Gepubliceerd op
Met je Lerarenkaart

Op bezoek in museum BELvue – Brussel

“Brussel is zo’n andere wereld.” Die uitspraak zal vandaag nog veel vallen. De leerlingen van het vierde jaar Verzorging-Voeding, Restaurant en Keuken van de Talentenschool in Turnhout volgen de workshop ‘Democracity’ in het BELvue-museum. Nadia, leraar PAV, bracht vooraf al enkele basisprincipes van de democratie aan. Zijn de leerlingen klaar voor het politieke spel?

op bezoek in het Bellevue Museum

De fundamenten

Animator Gerda loodst de klas door de ondergrondse gewelven van het gebouw. De geschiedenis wordt gevat in koningen, keizers, prinsen en prinsessen; in eigenaars, bezoekers en bewoners. De huidige functie van BELvue komt heel dichtbij met de vraag: “Wat zegt politiek jou?” De eerste reactie: “Saai”.

De partijvorming

In de workshopruimte mogen de leerlingen een stad beheren. “Zonder wetten en regels krijgen we snel een error, zegt leerling Gunter. De leerlingen zullen daarom het politieke spel spelen: partijen vormen, beleidskeuzes maken, intern overleggen, prioriteiten bepalen.

De animator prikkelt de discussies in de verschillende groepjes. Gunter vat deze fase samen: “Racisme kunnen we verbieden, maar hoe halen we het uit de maatschappij? Problemen aanwijzen is gemakkelijk, een oplossing geven is moeilijk.”

op bezoek in het Bellevue Museum

Politiek debat

Na een uur zijn de partijprogramma’s beklonken. Tijd om de arena te betreden. De leerlingen stellen hun beleid aan elkaar voor. Het debat is geopend. Het spel van vraag en antwoord gaat snel.

Hier en daar verschuift een accent. Belastingen en budgetten gaan vlotjes omhoog of omlaag. Niemand wil dwarsliggen. Het eindresultaat is er. Een actieve, veilige, gezonde en sociale stad bestuurd met meerdere partijen.

Het parlement

In de namiddag gaat Nadia met de groep naar het Vlaams Parlement. De route langs de kunstwerken en door de zalen illustreert het ingewikkelde proces van politieke besluitvorming. De gids van het parlement koppelt niet terug naar de workshop van de voormiddag, maar Nadia weet de linken te leggen. De fases van de workshop komen overeen met de taken van de volksvertegenwoordigers.

op bezoek in het Vlaams Parlement

Le moment suprême

Uiteindelijk nemen de leerlingen plaats in het halfrond. Of ze zelf volksvertegenwoordiger willen worden? Leerling Hawar antwoordt: “We moeten interesse tonen voor politiek, want wat hier wordt beslist, heeft effect op mensen. Wat ze allemaal zeggen over vluchtelingen … Voor het geld zou ik het niet doen. De luxe van deze zetels wil ik wel.”

De klas van Nadia

Van saai naar betrokken. Hoe krijg je leerlingen gemotiveerd bij een les democratie? Nadia geeft ze de ruimte om hun mening te vormen. De workshop laat toe dat verschillende talenten aangesproken worden. Van debatteren tot het uittekenen van een betekenisvol logo. Het aanvullend bezoek aan het parlement geeft extra diepgang om het politieke spel te vatten, dat maakt de rit naar het verre Brussel meer dan waard.

op bezoek in het Bellevue Museum

BELvue

BELvue ligt in het hart van Brussel en is zowel het museum van België en zijn geschiedenis, als een centrum voor de democratie. BELvue ligt naast het koninklijk paleis, maar ook vlakbij democratische instellingen: het Vlaams en Federaal Parlement. Workshops geven je leerlingen inzicht in politiek en de uitdagingen voor een democratie.

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 51.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...