Gepubliceerd op
Trend

Digitaal toetsen: hoe begin je eraan?

De technologie staat klaar. Digitaal toetsen kan de werklast van leraren verminderen én de kwaliteit van onderwijs versterken, zeggen experten. Toch vind je in Vlaanderen amper leraren die digitaal evalueren. Leraar Serge vertelt hoe hij digitaal toetst. En tussendoor verklappen 3 specialisten wat je met digitaal toetsen nóg kan.

Serge Vrancken over digitaal toetsen

“Mijn bso-leerlingen werken met mensen, niet met computers. En toch kiezen ze voor digitale toetsen.”

Winst voor de leraar

Serge Vrancken, leraar Verzorging, WICO campus Sint-Maria in Pelt: “Eindeloze stapels verbeterwerk? Die tijd ligt achter me. Natuurlijk kost het tijd om een toetsprogramma of -app in de vingers te krijgen. Maar daarna boek je tijdswinst.”

“Een digitale toets opstellen duurt langer. Vooral omdat je bij de meeste vraagvormen ook de antwoorden moet ingeven. Maar zo denk je bewuster na over waarom en hoe je de vraag stelt. Gevolg: de kwaliteit van je toets gaat omhoog.”

“Verbeteren gaat helemaal automatisch. Sommige toetsprogramma’s kan je zelfs koppelen aan het leerplatform van je school. Zo komen de cijfers samen met je feedback meteen in het rapport terecht. Weer werk uitgespaard.”

“Leerlingen geven een digitale toets sneller af. Kunnen ze zich beter concentreren? Gaat tikken sneller dan schrijven? Een verklaring heb ik niet, maar ik besteed nu minder lestijd aan evaluatie. Intussen evalueer ik bijna altijd digitaal, met instemming van mijn leerlingen. Mijn bso-leerlingen werken met mensen, niet met computers. En toch kiezen ze voor digitale toetsen.”
 

“We gebruiken niet alleen meerkeuzevragen”

 

Winst voor de leerling

Serge: “Leerlingen dienen hun toets in en krijgen meteen hun resultaat en de juiste antwoorden. Op dat moment is hun interesse voor het correcte antwoord oprecht en leren ze bij. Als je de verbetering een week later uitdeelt, willen ze enkel hun cijfer kennen.”

“Door digitaal te toetsen zie je in mijn klas ook niet wie dyslexie heeft. Elke leerling kan de vragen laten voorlezen of inzoomen om de lettergrootte aan te passen. Je kan een spellingcheck toelaten. En ik hoef geen slordige handschriften te ontcijferen. Dat kan voor élke leerling een voordeel zijn.”

“Op een papieren examen laten leerlingen soms onbedoeld een vraag open. Bij een digitale toets gebeurt dat minder. Met één klik zie je welke vragen je nog niet invulde. En als je ervoor kiest om telkens maar 1 vraag op het scherm te laten verschijnen, hou je makkelijker je focus bij die vraag. Tot slot: elke werkgever verwacht dat je vlot met ICT-toepassingen kan omspringen. Met digitale toetsen maak je ook van evaluatie een leermoment.”

“Differentiatie wordt haalbaar”

 

Google weet alles

Serge: “Zet digitaal toetsen de deur naar spieken op Google open? Of maakt het antwoorden doorspelen of afkijken makkelijker? Net niet, denk ik. Je klasopstelling kan valsspelen al voor een stuk voorkomen: in een U-vorm bewaar je het overzicht. Maar er bestaat ook software om de schermen in de gaten te houden via je eigen computer of pagina’s te blokkeren. En heel wat toetsprogramma’s kan je zo instellen dat de antwoorden gewist worden als je de toetsomgeving verlaat om het antwoord te googelen.”

“Bij multiple choice kan je bovendien de volgorde van mogelijke antwoorden door elkaar gooien. En voor elke vraag ga je naar een volgend scherm. De kans dat je net op het juiste moment bij je buurman kan gluren, is erg klein.”

“Je kan leerlingen beter opvolgen”

 


Welke app kies jij? KlasCement zet voor jou handig materiaal over digitaal toetsen op een rijtje.

logo Veranderwijs.nu
Dit artikel kwam tot stand in een samenwerking tussen Veranderwijs en Klasse.
Veranderwijs wil innovatieve onderwijspioniers samenbrengen en inspireren. Kriebelt het bij jou ook om iets nieuws uit te proberen? Op www.veranderwijs.nu kan je ideeën vinden en uitwisselen.

Waar is mijn
Lerarenkaart?