
Met je Lerarenkaart
Op bezoek in Het Beroepenhuis – Gent
Helder en duidelijk. De gids spreekt de OKAN-klas op de juiste toon aan. De leerlingen van leraar Marlies steken bij elke vraag hun hand op. Het enthousiasme van de gids werkt aanstekelijk. Deze jongeren willen Het Beroepenhuis ontdekken. De toekomst lacht hen toe.

Talentenjacht
De introductiefilm maakt het woordenkader duidelijk. De 11 beroepssectoren komen in beeld. De leerlingen weten de beroepen snel te koppelen. Na het onthaal volgen een beroepenatelier, een bezoek aan de tentoonstelling en een kringgesprek. Ze zijn klaar om 2 ateliers te verkennen: âmetaal en technologieâ en âkapper en schoonheidsspecialistâ. De namiddag draait om âWat kan ik goed?â en âWat doe ik graag?â.
© Katrijn Van Giel

Proces en product
âHomer Simpson is een wereldberoemde procesoperatorâ, zegt de gids in het beroepenatelier âmetaalâ. Het talent van Wassim, 14 jaar, is daarmee geprikkeld. Hij is een prater en heeft fantasie. Wassim herhaalt het stappenplan voor het maken van een button. âWat moet ik doen? Knippen.â âWat heb ik nodig? Een schaar.â Marlies drilt ondertussen de taal. Elke stap die haar leerlingen zetten, is een leerkans. âWat is dit? Wat doe je nu? Wat zie je?â Asem, 15 jaar, heeft het hele proces aandachtig opgenomen. Hij heeft geen extra ondersteuning nodig. Een schouderklopje is wel welkom. âMevrouw, neem je een foto van mij aan de machine?â
Reflecteren
Aan elke machine zijn talenten verbonden. De leerlingen zeggen wat ze graag doen en wat ze goed kunnen. Complimenten geven en talenten benoemen, is een constante focus van Marlies. Hanya, 16 jaar, is best fier dat haar ontwerptekening een voorbeeld is van creatief talent. De machines worden daardoor voor haar een stuk aantrekkelijker.
© Katrijn Van Giel

Massage
Het tweede atelier âkapper en schoonheidsspecialistâ start genderneutraal. Een gepast kapsel kiezen of de kop van een pop scheren, is prettig voor meisjes en jongens. Op de massagetafel loopt een gendergrens. De jongens laten zich graag masseren. âMeisjeshanden zijn zacht. Jongens maken een vuist.â Ook hier worden de talenten benoemd: zorgzaam, veilig, sociaal, creatief.
Kijken is leren
Marlies weet dat kijken een betere leermethode is dan luisteren. âKijk goed naar het voorbeeld. Zie je wat de volgende stap is?â Differentiatie is alom. Asem neemt extra uitdagingen aan. Hij scheert zoals de echten. Marlies kijkt geamuseerd toe. Asem leeft zich helemaal in zijn rol in en zegt op het einde van de scheerbeurt: âMeneer, dat is dan 5 euro alstublieft.â
© Katrijn Van Giel

Doe-tentoonstelling
Marlies maakt duoâs en trioâs voor de volgende opdrachten, telkens een combinatie van een taalsterke en een taalzwakke leerling. De groepjes doorlopen de 2 verdiepingen van de tentoonstelling met ontdekhoeken. Zo schuiven zij als mecanicien onder een vrachtwagen, testen hun evenwicht als dakwerker, gaan met pipet en microscoop aan de slag als laborant of halen als kwaliteitsverantwoordelijke het verkeerde zakje snoep van de lopende band.
Wordt vervolgd
Een beroep kiezen doe je op basis van talent en wat je graag doet. Asem: âIk wil variatie in mijn beroep. Ik wil met mijn hoofd en mijn handen werken. Misschien start ik een autogarage.â Hanya: âIk hou van wetenschap en wiskunde en ik kan goed tekenen. Ik wil ingenieur worden.â
De klas van Marlies
Als voorbereiding op het bezoek aan Het Beroepenhuis hebben ze al een betoncentrale bezocht, na een lessenreeks over beroepen. Op school hielden ze een techniekdag. Collegaâs toonden hun talenten, ook de klusjesman.
Deze uitstap is voor de OKAN-leraren belangrijk om de leerlingen juist in te schatten om hen zo goed mogelijk te oriënteren naar de juiste vervolgopleiding. Buiten de klas zie je als leerkracht andere aspecten van hun mogelijkheden.
Morgen geeft ze een toets. Niet voor punten, wel om te kijken wat iedereen vandaag heeft opgepikt.
© Katrijn Van Giel

Over het Beroepenhuis
Jongeren van 11 tot 14 jaar ontdekken in Het Beroepenhuis een waaier aan beroepen en krijgen een beter zicht op hun eigen talenten. Vooral de technische en praktisch uitvoerende beroepen staan in de kijker. Zo worden de tieners geholpen bij een bewuste en positieve studie- of beroepskeuze.
In de doe-tentoonstelling maken de jongeren op een speelse manier kennis met beroepen uit de verschillende sectoren. Daarnaast gaan de bezoekers die met de klas komen ook aan de slag in de beroepenateliers.
- Het Beroepenhuis – Doornzelestraat 86-92 – 9000 Gent
- Ontdek het aanbod voor scholen
- Op de Gezinsdagen betaal je met je Lerarenkaart 4Â euro i.p.v. 6,5Â euro
- Gratis busvervoer met DynamoOPWEG
Log in om te bewaren
Laat een reactie achter