Het succesrecept van PISA-topland Singapore is geen one-size-fits-all, maar Vlaanderen kan er wel een paar likjes mosterd halen. 3 teaching hacks die je zelf kan introduceren, op klas- of schoolniveau.
Laat de leraren van lokaal wisselen
Spaar je stem: gebruik een micro
Specialiseer je in een vak, ook in het lager
Gedaan met gedrum in de gangen. In Singapore wisselen niet de leerlingen, maar de leraren van lokaal. Het huiswerk dat ze die les hebben opgegeven, blijft op het bord genoteerd. “Zo bewaken we de werklast”, vertelt onderdirecteur Ng Hock Soon van de secundaire school Queensway.
© Katoo Peeters

Ook de rust wordt bewaakt tijdens de afwezigheid van de leraar, en wel door de klasvertegenwoordigers. “Met een groepje letten we erop dat de rest zich gedraagt – samen is dat gemakkelijker dan alleen”, vertelt Eriel van basisschool St. Hilda’s. Maar een klasvertegenwoordiger doet meer dan ‘de flik spelen’. “Als ik zie dat klasgenoten hulp nodig hebben, steek ik een handje toe. Leraren nomineren je voor de rol van klasvertegenwoordiger, als ze zien dat je er aanleg voor hebt.”
“In mijn lessen Mandarijn gebruik ik regelmatig spelvormen om leerlingen te betrekken. Blij dat ik een microfoon heb om mijn stem te versterken”, lacht leraar Dai Ping. “Zo weet ik zeker dat leerlingen verschillen in intonatie, expressie en volume oppikken.”
© Katoo Peeters

Aangezien klassen in Singapore zo’n 40 leerlingen tellen, is een microfoon een welkome ondersteuning die ook in ‘gewone’ lessen wordt gebruikt. En in de refter, want daar klinkt het lawaai al even luid als bij ons.
“Als leraar kies je in Singapore in de eerste plaats voor een vak”, vertelt lerarenopleider Ee Ling Low. “En loop je stage in zowel het lager als secundair. Zo ontdek je welke doelgroep je ligt, maar hou je ruimte om later nog te switchen.”
Daar is leraar Rave Tay maar wat blij mee, want hij heeft een passie voor zijn moedertaal Mandarijn. “Als klasleraar van het zesde leerjaar volg ik mijn leerlingen nauw op, maar ik doceer alleen de vakken die me goed afgaan. Hoe mijn leerlingen ervoor staan voor de andere vakken en hoe het met hen persoonlijk gaat, bespreek ik regelmatig met collega’s.”
© Katoo Peeters

Is dat ook bij ons het proberen waard, al is het maar voor een weekje? Verdeel bijvoorbeeld de lessen muzische vorming op basis van talenten: je parallelcollega is muzikaal, jij bent een beelddenker …
Of maak jij als directeur je leraren expert in het vak dat ze het beste ligt? Als ze zich daar verder in bijscholen, kunnen ze hun collega’s ondersteunen.