Gepubliceerd op
Blog

(G)een kwaad woord over onderwijs

leraar Tom
Het is best vaak feest in Laura’s klas en lerarenkamer. Maar vandaag even niet. “Ook een enthousiaste leraar is soms teleurgesteld, overwerkt of kwaad.”
 
 

Het is tijd om eens een beetje te zagen. Mag dat? Geef maar toe, mijn vorige twee bijdragen lazen als één grote lofzang op het beroep en toonden mij als de immer enthousiaste leraar die het allemaal voor mekaar heeft, zo’n echte positivo die geen kwaad woord spreekt over haar leerlingen, laat staan over onderwijs.

Wie weet dachten sommige collega’s dat ik een aansteller was, of dat ik me elke dag huppelend naar het werk begeef en Mary Poppins-gewijs mijn leerlingen entertain. Misschien schudden enkele lezers meewarig het hoofd bij al dat naïeve en jeugdige idealisme. Laat me dat ideaalbeeld even zachtjes doorprikken. Want ja, ook ik ben soms teleurgesteld, overwerkt, negatief, ambetant, zeurderig en boos.

Het begon allemaal op een zaterdagmiddag. Toen het infomoment was op mijn school. “Grrrr. Moet dat echt? Ik wil niet! Op een zaterdag naar school, tijdens mijn verjaardagsweekend nota bene? Ik ga niet.” Een kleine – gecensureerde – greep uit mijn volwassen reacties zo’n half uur voor vertrek.


Soms is het gewoon te veel. Door vakvergaderingen, projecten, jaarplannen die geactualiseerd moeten worden, stapels verbeterwerk en administratieve rompslomp

Laura Buelinckx - leraar Nederlands

Soms is het gewoon te veel. Alsof het nog niet druk genoeg is deze periode. Met vakvergaderingen en fundraisings voor de GWP. Met plotse extra naschoolse vergaderingen over de onderwijshervormingen, waarin we modules moeten uitwerken die in september al gebruikt zullen worden. Met extra projecten die je erbij neemt omdat je engagement verder reikt dan lesgeven alleen. Met een jaarplan dat dringend geactualiseerd moet en een om de hoek loerende inspectie. Met een stapel verbeterwerk die alleen maar groeit in plaats van slinkt, met daardoor te weinig punten in het puntenboek en de stress die zich opstapelt. Met de administratieve rompslomp waar we allemaal wel eens onder bezwijken. Misschien even vermelden dat ik daarbuiten ook gewoon een mens ben met een lief en een sociaal leven, een hobby of twee, een renovatie en een driemaandelijkse bijdrage aan een kwaliteitsvol onderwijsmagazine.

Behoeft het nog extra uitleg dat ik die zaterdag extreem nukkig arriveerde op school? Gelukkig kon ik ventileren bij mijn lieftallige vrollega’s (we zijn er nog niet uit hoe we elkaar moeten noemen, want we zijn naast collega’s ook vriendinnen, en vice versa) en voelde ik me na een dik kwartier al een pak minder slechtgezind.


Ondanks de torenhoge werkdruk en de laag boven ons hoofd hangende hervormingen stonden we daar op die zaterdagse infonamiddag toch maar mooi als team

Laura Buelinckx - leraar Nederlands

Ach. Achteraf bekeken viel die infonamiddag al bij al goed mee. Wat zeg ik? We mogen fier zijn als school. Ondanks de torenhoge werkdruk en de wel heel laag boven ons hoofd hangende hervormingen stonden we daar toch maar mooi als team. Met een prachtige informatiebrochure, met bevlogen collega’s die in hun vaklokalen boeiende workshops aanboden, met behulpzame collega’s die ouders te woord stonden, met ons onderhoudend onderhoudspersoneel dat wel honderden pannenkoeken bakte. En dat tijdens mijn verjaardagsweekend.

Misschien moet ik dus van de gelegenheid gebruik maken om me publiekelijk te excuseren bij de collega’s die ik die eerste twintig minuten tegenkwam. Volgende keer weer huppelend en lachend op post, beloofd.
 


Laura blogt dit schooljaar voor Klasse vanuit K.A. Vilvoorde. Op haar eigen blog Ministerie van Hysterie schrijft ze over de banale besognes van het leven.

Pik je Lerarenkaart op vóór 8 juli!*

  • Voor je klas en jezelf
  • Meer dan 1000 voordelen
  • Een zomer vol inspiratie
Waar ligt mijn Lerarenkaart?

*Opgelet: dit is je laatste kans om je Lerarenkaart 2019 af te halen