Vlaanderen
Klasse.be

Video

Alle leerlingen van de school samen in 1 klas

  • 26 april 2018
  • 3 minuten lezen

Elk jaar minder leerlingen. De toekomst van basisschool De Heiberg in Sint-Truiden was hoogst onzeker. Dus gooide het wijkschooltje het roer om. Ze doorbraken klassen en leeftijden, en zetten alle leerlingen samen. Het resultaat? De school trekt opnieuw meer leerlingen aan.

Bekijk de video: In deze school zitten alle leerlingen samen in één klas

Wat evident is op school, moet je niet altijd behouden, dachten leraren Jolanda Ponsaerts en Niels Vanbergen. Met deze 4 vaste waarden maakte Basisschool De Heiberg komaf:

1. Weg met de jaarklassen

Jolanda Ponsaerts: “Alle kleuters zitten samen in een klaslokaal, net als alle leerlingen van de lagere school. Gedurende respectievelijk 3 en 6 jaar blijven ze in dezelfde klas bij dezelfde leraren. Zittenblijven kan niet. De kloof tussen 6- en 12-jarigen is uiteraard bijzonder groot. Daarom verdelen we de klasgroep in kleine groepjes, en voorzien voldoende instructietijd per groep. We delen de kinderen in volgens niveau, niet volgens leeftijd. Omdat er veel oefentijd is, helpen de leerlingen elkaar ook over de leeftijden heen.”


2. Punten geven verboden

Niels Vanbergen: “Op de toetsen en rapporten staan geen punten. We vertellen de leerlingen waarin ze gegroeid zijn en waar ze nog moeten evolueren. Een punt zegt daar heel weinig over. We communiceren veel met de ouders zodat ze het leerproces van hun kind goed kunnen opvolgen. Want het moeilijkste aan punten afschaffen is de omgeving van het kind die vraagt: “En hoeveel heb je?” in plaats van: “En wat kan je al?”. Op het rapport krijgen zowel de leerlingen als de ouders kans om bemerkingen te schrijven. Zo krijg je een totaalbeeld van het kind.”

Thuis is er minder stress en kunnen ouders opnieuw ouders zijn

Jolanda Ponsaerts
leraar Basisschool De Heiberg, Sint-Truiden

3. Huiswerk afgeschaft

Jolanda Ponsaerts: “In een traditionele klas krijgen alle kinderen hetzelfde huiswerk. Een leerling die de les goed begrijpt, maakt dat zonder problemen, maar leerlingen die de oefeningen echt nodig hebben moeten hulp vragen aan hun ouders. Hier komen de leerlingen 25 minuten vroeger naar school. We bieden ze contractwerk aan. Elke leerling krijgt een individueel contract met oefeningen op maat. Als leraar kunnen wij de leerlingen tijdens het contractwerk begeleiden. Zo is er thuis minder stress en kunnen ouders opnieuw ouders zijn.


4. Handboeken overbodig

Jolanda Ponsaerts: “De leerlingen hebben geen handboeken. Die gebruiken we wel ter inspiratie, om de lessen sterker te maken. Het warm water uitvinden hoeft immers niet. Maar omdat we meer projectmatig werken, hoeven we ons niet te houden aan de inhoud van een handboek. Per thema gaan we op zoek naar passende lessen om de inhoud niet alleen te leren maar ook te leven. En dat steeds op het niveau van de leerlingen.”

logo Veranderwijs.nu

Dit artikel kwam tot stand in een samenwerking tussen Veranderwijs en Klasse. Veranderwijs wil innovatieve onderwijspioniers samenbrengen en inspireren. Kriebelt het bij jou ook om iets nieuws uit te proberen? Op www.veranderwijs.nu kan je ideeën vinden en uitwisselen.

Tim Paternoster

Voeg dit artikel toe aan je bewaarde artikels

Log in om te bewaren


N

Nele Deltour

26 april 2018

Super!
Van zo'n onderwijs kan je alleen maar dromen voor je kinderen!

Reageren
M

Mie Sterckx

27 april 2018

Knap initiatief!

Reageren
I

Iris Meyen

29 april 2018

Prachtig!

Reageren
M

Margriet Wevers

30 april 2018

Wij zijn enthousiast vóór deze aanpak!
Deze manier van werken lijkt ons de pedagogische logica zelve.
En dat het werkt weten we uit ervaring: ons kleinzoontje zit al enige jaren in deze school.

Reageren
C

Christel

3 mei 2018

Ontzettend waardevol...sta zelf voor de combiklas 4-5-6e leerjaar met mijn co-collega en doet ontzettend veel deugd om de hoge betrokkenheid en motivatie bij de kinderen en onszelf te zien/ te ervaren !!!

Reageren
C

Cato Kuipers

9 mei 2018

Ik vind het een zeer opmerkelijk systeem. Ten eerste vind ik het goed dat de school buiten het gebruikelijke schoolkader durft te denken . Het schoolteam gooit het hele systeem om en dat bewijst dat ze intensief bezig zijn met de leerlingen zelf. Ten tweede ben ik van mening dat het goed is om de handboeken links te laten liggen. Het is beter voor het milieu en zorgt er voor dat de leerstof misschien nog beter kan behandeld worden. Daartegenover staat dat er nog meer werk op de schouders van de leerkracht komt te vallen. Bovendien denk ik dat de leerlingen weinig individueel moeten werken, wat er voor kan zorgen dat ze meer afhankelijk worden van hun omgeving en dat ze zelf minder leren. Het zou misschien beter zijn om toch wat ruimte te maken waar leerlingen individueel huiswerk of taken kunnen maken.

Reageren
L

Luc Musschoot

9 mei 2018

Graag even contact met deze school. Onze wijkafdeling doet het ondertussen ook 2 jaar zo. We kunnen vast veel ervaringen delen.

Reageren
g

goyens lode

7 januari 2019

Waarom geen cijferrapport? een 8/10 geeft duidelijk aan dat iemand voor een bepaalde vaardigheid goed gepresteerd heeft, terwijl een 5/10 aangeeft dat er nog werk aan de winkel is. Dat is veel duidelijker voor ouders en leerling. Een evaluatie als 'je moet hier nog aan werken' is veel te vaag. Men moet eindelijk van de idee af dat een slecht cijfer een kind demotiveert; met de nodige uitleg kan zo'n cijfer een kind net met de voetjes op de grond plaatsen en wakker schudden.

Reageren

Laat een reactie achter