Gepubliceerd op
Klastips

Rappen in de klas: “Taal leren zonder het te beseffen”

Meer dan een pen, papier en een beat van 4 tellen heb je niet nodig om leerlingen een uitlaatklep te geven. Rapper en socioloog Fatih De Vos geeft rapworkshops aan leerlingen. In VISO Gent schrijven de OKAN-leerlingen hun eigen tekst en brengen die live op het podium van kunstencentrum Vooruit. Bekijk de video:

Fatih De Vos: “Hiphop is enorm populair als methodiek op school en in de sociale sector. Het is een laagdrempelig genre om alle jongeren te bereiken, niet alleen kansarmen of nieuwkomers. Over de hele wereld luisteren ze naar hiphop.”
 

Uitlaatklep

“Toen ik zelf startte met rappen en mijn eerste teksten schreef, voelde dat als therapie. Het was de uitlaatklep die ik nodig had om mijn eigen identiteit te ontwikkelen. Ik ontmoet heel veel leerlingen die al wat hebben meegemaakt. Denk maar aan OKAN-leerlingen die net hun moederland hebben achtergelaten. Met een rap kan je ze over hun gevoelens doen praten.

“Tijdens een workshop in een Brusselse school was er een erg timide meisje. Ik heb ze zover gekregen om toch voor de groep haar tekst te rappen. De andere leerlingen zaten met open mond te kijken. De leraar liet mij achteraf weten dat ze de hele rit naar huis met een grote glimlach op de bus zat.”
 

Onbewust taal leren

“Een rap schrijven kan iedereen: je denkt na over rijmwoorden, zinsbouw en synoniemen. Dat doen leerlingen vaak heel intuïtief. En als het toch wat moeilijker gaat, help ik hen of helpen ze elkaar. Zonder het te beseffen pikken ze nieuwe woordenschat op.

“Natuurlijk hebben niet alle leerlingen evenveel gevoel voor ritme en kan niet iedereen goed rappen. Maar muzikaal talent is ondergeschikt aan de gunstige effecten van hiphop in de klas. En als ik voel dat een leerling wél aanleg heeft, dan is het aan mij om die extra uit te dagen.”
 

Meer dan seks en drugs

“Hiphop staat niet altijd in een positief daglicht. Natuurlijk zijn er nummers over seks, drugs en geweld. Helaas zijn dat vaak ook de liedjes die veertienjarigen graag horen. Maar hiphop is zoveel meer. Er is een breed spectrum aan soorten rap en rappers. Als leraar is het dan ook een valkuil om zonder voorkennis hiphop te gebruiken in de klas, gewoon ‘omdat het populair is’. Durf advies vragen aan een kenner.”

“Je hoeft hiphop ook niet te beperken tot de taalvakken of de muziekles. Waarom ook eens niet in de les wiskunde, als je op die manier hun interesse wekt, hun spreekdurf aanwakkert en werkt aan hun welbevinden?”
 

Zelf een idee voor een creatief schoolproject? Vraag net zoals Viso Gent steun aan bij het dynamoPROJECT van Cultuurkuur.

Pik je Lerarenkaart op vóór 8 juli!*

  • Voor je klas en jezelf
  • Meer dan 1000 voordelen
  • Een zomer vol inspiratie
Waar ligt mijn Lerarenkaart?

*Opgelet: dit is je laatste kans om je Lerarenkaart 2019 af te halen