Gepubliceerd op
Zo doen zij het

In de Japanse school: “Presteren en je goed voelen gaan samen”

Hoe laat je leerlingen uitblinken, zonder dat ze bezwijken onder prestatiedruk? Eiji Sakayama, directeur van de Japanse school in Brussel, deelt zijn tips. “De eisen liggen hoog voor onze leerlingen, en net daarom is aandacht voor welbevinden belangrijk.”
 

Eiji Sakayama : “Onze leerlingen zijn vooral kinderen van expats, Japanners die hier tijdelijk wonen en werken. Na gemiddeld 3 jaar verhuizen ze weer naar Japan. Daar moeten ze onmiddellijk weer meedraaien in het Japanse onderwijssysteem, met onder meer toelatingsexamens voor de beste scholen.”

“Dat zet veel druk op hun schooltijd hier: we moeten de lat wel hoog leggen, anders slagen ze niet voor dat examen. Niet evident, zeker als je zo ver van huis bent. We proberen die druk zo goed mogelijk op te vangen. Zorgen dat ze zich hier goed voelen, want dan leren ze het meest.”
 

De complimentenboom

Eiji Sakayama : “Met kleine dingen kan je veel bereiken. Elke dag schrijf ik een compliment op een papieren bloem, voor een leerling of een groepje. Bijvoorbeeld als ze goed hebben samengewerkt. Of bij ons poetsritueel: onze leerlingen poetsen elke dag 10 minuten samen de school, ook daarvoor deel ik wel eens complimenten uit. Samen vormen al die bloemen met complimenten een kleurrijke boom tegen de muur.”
 

Een douche van complimenten

“Een compliment krijgen is vooral leuk. Maar als kinderen al die berichtjes lezen, motiveert ze dat ook om nog meer hun best te doen. Het klinkt misschien naïef, maar ik geloof dat je veel meer kan bereiken als je focust op het positieve, in plaats van op wat er fout gaat.

Ook de leraren spoor ik aan om vooral op zoek te gaan naar de sterke kanten van de leerlingen. Ik wil ook dat ze ruimer kijken dan schoolresultaten. Alle leerlingen hebben een boekje, waarin ze opschrijven hoe ze zich voelen en aangeven als er iets scheelt. Leraren kijken regelmatig in dat boekje, zo zijn ze er snel bij als er een probleem is. En elk schooljaar laten we de leerlingen ook een vragenlijst invullen, waarin we peilen naar welbevinden.”
 

Sterk netwerk

Onze leerlingen en hun ouders vormen een kleine gemeenschap in Brussel. Ze zien elkaar ook vaak na de schooluren. Daardoor kennen we elkaar beter dan op veel scholen in Japan. Ook dat helpt om sneller aan te voelen waar er problemen opduiken. Ik geloof echt dat onze leerlingen minder stress hebben dan hun leeftijdsgenoten in Japan.

Nog geen abonnement op Klasse Magazine?

  • Krijg 4 dikke magazines voor maar € 10.
  • In december ontdek je hoe je conflicten kan aanpakken binnen je team.
  • Je Lerarenkaart 2019 valt gewoon in je brievenbus.
Ik word nu abonnee

*Betaal vóór 25 oktober.
Rechthebbende abonnees krijgen dan zeker hun Lerarenkaart thuisbezorgd.