe vaak moeten we inloggen op Smartschool? Moeten we om 22 uur nog online gaan? En op zondag?’ Met die vragen zaten leraren, dat wees een risicoanalyse over psychosociaal welzijn uit. Het steeds intensievere gebruik van Smartschool zorgde voor onrust. We misten duidelijke gebruiksaanwijzingen.”

“Niet dat er veel fout liep. Een bomvolle inbox omdat we soms te snel kozen voor ‘iedereen antwoorden’, of late leerlingenmails – bijna letterlijk 5 voor 12 – met vragen om feedback op een stageopdracht die ze de ochtend daarop moesten indienen. Dan kreeg je discussies: kwam de vraag te laat of niet? Om welles-nietesspelletjes te vermijden én voor iedereen rust te brengen, ging een werkgroep aan de slag. Het doel: heldere Smartschool-regels, geschikt voor leraren én leerlingen.”

Domeinschool Sint-Franciscuscollege in Heusden-Zolder
Bart Despiegelaere – leraar

Regel 1:
lees je mails 1 keer per dag

“We spraken af dat iedereen 1 keer per dag zijn Smartschool-berichten leest. Het uur mag je zelf kiezen. Een vroege vogel die graag om 4 uur ’s ochtends zijn berichten leest? Kan. Collega’s die tijdens de middagpauze op school online gaan? Prima. En leraren die pas na 4 uur hun mails openen? Even goed. We willen iedereen de kans geven om te werken en mails te lezen wanneer hij of zij dat verkiest.”

“Als je maar 1 keer je berichten moet lezen, kan het wel tot 48 uur duren vooraleer een mail gelezen wordt. Een extreem voorbeeld: je stuurt maandag om 6 uur ’s ochtends een vraag naar je collega van Frans. Die heeft net daarvoor haar mails gecontroleerd en opent ze dinsdag pas om 23 uur opnieuw. 41 uur na je mail. Dat is lang, maar wel haar goed recht.”


Regel 2:
antwoord binnen de 24 uur nadat je een bericht las

“Nadat je een e-mail gelezen hebt, moet je binnen de 24 uur antwoorden. Je mag ook uitstel vragen: ‘Ik heb meer tijd nodig om je vraag goed te beantwoorden. Ik zoek het op en maak er snel werk van’. Die afspraak dwingt iedereen met dringende vragen om de telefoon te grijpen of op collega’s toe te stappen. Smartschool is een handig medium, maar mag niet de plek zijn waar je binnen het uur een antwoord verwacht. Die richting gaat het in ons mailverkeer soms wel uit.”


Regel 3:
open in het weekend 1 keer je Smartschool-account, dat volstaat

“Tussen vrijdag 17 uur en maandag 8 uur moet iedereen minstens 1 keer inloggen op Smartschool. Tijdens de vakanties alleen tijdens het laatste weekend. Een leraar die een weekendje Ardennen heeft geboekt of een leerling met een stevig voetbalweekend? Dat kan perfect Smartschool-vrij. Je leest vrijdag voor vertrek je mails en slaapt daarna het hele weekend op je 2 oren.”

Domeinschool Sint-Franciscuscollege in Heusden-Zolder
Bart Despiegelaere – leraar Sint-Augustinusinstituut: “Wie graag vaker zijn mails leest, blijft dat doen. Maar wie 1 keer per dag voldoende vindt, moet zich geen slechte leraar voelen.”

Geen radicale ommekeer

“De simpele spelregels zorgen voor rust, merken we. Vooral in het weekend. En opvallend: collega’s gooien hun gewoontes niet radicaal om. Wie graag vaker zijn mails leest, blijft dat doen. Maar wie 1 keer per dag voldoende vindt, moet zich geen slechte leraar voelen. Met dank aan onze afspraken rond Smartschool.”

“En onze leerlingen, die passen de spelregels stilaan ook toe. Sommige mailen nog altijd hun leraar met vragen voor de toets van de volgende dag. Maar ze weten dat die vraag te laat komt, en er (misschien) geen antwoord meer volgt. Ze volgen hun mails nu ook consequenter op tijdens hun stages. Vroeger vergaten ze dat wel eens. Negeerden ze 2 weken hun Smartschool-account en vielen ze uit de lucht als ze op school kwamen. Door de nieuwe afspraken loopt het zowel voor leerlingen als leraren nu beter dan vroeger.”

Bart De Wilde

Voeg dit artikel toe aan je bewaarde artikels

Log in om te bewaren


M

Margot

29 maart 2018

Ik vind het niet kunnen dat lkr verplicht worden hun mails in het weekend te lezen. Andere werknemers doen dit ook niet. Vaak is 1x per dag voor een directie niet voldoende.

Reageren
M

Mia Vandenbossche

15 december 2018

OK maar de meeste leerkrachten werken wel in het weekend hé. Ik wou dat ik op vrijdagavond kon stoppen en pas op maandagmorgen in mijn agenda kijken en zeggen: "Wat zal ik vandaag eens vertellen?"
Opmerking van Kries hierboven is inderdaad terecht; iets om goede afspraken in het team/school over te maken.

Reageren
P

Philippe

28 augustus 2019

Er zijn wel bedrijven in de privé sector die het van de werknemers verwachten om emails te controleren in de privé tijd.
Maar die werknemers zijn verplicht aanwezig te zijn op hun werkplek van 8u00 tot 16u30 of 17u00. Leerkrachten zijn van de voltijdse betaalde job, de helft (of iets meer) aanwezig op school. Een leerkracht wordt geacht van thuis uit te werken, wil je dat niet, dan moet iedere leerkracht verplicht van 8u00 tot 16u30 aanwezig zijn op school en dan heb je het recht om te zeggen: de schoolpoort buiten en ik doe niks meer voor het werk.

Reageren
k

kries

29 november 2018

Mooi! En nu ook nog de denkoefening in de omgekeerde richting maken, want ook leerlingen ondervinden heel wat verwarring en stress als het aankomt op het gebruiken van Smartschool of gelijkaardige online platformen. Vooreerst gebruikt elke leerkracht dit anders: de ene zet zijn bestandjes bij documenten, de andere stuurt ze in een berichtje. De ene leerkracht maakt een complexiteit aan mapjes bij zijn vak, de andere gooit alles bij elkaar. De ene gebruikt een duidelijke naamgeving, de andere iets cryptisch. Taken en toetsen kunnen: mondeling in de les opgegeven worden, in de agenda schriftelijk genoteerd zijn, op een blaadje staan die meegegeven werd, in een online berichtje genoteerd, in een digitale agenda zitten. De ene leerkracht doet het mooi op tijd, de andere leerkracht is wat vergeetachtig en zet het nog snel de avond voordien online. De ene leerkracht heeft 10 icoontjes geactiveerd op smartschool en stopt taken bij het mapje 'taken', de andere leerkracht stopt taken bij 'documenten' of 'vaknieuws'. Bij de ene leerkracht moet je taken uploaden, de andere wil dat je het verstuurd met een berichtje, en de volgende heeft liever dat je het afdrukt. Als het nog niet ingewikkeld genoeg is: leerkrachten werken vaak ook in verschillende klassen, dus leerlingen krijgen ook regelmatig berichten binnen die helemaal niet voor hen bestemd zijn maar voor een andere klas, richting en zelfs jaar. Of er komen taken en toetsen te voorschijn in de agenda die eigenlijk voor een andere klas zijn bedoeld. Betreft het een ontdubbelde klas waar identiek dezelfde vakken worden gegeven dan mag je rekenen op wat werk om uit te pluizen of dit nu voor jou als leerling bestemd is of niet. Zo kan ik nog even door gaan... Met andere woorden: een warme oproep om het denkproces verder te zetten om nu ook vanuit het perspectief van leerlingen en hun ouders te gaan denken, want leerlingen verspelen dagelijks veel tijd aan uitzoeken van onduidelijke zaken op smartschool. Maak het eenvoudig, duidelijk, iedere leerkracht werkt op dezelfde manier, en neem in het begin van het jaar tijd om je leerlingen, leerkrachten en ouders duidelijk wegwijs te maken in de manier van werken. Smartschool is niet vanzelfsprekend en toegankelijk voor iedereen, en zeker al niet voor ouders en leerlingen uit kansarme gezinnen. Succes met de denkoefening!

Reageren
H

Hilde

26 december 2018

Ik kan me helemaal vinden in de reactie van Kries.
Smartschool biedt zo veel verschillende mogelijkheden dat het een kluwen wordt. Eenduidige spelregels zijn dan ook van groot belang.
Een ware uitdaging voor een werkgroep binnen een school.

Reageren

Laat een reactie achter