Gepubliceerd op
Zo doen zij het

Mobiele juf Nadine: “Ik weet ‘s morgens niet in welke school ik sta”

Log in om te bewaren.

Mobiele juf Nadine hoort ‘s morgens via de telefoon in welke school van het Stedelijk Onderwijs Gent ze die dag een korte vervanging doet. Bijna elke dag een ander leerjaar in een andere school. Wie doet het haar na?
 

Na het ochtendlijke telefoontje plooit Nadine Vanderhaeghen (55) haar kaart met alle stedelijke scholen in Gent open en springt op haar fiets. 2 fietszakken volgeladen met schoolmateriaal, snel geplukt uit haar indrukwekkende bibliotheek, netjes geordend volgens leerjaar.

Nadine doet korte vervangingen in een 40-tal basisscholen. Van een halve dag tot maximaal 10 dagen om een zieke of afwezige collega te vervangen. Een doorsnee week voor een mobiele juf? Maandag maan-roos-vis in een eerste leerjaar, woensdag een onderzoeksproject over de oertijd in het zesde en tussendoor inspringen op haar ankerschool – haar vaste uitvalsbasis voor als er een keertje geen zieke collega’s zijn.

Mobiele juf doet vervangingen met haar fiets

“Ik snuister ‘s morgens in de schoolbanken om te zien waar de klas zit met de leerstof.”

Proeven van verschillende methodes

Wie staat er om zo’n flexibel weekrooster te springen? Mobiele juf Nadine: “Ik vind het fantastisch om te proeven van zoveel scholen, teams en methodes zoals Freinet, Jenaplan, Dalton en ook traditionele scholen. Elke school is anders. Ondanks mijn 33 jaar ervaring, blijf ik op deze manier enorm veel bijleren.

“Een aanrader als je al wat jaren op de teller hebt, misschien een beetje uitgekeken bent op de routine en je blik wil verruimen. Ik weet niet of elke starter stevig genoeg in zijn schoenen staat voor deze job, maar je weet na een schooljaar vervangingen wel heel goed op wat voor school je wil terechtkomen. Ik voel nu meteen hoe het zit in een team. Eten de leraren samen? Hoe praten ze over collega’s? Krijg je hulp van collega’s? Hoe word je opgevangen als nieuweling?”

“Omgekeerd vind ik het ook fijn om mijn kennis door te geven aan jongere, tijdelijke collega’s. Als ze advies komen vragen aan die ‘oude tante’ is mijn dag goed. En als een opdracht al eens tegenvalt, ben je er ook weer snel van af. Bovendien heb ik heel weinig planlast. Hoe zalig is dat!

 

Schoolbankspion

Hoe begin je in hemelsnaam aan zo’n dag? “Ik probeer vroeg op school te zijn om in de schoolbanken van enkele leerlingen te snuisteren. Waar zijn ze mee bezig? Waar zitten ze met de leerstof? Welke methodes gebruikt de school? Daarna start ik met een kringgesprek en vraag waar ze mee bezig zijn en wat ze willen doen. Zo kan ik gemakkelijk inpikken op hun interesses. Meestal vinden ze het spannend, zo’n speciale juf die vraagt wat zíj graag willen doen. Dat gebeurt eigenlijk te weinig.”

“Ik spring ook binnen bij een parallelcollega of soms ligt er iets klaar van de leraar die ik vervang. Maar de leerlingen zijn mijn eerste bron. Zij vertellen me wat ze gedaan hebben, welke gewoontes ze in de klas hebben. Ze houden zich niet in om me te vertellen hoe hún juf of meester het doet.”


Ik wil liever geen zorginfo over leerlingen.

Nadine Vanderhaeghen - mobiele juf bij Stedelijk Onderwijs Gent

Elk kind blanco blad

“Van de zorgleraar krijg ik soms ook info over bepaalde kinderen. Maar eigenlijk stap ik liever onwetend een klas binnen. Kinderen krijgen zo een nieuwe kans, worden niet in een hokje gestoken. Soms zijn collega’s verbaasd dat ik geen last heb gehad met een bepaalde leerling of wanneer een leerling boven zichzelf uitstijgt.”

 

Flexibel en georganiseerd

“Ik baseer me op de gewoontes van de leraar die ik vervang, maar ik geef er ook mijn eigen draai aan. Het moeilijkste is om in een school mee te draaien waar ik niet achter de visie of methode sta. Of soms trek ik een kast open waar de chaos letterlijk uit valt. Je kan maar best goed georganiseerd, flexibel en zelfstandig zijn om deze job van mobiele leraar te doen.”

“Soms mis ik wel een vaste klas, een band opbouwen met leerlingen en collega’s. Goed dat ik op mijn ankerschool vaste collega’s heb. En bij mijn contactpersoon op de personeelsdienst kan ik ook altijd terecht voor een babbel.”



Pilootproject lerarenplatform van start

In het schooljaar 2018-2019 start een pilootproject lerarenplatform om tijdelijke leraren meer werkzekerheid te geven. Bovendien moeten scholen zo niet bij elke zieke wanhopig op zoek naar snelle vervanging. Hoe werkt het?

  • Scholen kunnen samen een aantal leraren aanstellen gedurende een schooljaar voor afwezigheden korter dan een schooljaar.
  • Startende leraren kunnen een vaste klas krijgen terwijl een meer ervaren leraar kan worden ingezet voor vervangingen.
  • Op momenten dat de leraren in dit platform niemand vervangen, kunnen ze ingezet worden voor occasioneel lesgeven, co-teaching, peer learning of niet-reguliere vervangingen.
  • In het basisonderwijs komen er 2500 leraren, gemiddeld 6 à 7 per scholengemeenschap. Voor het secundair onderwijs start eerst een proefproject met 350 leraren.

Meer info op onderwijs.vlaanderen.be

Abonneer je nú op Klasse Magazine*

  • 4 dikke magazines voor maar € 10
  • Extra in september: een zot zalig fietszadelhoesje
  • En ontdek in ons dossier verschillende manieren om je klas in de hand te houden
Ik word abonnee

*Betaal vóór 1 september
en start je schooljaar sterk!