Gepubliceerd op
Verhaal

Terug naar de lerarenopleiding

Kleuterjuf Elien en leraar L.O. Tom delen niet alleen tafel, bed en een kindje op komst, maar ook de droom een eigen klas te hebben in het lager onderwijs. 4 jaar terug startten ze samen de lerarenopleiding in avondonderwijs. Met wisselend succes.
 

Tom De Kesel: “Als bachelor L.O. deed ik enkele jaren geleden een interim in het lager onderwijs. Eerst als leraar L.O., maar de directeur vroeg me om ook de klas over te nemen. ‘Waarom haal je dat diploma niet?’ vroeg mijn directeur. Die zag potentieel in mij als leraar lager onderwijs, en beloofde me ervoor te zorgen dat ik lerarenopleiding en schoolopdracht kon combineren. Dat teken van vertrouwen gaf me een enorme duw in de rug. En een man in het vrouwenbastion van het lager onderwijs, dat is sowieso een troef.”

Elien Pintens: “Tom kwam thuis: ‘Schat, ik ga volgend jaar studeren’. Maar die lerarenopleiding lager onderwijs, die had ik zelf altijd al willen volgen. Alleen durfde ik de stap niet zetten. Toen nam Tom mijn hand vast en stelde voor het samen te doen. Zo werden we klasgenoten aan de Thomas More hogeschool in Mechelen.”

Elien en Tom studeerden en werken samen

Tom De Kesel – leraar lager onderwijs: “Niet simpel, een job combineren met studies. ‘s Avonds pinten gaan pakken met de maten was er niet meer bij”

Niet simpel, een voltijdse job combineren met een studie?

Elien: “Nee. De hogeschool raadde ons dat af, studeren en voltijds werken. Maar halftijds werken met een lening en verbouwingen, dat lukt zomaar niet. Dus was het 3 jaar volle gas. Gelukkig had we vrijstellingen voor ongeveer de helft van de studiepunten: didactische en pedagogische vakken die we al hadden gestudeerd tijdens onze vorige opleidingen.”

Tom: “We zagen veel medestudenten die ook werkten, uitvallen. Zij kregen het niet meer gebolwerkt. Wij wel. Dat we nog geen kinderen hadden, maakte ons flexibeler. Maar de eerste 2 jaar waren toch erg zwaar. Dinsdag en donderdag les van half 7 tot half 10. Zaterdag van half 9 tot 5. En op zondag aan je voorbereidings- en verbeterwerk voor school beginnen. Aan je weekend heb je niets. Je sociaal leven staat ‘op waakvlam’. Mensen rondom ons hadden het er moeilijk mee. Ze begrepen niet dat we zondagavond nog een groepswerk moesten maken.”

“En dan heb je ook nog eens examen op een dinsdagavond, nadat je de hele dag voor de klas hebt gestaan. Niet simpel om die concentratieboog nog 3 uur te verlengen. Toch ben ik fluitend door de examens gegaan.”
 

Wat zijn de voordelen van samen studeren?

Tom: “Elien hield mij dat eerste jaar recht. Ze was mijn persoonlijke secretaresse, mijn logistieke sterkhouder. Ik had 2 halftijdse lesopdrachten. Heel chaotisch, ik hoste van de ene school naar de andere. Ik ben heel gestructureerd, maar soms kwam ik thuis met 10.000 volt tussen mijn oren. Dan was het handig dat Elien het cursusmateriaal al voor mij had afgedrukt en in een map gestoken. Zo zat ik voorbereid in de les.”

“Groepswerken maakten we ook samen waar mogelijk. Ook daarin vulden we elkaar goed aan en verdeelden we de taken. Het is ook makkelijker om aan de keukentafel of in de bib samen te zitten dan te moeten afspreken met studenten uit de 4 windstreken van Vlaanderen. En bij elkaar kunnen we ook eens ventileren. We begrijpen elkaar als het potje overkookt.”


Leren weten dat we leerlingen positief moeten bekrachtigen, maar we vergeten elkaar soms complimenten te geven

Tom De Kesel - leraar lager onderwijs

Elien: “Samen studeren is heel fijn. We vullen elkaar aan. Ik ben sterk in taal, Tom in wiskunde en wetenschappen. Maar het is ook frustrerend. Tom studeert erg snel, die neemt zijn boeken en begint. Ik leg al mijn mappen open, structureer, maak honderden samenvattingen, zoek extra informatie op. Als ik dan eindelijk kan starten, is hij al klaar met een hoofdstuk. En vraagt hij zich af of hij niet te oppervlakkig door de leerstof vliegt.”
 

Hoe voelt het om als leraar plots weer student te worden?

Tom: “In de les is dat geen probleem. Want je zit daar samen met gelijkgestemde, iets oudere mensen, allemaal ook erg gedreven studenten. Maar het is heel bevreemdend om de school binnen te stappen als stagiair. Je hebt voortdurend schrik om fouten te maken. Terwijl je toch al een gediplomeerde bachelor bent.”

“Ik heb 2 van de 3 stageperiodes in mijn eigen klas en school gedaan. Dan wordt je parallelcollega plots je coach en evaluator die je beoordeelt en bekritiseert. Met haar overleggen over de leerlingen was heel verwarrend: deden we dat nu als ‘evenwaardige’ collega’s of als mentor en stagiair? Ook voor haar was dat niet de meest dankbare job.”

“Nu, tegelijkertijd ben ik wel heel blij dat ik mijn stages mocht doen in mijn eigen school en scholengemeenschap. En ik kreeg veel steun en schouderklopjes van collega’s. Als leraar weten we dat we leerlingen positief moeten bekrachtigen. Maar we vergeten elkaar soms complimenten te geven. Terwijl het zo veel deugd kan doen als een collega zegt: ‘Slechte les? Dat overkomt iedereen. Fouten maken mag. Volgende keer beter!’”

Elien: “Voor mij waren de stages er helaas te veel aan. Ik was geslaagd voor al mijn examens, maar ik kon de knop niet meer afzetten. Op de momenten dat ik niet voor de klas stond of werkte voor mijn studies, voelde ik me schuldig. Ik begon te flippen en ging eronderdoor. Ik vond dat mijn klasopdracht eronder leed, terwijl mijn directeur en collega’s me verzekerden dat dat helemaal niet zo was.”

“Maar het was op. Ik leed aan enorme faalangst en schrik om teleur te stellen. In mijn hoofd hoorde ik de collega’s zeggen: ‘Die heeft hier gewerkt als leraar, en nu komt ze als stagiair binnen?’ Toen heeft Tom me voorgesteld een pauze in te lassen. Zodat ik later nog altijd mijn opleiding kan oppikken.”
 

Daardoor is het uiteindelijk Tom die jouw droom waarmaakt?

Elien: “Ja. Maar ik heb door mijn studie herontdekt dat ik gemaakt ben voor de kleuterklas. Dankzij de opleiding weet ik nu beter hoe de job van leraar lager onderwijs in mekaar zit. Ik kan de kinderen veel beter begeleiden bij de overgang van de kleuter- naar de lagere school. En als halftijds co-teacher in eerste, tweede en derde kleuterklas kan ik ze ook erg goed individueel begeleiden.”

Tom: “Ik studeer eind juni af. En ben helemaal verveld tot leraar lager onderwijs. Supergedreven, gebeten door de job. Ik heb die directe band met mijn leerlingen nodig. Als leraar L.O. had ik 350 leerlingen die ik 2 lesuren per week zag. Ik had met hen een goed, maar oppervlakkig contact. Nu heb ik 15 leerlingen, en ik ken die door en door. Ik weet waarvoor ze staan, waar ze naartoe willen, ken hun ideeën en dromen. Daar kan je op inspelen en mee verder gaan, en dat is wat ik wil doen.”

Elien en Tom studeerden en werken samen

Elien Pintens – kleuteronderwijzer: “Ik heb in de lerarenopleiding lager onderwijs herontdekt dat ik gemaakt ben voor de kleuterklas”

Wat vinden jullie elkaars sterke punten als leraar?

Tom: “Elien wil het beste geven aan elke individuele leerling. Dat betekent dat ze erg goed kan differentiëren. En ze blijft nieuwe dingen verzinnen voor haar leerlingen. De lat ligt bij haar nooit hoog genoeg. Op een evaluatiegesprek wil ze altijd een werkpunt. Dat is meteen ook haar valkuil: ze is nooit tevreden over zichzelf.”

Elien: “Tom is erg gedreven. Hij stopt nooit met werken voor school. Om 10 uur ’s avonds moet ik soms zeggen dat hij genoeg gewerkt heeft. Maar ook hij wil inspelen op de interesses en het niveau van al zijn leerlingen individueel. Bovendien is hij een geweldige teamspeler. Met de nodige dosis humor zorgt hij ervoor dat zijn collega’s zich goed voelen op school.”
 

Stoppen jullie ooit met ‘schooltje spelen’ thuis?

Tom: “Moeilijk. Leraar zijn is geen rolletje dat je speelt van half 9 tot 4. Bovendien zitten we ’s avonds ook samen lessen voor te bereiden of te verbeteren aan de keukentafel. Dan geven we elkaar ook goeie raad. Zeg ik aan Elien: ‘Luister wat die nu heeft ingevuld’. En antwoordt zij: ‘Het ligt misschien aan je vraag dat dat kind zo heeft geredeneerd’. Dat ervaar ik dan als kritiek, terwijl het gewoon een tip is. Waar ik rekening mee hou. Of net niet.”

Elien: “Tom kan vol vuur blijven ratelen over wat hem die dag op school is overkomen, non-stop van in de auto tot thuis. Gelukkig begrijpen we elkaar als leraar makkelijker. Want ons werk is onze passie én onze hobby. We hebben ook veel vrienden die leraar zijn. Raad maar eens waar het over gaat als wij een avond samen uitgaan (lacht)!”

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 51.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...