Gepubliceerd op
Zo doen zij het

Alle leerlingen van de school samen in 1 klas

Log in om te bewaren.

Elk jaar minder leerlingen. De toekomst van basisschool De Heiberg in Sint-Truiden was hoogst onzeker. Dus gooide het wijkschooltje het roer om. Ze doorbraken klassen en leeftijden, en zetten alle leerlingen samen. Het resultaat? De school trekt opnieuw meer leerlingen aan. Bekijk de video:

Wat evident is op school, moet je niet altijd behouden, dachten leraren Jolanda Ponsaerts en Niels Vanbergen. Met deze 4 vaste waarden maakte Basisschool De Heiberg komaf:

  1. Weg met de jaarklassen

  2. Jolanda Ponsaerts : “Alle kleuters zitten samen in een klaslokaal, net als alle leerlingen van de lagere school. Gedurende respectievelijk 3 en 6 jaar blijven ze in dezelfde klas bij dezelfde leraren. Zittenblijven kan niet. De kloof tussen 6- en 12-jarigen is uiteraard bijzonder groot. Daarom verdelen we de klasgroep in kleine groepjes, en voorzien voldoende instructietijd per groep. We delen de kinderen in volgens niveau, niet volgens leeftijd. Omdat er veel oefentijd is, helpen de leerlingen elkaar ook over de leeftijden heen.”
     

  3. Punten geven verboden

  4. Niels Vanbergen : “Op de toetsen en rapporten staan geen punten. We vertellen de leerlingen waarin ze gegroeid zijn en waar ze nog moeten evolueren. Een punt zegt daar heel weinig over. We communiceren veel met de ouders zodat ze het leerproces van hun kind goed kunnen opvolgen. Want het moeilijkste aan punten afschaffen is de omgeving van het kind die vraagt: “En hoeveel heb je?” in plaats van: “En wat kan je al?”. Op het rapport krijgen zowel de leerlingen als de ouders kans om bemerkingen te schrijven. Zo krijg je een totaalbeeld van het kind.”


    Thuis is er minder stress en kunnen ouders opnieuw ouders zijn

    Jolanda Ponsaerts - leraar Basisschool De Heiberg, Sint-Truiden
  5. Huiswerk afgeschaft

  6. Jolanda Ponsaerts :“In een traditionele klas krijgen alle kinderen hetzelfde huiswerk. Een leerling die de les goed begrijpt, maakt dat zonder problemen, maar leerlingen die de oefeningen echt nodig hebben moeten hulp vragen aan hun ouders. Hier komen de leerlingen 25 minuten vroeger naar school. We bieden ze contractwerk aan. Elke leerling krijgt een individueel contract met oefeningen op maat. Als leraar kunnen wij de leerlingen tijdens het contractwerk begeleiden. Zo is er thuis minder stress en kunnen ouders opnieuw ouders zijn.
     

  7. Handboeken overbodig

  8. Jolanda Ponsaerts :“De leerlingen hebben geen handboeken. Die gebruiken we wel ter inspiratie, om de lessen sterker te maken. Het warm water uitvinden hoeft immers niet. Maar omdat we meer projectmatig werken, hoeven we ons niet te houden aan de inhoud van een handboek. Per thema gaan we op zoek naar passende lessen om de inhoud niet alleen te leren maar ook te leven. En dat steeds op het niveau van de leerlingen.”

     

    logo Veranderwijs.nu
    Dit artikel kwam tot stand in een samenwerking tussen Veranderwijs en Klasse.
    Veranderwijs wil innovatieve onderwijspioniers samenbrengen en inspireren. Kriebelt het bij jou ook om iets nieuws uit te proberen? Op www.veranderwijs.nu kan je ideeën vinden en uitwisselen.
     


Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 51.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...