Gepubliceerd op
Doe het zelf

Beweegtips voor leraren

Een gezonde mix van zitten, staan en bewegen doet wonderen voor je gezondheid. Meer bewegen en minder stilzitten tijdens je schooldag? Dat doe je met deze 7 tips van specialist sedentair gedrag dr. Femke De Meester van het Vlaams Instituut Gezond Leven.
 

Klaslokaal met statafels

 

  1. Neem de fiets. Stap een halte vroeger van de bus. Of parkeer je auto wat verder. Een klassieker die altijd werkt.
  2. Lesvrij uur? Plof niet meteen neer in de lerarenkamer maar maak een wandeling. Alleen, of samen met een collega.
  3. Nog straffer: organiseer eens een wandelvergadering. Frisse ideeën gegarandeerd.
  4. Maak je toezicht actief. Wandel rond of speel even mee. Een balletje trappen of even rekkeren: de speeltijd vliegt voorbij.
  5. Haal je krijtjes boven. Doe eens lekker ouderwets en noteer op het bord. Veel meer actie dan slides aanklikken.
  6. Een leraar ‘staat’ in het onderwijs. Of ‘zit’ op de schoolbanken. Wat je ook doet: verzorg je zit- en lichaamshouding: schouders rollen, buikspieren aanspannen: dat kan je gewoon in de klas doen. Wissel af tussen zitten en staan.
  7. Duid onder de leerlingen een ‘sta-secretaris’ aan die na een halfuurtje het signaal geeft om recht te staan. Even door de klas wandelen of een bewegingstussendoortje: goed voor jou en voor je leerlingen. Een ritueel dat snel went, én het verhoogt de concentratie in je klas.

 

Ken je de nieuwe Bewegingsdriehoek al? Die legt helder uit hoe een gezonde mix van zitten, staan en bewegen eruit ziet en hoe je dat aanpakt.

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 51.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...