Vlaanderen
Klasse.be

Zo doen zij het

1A en 1B samen in de klas

  • 24 mei 2018
  • 4 minuten lezen

’t Vier is Kortrijks voor ‘vuur’. En dat brandt in deze nieuwe, brede Freinetmiddenschool. 50 leerlingen ontgroenen de school. Waar het kan, zitten 1A en 1B samen in de klas.

Van 1A en 1B spreken ze zelden in ’tvier. “We gebruiken cijfers als 1.1 en 1.4 als we over de lesgroepen spreken”, zegt Jorge Cottyn, coördinator van ’tvier. 1A en 1B zijn aparte klassen, maar waar mogelijk krijgen ze hier wel samen les. Tijdens een gewone lesweek gaat het al snel over 7 lesuren.

een klas in de middenschool 't vier

Samen in de rondegroep

Op welke momenten zitten de leerlingen samen? Jorge: “Elke lesdag start met de ronde. Die gesprekken over de actualiteit en persoonlijke ervaringen gebeuren in rondegroepen, samen met een trajectbegeleider. Zo’n rondegroep telt een tiental leerlingen, geplukt uit de verschillende klassen, en blijft de hele eerste graad samen.”

De begeleider coacht zijn pupillen uit de rondegroep ook. “Tijdens het lesuur trajectbegeleiding (TB) werken we aan competenties die niet specifiek aan een vak verbonden zijn. Denk aan plannen en studeren of sociale en emotionele vaardigheden. Op donderdagnamiddag combineren we individuele trajectbegeleiding met zelfstandige werktijd.”

Ook voor de ateliers op vrijdagnamiddag zitten 1A- en 1B-leerlingen samen. “Dan gaan ze meer creatief aan de slag: PO, muziek, coderen, vrijwilligerswerk …”

Vrij project in gemengde groepen van 1A en 1B

Verder kent de school projectvakken en een zeswekenstructuur. “1A en 1B werken in de projectvakken nu 6 weken rond het thema ‘energie’, maar omdat ze andere doelen moeten bereiken, krijgen ze andere lesinhouden en zitten ze niet bij elkaar. Tot de laatste week van het project. Dan is er tijd voor het vrij project. Dat gebeurt wel in gemengde groepjes van 3 leerlingen. Die week zitten ze 9 lesuren extra bij elkaar.”

Na 6 weken project volgt er telkens een ‘Blauwe week’. In zo’n bufferweek laat de school het lessenrooster los. “Dan is er oog voor leerplandoelen waar we anders te weinig tijd voor hebben en staan theater, film, sport op het programma. De klasindeling speelt ook dan niet.”

Flexuren voor instructievakken

Lukt het ook voor vakken als Frans en wiskunde? “Tijdens instructiemomenten is het minder evident om 1B-leerlingen te laten aansluiten. We hebben al een heel heterogene 1A-groep, heterogener allicht dan de onderbouw van een college of een technisch instituut. Aan onze 1A-leerlingen voldoende differentiatie bieden, is al een uitdaging.”

Differentiëren doet de school op blad-, steen- en schaarniveau. Jorge: “Blad is bij ons het basisniveau, het niveau van de eindtermen. Bij steen mag het iets meer zijn en schaar staat voor verbreden en verdiepen. Voor de instructievakken hebben we ook flexuren. Tijdens zo’n uur geeft de leraar extra instructie of ondersteuning. Dat een 1B-leerlingen die sterk scoort op een bepaald vak, aansluit bij een flexuur op bladniveau voor dat ene vak, is dan weer wel mogelijk.”

een klas in de middenschool 't vier
Jorge Cottyn – coördinator ’tvier: “Tijdens de pauzes zie je geen groepjes leerlingen op basis van studierichting”

Menselijke meerwaarde

Leerlingen van 1A en 1B samen zetten, is niet de meeste evidente keuze. Jorge: “Dat zien we vooral in het vrij project, wanneer ze in kleine groepjes werken. Voor een vrij project techniek bijvoorbeeld wil een wiskundig sterke leerling met een grote interesse voor techniek soms iets heel anders uitwerken dan de leerling van 1B. Het vraagt extra inspanning om interesses en talenten te matchen.”

“Maar de menselijke meerwaarde lijkt me evident”, zegt Jorge. “We zijn het schooljaar gestart met een kamp voor alle leerlingen. Iedereen door elkaar. Daarna duurde het toch een paar weken tot ze door hadden dat er ook een 1B in ’tvier bestond. De dynamiek op onze school is dus anders. Tijdens de pauzes zie je bijvoorbeeld geen groepjes op basis van studierichting.”

Veranderen is minder ingrijpend

In principe kunnen leerlingen van 1B naar 1A opzalmen. Ook het omgekeerde kan. “Als ze hier veranderen, hoeven ze niet van school of van gebouw te wisselen. Ze blijven zelfs in dezelfde rondegroep waardoor de beslissing minder ingrijpend is dan in veel andere scholen.”

“Oorspronkelijk zouden we 1B niet inrichten. Maar als we echt een brede eerste graad wilden zijn, dan was het onlogisch om ons te beperken tot 1A. De mix willen behouden. We willen ook doorgroeien naar een school met 6 leerjaren. Daarbij willen we niet zozeer veel aso-richtingen aanbieden, maar eerder 1 aso-, 1 tso- en 1 bso-richting voorzien.”

logo Veranderwijs.nu

Dit artikel kwam tot stand in een samenwerking tussen Veranderwijs en Klasse.
Veranderwijs wil innovatieve onderwijspioniers samenbrengen en inspireren. Kriebelt het bij jou ook om iets nieuws uit te proberen? Op veranderwijs.nu kan je ideeën vinden en uitwisselen.

Je vindt meer info op ’tvier

Veerle Vanbuel

Voeg dit artikel toe aan je bewaarde artikels

Log in om te bewaren


E

Else Pelemans

24 mei 2018

Knap, inspirerend ook. Hoop dat we zoiets ook kunnen realiseren vanaf september 2019.

Reageren
j

juf Elise

25 mei 2018

Ideologisch lijkt dit plan super.
Maar ik heb hier echter mijn bedenkingen bij.

In de lagere school zitten alle 'richtingen' reeds samen, uiteraard met de nodige differentiatie. Het zesde leerjaar basisonderwijs is op dit vlak veruit de meest diverse klas.

Ik merk dat het voor de zwaksten heel vaak een verademing is om met 'gelijken' in de klas te zitten. Mijn b-stromertjes hebben vaak andere interesses, het is niet enkel het cognitieve die verschilt ;-)

Reageren

Laat een reactie achter