Vlaanderen
Klasse.be

Tips

Welke teaching hacks kunnen wij stelen van Singapore?

  • 2 mei 2019
  • 3 minuten lezen

Het succesrecept van PISA-topland Singapore is geen one-size-fits-all, maar Vlaanderen kan er wel een paar likjes mosterd halen. 3 teaching hacks die je zelf kan introduceren, op klas- of schoolniveau.


1. Laat de leraren van lokaal wisselen

Gedaan met gedrum in de gangen. In Singapore wisselen niet de leerlingen, maar de leraren van lokaal. Het huiswerk dat ze die les hebben opgegeven, blijft op het bord genoteerd. “Zo bewaken we de werklast”, vertelt onderdirecteur Ng Hock Soon van de secundaire school Queensway.

Klasvertegenwoordiger Eriel van basisschool St. Hilda’s

Ook de rust wordt bewaakt tijdens de afwezigheid van de leraar, en wel door de klasvertegenwoordigers. “Met een groepje letten we erop dat de rest zich gedraagt – samen is dat gemakkelijker dan alleen”, vertelt Eriel van basisschool St. Hilda’s. Maar een klasvertegenwoordiger doet meer dan ‘de flik spelen’. “Als ik zie dat klasgenoten hulp nodig hebben, steek ik een handje toe. Leraren nomineren je voor de rol van klasvertegenwoordiger, als ze zien dat je er aanleg voor hebt.”


2. Spaar je stem: gebruik een micro

“In mijn lessen Mandarijn gebruik ik regelmatig spelvormen om leerlingen te betrekken. Blij dat ik een microfoon heb om mijn stem te versterken”, lacht leraar Dai Ping. “Zo weet ik zeker dat leerlingen verschillen in intonatie, expressie en volume oppikken.”

leraar Dai Ping met een microfoon in de klas

Aangezien klassen in Singapore zo’n 40 leerlingen tellen, is een microfoon een welkome ondersteuning die ook in ‘gewone’ lessen wordt gebruikt. En in de refter, want daar klinkt het lawaai al even luid als bij ons.


3. Specialiseer je in een vak, ook in het lager

“Als leraar kies je in Singapore in de eerste plaats voor een vak”, vertelt lerarenopleider Ee Ling Low. “En loop je stage in zowel het lager als secundair. Zo ontdek je welke doelgroep je ligt, maar hou je ruimte om later nog te switchen.”

Daar is leraar Rave Tay maar wat blij mee, want hij heeft een passie voor zijn moedertaal Mandarijn. “Als klasleraar van het zesde leerjaar volg ik mijn leerlingen nauw op, maar ik doceer alleen de vakken die me goed afgaan. Hoe mijn leerlingen ervoor staan voor de andere vakken en hoe het met hen persoonlijk gaat, bespreek ik regelmatig met collega’s.”

Portret van Rave Tay in zijn ‘language corner’

Is dat ook bij ons het proberen waard, al is het maar voor een weekje? Verdeel bijvoorbeeld de lessen muzische vorming op basis van talenten: je parallelcollega is muzikaal, jij bent een beelddenker …

Of maak jij als directeur je leraren expert in het vak dat ze het beste ligt? Als ze zich daar verder in bijscholen, kunnen ze hun collega’s ondersteunen.

Kyra Fastenau

Voeg dit artikel toe aan je bewaarde artikels

Log in om te bewaren


M

Martien Roose

3 mei 2019

Lln die in een lokaal blijven zijn bij ons geen goed idee. Laat de leerkracht de lln ontvangen (Hattie). Je kunt als leerkracht ook alles van tevoren klaar hebben liggen als je in hetzelfde lokaal kunt blijven. In onze school hebben we dat Singaporese systeem: als leraar heb je geen tijd om alles klaar te leggen en de lln worden ongeduldig enz. Bovendien is even opstaan en stappen uitstekend voor de hersenen.

Reageren
F

Fokke de Jong

5 mei 2019

Bovendien is het erg leuk als jouw lokaal echte 'couleur locale' heeft door je vak en de posters etc. die er hangen. Zodat ze bij Chinees echt in een Chinese omgeving komen, zoals bij ons op school, om maar een voorbeeld te geven; of bij Latijn in een lokaal vol met prachtige oude landkaarten van het Romeinse rijk ...

En, ik lekker sjouwen van hot naar haar met al mijn spullen, zeker! Nu zijn er al te veel lokaalwijzigingen .....

Reageren
G

G. De Vos

6 mei 2019

1. In het kader van Whole Brain Learning is het gunstiger dat leerkrachten vaker in een ingekleed vaklokaal komen met voldoende uitrusting. Het is goed dat leerlingen even de benen kunnen strekken om zich te verplaatsen. M.b.v. de agenda kan gecontroleerd worden of de leerlingen minstens een week krijgen voor taken en toetsen en hun aandacht niet moeten verdelen over te veel taken en toetsen. Onderhandelen om beter te kunnen leren. 2. Om je stem te sparen kan maar beter geen spelletjes spelen. Beperk je eigen bijdrage tot oriëntering en feedback. Wat hebben de leerlingen nodig om de activiteit - solo of in duo - uit te voeren? Willekeurig presenteren de leerlingen hun voorbereiding en geef je feedback waar nodig. 3. Lerarenopleidingen moeten voorrang geven aan vakkennis. Dan komen pedagogie en didactiek. Binnen een vakgebied moeten leerkrachten een major en een minor kunnen kiezen, bv. Engels en Frans (talen), wiskunde en informatica (wiskunde), fysica en chemie (wetenschappen), economie en geschiedenis (staatkunde). Onderwijzers/essen mogen polyvalent blijven. Met gastdocenten voor Frans, L.O., muziek en levensbeschouwing. Maak het beroep weer aantrekkelijk.

Reageren

Laat een reactie achter