Gepubliceerd op
Zo doen zij het

Stimuleer taal met de vakantierugzak

Zorgjuf Kathleen van VB De Zonnebloem deelt eind juni vakantierugzakken uit aan de meest kwetsbare leerlingen. “Boeken, muziek, spelletjes en een pot choco brengen belangrijke Nederlandstalige prikkels in hun huiskamer”.

Leerlingen met rugzak

Waarom een vakantierugzak?

Kathleen: “De vakantierugzak stimuleert taal- en leesplezier tijdens de vakantie en beperkt het ‘vakantieverlies’. Kinderen uit kans- en taalarme of anderstalige gezinnen kunnen tijdens vakanties onvoldoende hun Nederlands onderhouden. Met een (prenten)boek, een spel en muziek prikkelen we de kinderen én ouders om op een speelse manier Nederlands te blijven gebruiken. Veel gezinnen bezoeken opnieuw enkele weken de familie in hun land van afkomst. Zo’n rugzak reist ook makkelijk mee.”
 

Wat vinden leerlingen er van?

Kathleen: “Ze zijn trots op hun buit. Al tijdens het schooljaar vragen ze erom. Thuis showen ze er hun kennis van het Nederlands mee. Met de pot choco in de rugzak leren ze hun familie een Belgisch product kennen. Zo leggen ze zelf de brug tussen de 2 werelden waartoe ze behoren. Begin september duiken er spontaan lekkernijen uit diverse landen op in de klas. Want op de typische streekproducten uit hun land van herkomst zijn ze ook trots.” 
 

Hoe reageren de ouders op de vakantierugzak?

Kathleen: “Verbaasd, maar heel positief over het succes. Elke rugzak vul ik op maat van het kind en zijn gezin. Is een kind dol op dieren? Dan geef ik extra veel boeken over het dierenrijk mee. Is het gezin afkomstig uit Turkije? Dan is het tweetalige boekje Nederlands-Turks hét succesnummer. Vooraleer ik een cd meegeef, zoek ik uit of er in het gezin wel een cd-speler aanwezig is.”

“Het is heel fijn als ouders me na de vakantie komen zeggen wat uit de vakantierugzak het succesvolst was. Of als ze vertellen dat ze voor het eerst samen met hun kind een boekje hebben gelezen. Of spontaan het liedje zingen dat ze via hun kind geleerd hebben. Dankzij die feedback kunnen we de vakantierugzakken elk jaar beter maken.”  

Zorgjuf Kathleen en Liesbeth Dekeersmaecker gebruiken vakantierugzakken om nederlands te stimuleren in de vakantie

Zorgjuf Kathleen: “Elke vakantierugzak vul ik op maat van het niveau en de interesses van het kind.”

Hoe financiert de school de rugzakken?

Kathleen: “Bij de opstart kregen we middelen van de dienst cultuur van Sint-Amands voor de aankoop van materialen. We zoeken ook telkens sponsors. Onze rugzakken kregen we cadeau van een bank, en pimpten we met stickers. Ga ook langs bij lokale streekproducenten die een kindvriendelijk product maken. Ze zullen vereerd zijn met je vraag.”

“Je kan ook samenwerken met de bib. Net voor de vakantie kan je er met de leerlingen langsgaan om de vakantierugzak te vullen. Een voorwaarde is wel dat de bib de uitleentermijn verlengt tot begin september, wanneer de rugzak ‘uit vakantie terugkeert’.”
 

Waarom geraken kwetsbare gezinnen moeilijk in de bib?

Kathleen: “Een bib bezoeken is een enorm grote stap voor anderstalige gezinnen. Hoe je een boek moet ontlenen, Nederlands praten, nieuwe gezichten: het zijn moeilijk te overwinnen drempels. Daarom trekt onze school regelmatig op klasuitstap naar de bib. Zo leren de leerlingen de werking kennen. En kunnen ze de volgende keer hun ouders meenemen. Met de vakantierugzak zetten we de volgende stap: ook lees- en luisterplezier creëren tijdens de vakanties.”  
 

Waar moet je op letten als je enkel de meest kwetsbare leerlingen een vakantierugzak meegeeft?

Katleen: “Vul de vakantierugzak met speels en aantrekkelijk materiaal. Ook voor kwetsbare kinderen moet het vakantie blijven. Naast boeken steken er ook een pennenzak, schriftje, een spel kaarten, enkele streekproducten en een brochure van de speelpleinwerking in. Ouders herinner ik eraan zeker tegen 1 september opnieuw in België te zijn, en zelfs liefst een week vroeger. Met enkele dagen speelpleinwerking frissen ze vlot hun Nederlands op.”

“De vakantierugzak is een mag-instrument voor de kinderen en kan nooit een verplichting zijn. Waak er ook over dat je de rugzak vult met verzorgd materiaal. Wanneer iets fris en mooi oogt, nodigt dat beter uit om vast te pakken. Vraag de mening van het lerarenteam: welke titels zouden zij in de vakantierugzak steken? Samen weet je altijd meer.”

“Maak de andere leerlingen duidelijk dat de vakantierugzak leerlingen de kans biedt om beter Nederlands te leren.”
 

Wat past in een vakantierugzak?

  • een uitnodigend briefje met enkele tips hoe de leerling aan de slag kan met de vakantierugzak
  • ‘De Gele ballon’, prentenboek van Charlotte Dematons
  • ‘Mijn reis naar …’, een vakantie-doe-boek van Marit Törnqvist en Monique Hagen
  • tweetalig boekje van Nik Nak
  • hoorspel van Het Geluidshuis
  • leesboekjes uit Zonnekind, van Leesleeuw
  • cd Kinderen voor kinderen
  • ‘Een goal voor Imane’ van Studio Sesam
  • brochure van de speelpleinwerking
  • basisdoos van Maxi Loco
  • een pennenzak met schrijfgerief, kleurpotloden
  • een blanco schrift
  • een spel kaarten
  • een pot choco van een lokale producent
  • vertaalfiche ‘Wat is een zomerschool?’

Inspireert Klasse Magazine jou in 2021-2022?

  • 4 kwaliteitsnummers met inspiratie van leraren en experts.
  • Fraai ondersteunend materiaal: kalender, posters, kaartjes ...
  • Je Lerarenkaart met meer dan 1000 voordelen in je brievenbus.