Gepubliceerd op
Doe het zelf

Beweegtips voor leraren

Bijna de helft van de Vlaamse leraren is te zwaar. Meer dan 15% kampt met ernstig overgewicht. Dat blijkt uit nieuw onderzoek bij 8000 onderwijsprofessionals. Een van de oorzaken: leraren bewegen te weinig. Raar maar waar. 7 tips van specialist Femke De Meester.
 

Klaslokaal met statafels

 

  1. Neem de fiets. Stap een halte vroeger van de bus. Of parkeer je auto wat verder. Een klassieker die altijd werkt.
  2. Lesvrij uur? Plof niet meteen neer in de lerarenkamer maar maak een wandeling. Alleen, of samen met een collega.
  3. Nog straffer: organiseer eens een wandelvergadering. Frisse ideeën gegarandeerd.
  4. Maak je toezicht actief. Wandel rond of speel even mee. Een balletje trappen of even rekkeren: de speeltijd vliegt voorbij.
  5. Haal je krijtjes boven. Doe eens lekker ouderwets en noteer op het bord. Veel meer actie dan slides aanklikken.
  6. Een leraar ‘staat’ in het onderwijs. Of ‘zit’ op de schoolbanken. Wat je ook doet: verzorg je zit- en lichaamshouding: schouders rollen, buikspieren aanspannen: dat kan je gewoon in de klas doen. Wissel af tussen zitten en staan.
  7. Duid onder de leerlingen een ‘sta-secretaris’ aan die na een halfuurtje het signaal geeft om recht te staan. Even door de klas wandelen of een bewegingstussendoortje: goed voor jou en voor je leerlingen. Een ritueel dat snel went, én het verhoogt de concentratie in je klas.

 

  • Een half uur matig tot intensief bewegen, 5 dagen per week. Dat is het advies van de Wereldgezondheidsorganisatie.
  • Ongeveer 7 op de 10 leraren halen die norm niet. Leraren zitten ook te vaak, wat het risico op bijvoorbeeld diabetes en een te hoge bloeddruk verhoogt.
  • Meer informatie vind je bij het Vlaams Instituut Gezond Leven.

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 51.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...