Gepubliceerd op
Zo doen zij het

Ondernemingszin: leerlingen ontwerpen spel voor speelplaats

“Hoe ziet jouw droommachine eruit?” Met die vraag werken jongeren uit lager, secundair en hoger onderwijs samen aan hun eigen uitvinding. Van idee tot werkend prototype. Het doel? Ondernemerschap en creativiteit stimuleren. Het resultaat: bijvoorbeeld een leuk spel voor op de speelplaats. Bekijk de video over MyMachine Vlaanderen.

Verkleed als professoren, net ontsnapt uit een stripverhaal, komen de studenten Industrieel productontwerp van Howest de klas binnen in lagere school ’t Klein Atheneum in Tienen. Voor de eerste fase van MyMachine begeleiden de studenten een brainstorm in het zesde leerjaar. De zesdeklassers mogen hun eigen droommachine bedenken. “Voor de studenten is het soms confronterend om te zien hoe creatief kinderen zijn. Die open blik van kinderen moeten ze zelf herontdekken”, zegt Aagje Beirens, coördinator van MyMachine Vlaanderen. “Natuurlijk zijn er ook kinderen die naar een wit blad staren. Maar dankzij creativiteitstechnieken krijgen ook die leerlingen een uitvinding op papier.”

3 onderwijsniveaus werken samen

In het traject van MyMachine bedenken kinderen van de lagere school eerst een droommachine. Studenten van de hogeschool verwerken de ideeën daarna tot een ontwerp. En leerlingen van het technisch secundair onderwijs brengen ten slotte het concept tot leven. 3 onderwijsniveaus werken samen met een gemeenschappelijk doel: een droommachine maken waar iedereen met zijn talent aan bijdraagt. Zo geeft die vorm van projectgebaseerd leren de leerlingen van de lagere school een realistisch beeld over technologie en technisch onderwijs.

droommachine

Game-automaat

“Een automaat om samen met mijn vrienden te gamen op de speelplaats.” Met dat idee geeft Jurrïenso (11 jaar) een eerste voorzet voor een droommachine. De hele klas is enthousiast. Alle leerlingen maken een ontwerp en de hogeschoolstudenten vertrekken met een stapel tekeningen terug richting Howest. Enkele maanden later is de ontwerptekening voor ‘Het dwaalhof’ klaar. Een houten spel waar ze elementen van computergames in hebben verwerkt.

Word uitvinder!

“Kinderen ontdekken dat je écht uitvinder kan worden en dat je kan studeren om uitvinder te worden”, vertelt Aagje Beirens. “Door het maakproces te volgen, gaan ze anders kijken naar de wereld rondom zich. Ze beseffen dat alle voorwerpen zijn begonnen uit een idee en een tekening. Zelfs de stoel waar ze op zitten.”


Nu heb ik ontdekt dat ik goed met machines kan werken

Fatoumata - leerling 't Klein Atheneum Tienen

Droommachine komt tot leven

Een semester later. De leerlingen van het zesde leerjaar komen langs in secundaire school PISO in Tienen. Vandaag zien ze hoe hun droommachine tot leven komt in het machinepark van de school. De studenten van Howest bezorgden een uitgewerkte ontwerptekening “De samenwerking tussen secundair en hoger onderwijs is een goede voorbereiding op het bedrijfsleven. Leerlingen en studenten moeten goed samenwerken om de klant tevreden te stellen. In dit geval zijn de kleine uitvinders van de lagere school de kritische klant”, vertelt Aagje Beirens.

“Het is echt cool”, zegt leerling Jürrienso van het zesde leerjaar terwijl hij naar het prototype van ‘Het dwaalhof’ kijkt. Aagje Beirens: “Alle leerlingen zijn trots en zien een stukje van zichzelf in de machine. Maar het proces is belangrijker dan het eindresultaat. Het is een complex traject en fouten maken mag. Maar ze blijven er steeds voor gaan. En dat is de meest waardevolle les.”
 


MyMachine is een initiatief van Hogeschool Howest, Leiedal en het Streekfonds West-Vlaanderen in samenwerking met Hogeschool PXL en met steun van Agentschap Innoveren & Ondernemen.

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 51.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...