Gepubliceerd op
Zo doen zij het

“Goed samenwerken in een vakgroep is niet vanzelfsprekend”

Wat hebben de leraren Duits van het Sint-Jozefsinstituut-college in Torhout gemeen met de Power Rangers? “We vullen elkaar aan en hebben respect voor elkaars kwaliteiten”, verklappen enkele teamleden hun succesrecept. “En we zijn ook met 5.”

Vakgroep duits van het Sint-Jozefsinstituut-college

Eerste ingrediënt: een sterk beleid

Eef: Ons examen moet voor 80% hetzelfde zijn. Beleidskeuze. Dan kan je niet anders dan de violen gelijk stemmen. Voor je evaluaties én voor je lessen. In ons zesde jaar werken we zonder handboek, enkel met eigen materiaal. Een titanenwerk in je eentje, maar samen lukt het wel.”

Peter: “Ik ben de ancien van onze vakgroep. Vroeger trok ik de klasdeur dicht en deed ik gewoon mijn zin. Toen die 80%‑regel een aantal jaar geleden ingevoerd werd, was het even wennen. In het begin voelde je bij sommige mensen weerstand en wantrouwen. Na een tijdje zie je dat de kwaliteit van je lessen stijgt. Ik heb niet het gevoel dat ik me plots in een korset moet wurmen. Als ik geen les wil geven over kerstmarkten en oudejaarsavond, is dat geen enkel probleem. Meer dan genoeg lessen waar we de leerlingen wél hetzelfde voorschotelen.”

Eef: “Voor de leerlingen is die duidelijkheid belangrijk. Het zou toch niet eerlijk zijn als mijn leerlingen vanuit hun luie zetel mooie punten kunnen halen terwijl mijn collega de lat veel hoger legt? Leerlingen vinden dat oneerlijk en geven er kritiek op. Terecht.”

Joke: Je hebt ook een goeie vakverantwoordelijke nodig. Eef zorgt voor focus door het aantal werkpunten per schooljaar te beperken en in de gaten te houden dat daar ook daadwerkelijk wat mee gebeurt. Zo willen we nu met het nieuwe referentiekader van inspectie 2.0 aan de slag. In mijn eentje weet ik niet waar beginnen. Samen zie ik dat wél zitten.”
 

Tweede ingrediënt: vertrouwen

Eef: “Iedereen heeft zijn sterktes, en we vullen elkaar mooi aan. Inge – onze collega van de tweede graad – stoomt de leerlingen van het vierde klaar voor Duits in de derde graad. Joke lanceert frisse ideeën. Veerle schat de haalbaarheid in, Lieselotte en Peter leveren kritische bedenkingen en ik probeer er een lijn in te krijgen. Zo krikken we de kwaliteit van onze lessen en ons examen op.”

Peter: “Er kruipt veel tijd in als je je lessen en materiaal goed op elkaar wil afstemmen. We blijven bijstellen of omgooien om steeds beter te doen. Zie je op een toets vaak hetzelfde afwijkende antwoord terugkeren? Even checken bij je collega: kunnen we die oplossing goedkeuren, ook al is ze lichtjes anders dan de verbetersleutel? Samen kijk je kritischer naar je materiaal.”

Eef: “Als je materiaal deelt, mag je niet het gevoel krijgen dat je wordt afgerekend op wat beter kan. We hebben respect voor elkaar, en dat zorgt voor een positieve vibe.”

3 leraren van de vakgroep duits van het Sint-Jozefsinstituut-college

Eef: “We zijn zeker geen übervakgroep met leraren die straffer zijn dan de rest”.

Joke: “Daarom hoef je nog geen beste vrienden te zijn. Eef en ik hebben kinderen van dezelfde leeftijd, dat schept een band. Maar we kunnen het allemaal met elkaar vinden. Onze vakgroep is een mix van leeftijden en van persoonlijkheden die wonderwel samengaan.”

Eef: “We zijn zeker geen übervakgroep met leraren die straffer zijn dan de rest. Maar die klik is misschien wel wat opvalt voor buitenstaanders. Dankzij een uitwisselingsproject hebben we al jaren contact met een school uit Dortmund. Toen Brugge tijdens de Champions League tegen Borussia moest, zijn we op woensdagmiddag in de auto richting Duitsland gesprongen. De volgende dag stonden we met kleine oogjes voor de klas. Een zot idee, maar wel plezant.”
 

Derde ingrediënt: enthousiasme

Joke: “Met onze vierdes trekken we naar Trier. En in het zesde doet elke klas wat anders. De Berlijnreis, of de uitwisseling met Dortmund, waarbij leerlingen een paar dagen in hun eentje in een Duits gastgezin verblijven. En een uitstap naar Aken en Eupen, waar onze leerlingen in de kleuterklas een Puppenspieltheater brengen. Een interactieve en zelfgemaakte voorstelling die zelfs de meest bedeesde leerlingen over hun spreekangst heen helpt.”

Peter: “Duits heeft zijn imago tegen. Maar met projecten maken we het vak wél sexy. Wie geen Duits heeft, kan een facultatief uurtje volgen. En het allerbelangrijkste: we blijven altijd de passie voor ons vak uitstralen. Dan gaan de meeste leerlingen uiteindelijk wel overstag. We hebben geregeld leerlingen die naar de unief trekken om Duits te studeren. Heerlijk als je ziet dat je de liefde voor zo’n mooie taal kan doorgeven.”
 


Deze leraren maken deel uit van de vakgroep Duits, derde graad: Peter Verhelst, Joke Lefevere, Eef Decloedt, Veerle Missiaen en Lieselotte Denolf.

Abonneer je nú op Klasse Magazine*

  • 4 dikke magazines voor maar € 10
  • In september (en bij elk ander nummer) een exclusief Klasse-cadeautje
  • En ontdek in ons dossier hoe je zelfsturing bij leerlingen kan stimuleren
*Betaal vóór 30 augustus en start je schooljaar sterk!