Gepubliceerd op
Blog

Een topteam in elke school

hoofdredacteur HansOnderwijs is teamwork. Dat blijkt uit de 2400 nominaties voor Leraar van het Jaar 2019. Allemaal enthousiaste groepjes leraren die elkaar én hun leerlingen vooruit helpen. Hoofdredacteur Hans Vanderspikken wenst elke leraar zo’n topteam toe.
 

Juf Kristien en Juf Kristine vallen met hun breedste glimlach binnen op onze redactie. Tussen hen in: een spandoek met ‘TOPTEAM’, omgeven door complimenten van leerlingen, ouders en collega’s. Kristien zat ooit bij haar naamgenoot in de klas. Nu werken ze in dezelfde school.

‘Maar voor ons voelt dat niet als werken’, lachen ze. Kristien junior kan steunen op de ervaring van Kristine senior, terwijl die laatste energie krijgt van ‘het enthousiasme en talent van de jongere generatie, ook al wordt de job elk jaar zwaarder’. Daarom verzamelden ze met het team een dik dossier vol anekdotes om mee te dingen naar de ‘Leraar van het Jaar’. Die symbolische titel gaat in 2019 naar, je raadt het al, een team. Want lesgeven anno 2019, dat doe je niet meer alleen.

Zo’n 2400 nominaties voor topteams stroomden binnen, van de Westhoek tot diep in Limburg. Wie nood heeft aan wat positieve noten over ons onderwijs, nodig ik uit om in die berg dossiers te komen grasduinen. Kwaliteitsvol onderwijs wordt gerealiseerd door kwaliteitsvolle leraren. Maar excellent onderwijs, dat is duidelijk teamwerk. In al die hartverwarmende nominaties ontdek je hoe veel schoolteams elkaar motiveren en waarderen, kritische vrienden zijn, expertise delen, talenten ontwikkelen, ruimte creëren om te experimenten, leerlijnen uittekenen, over vakken samenwerken, plezier maken en er op moeilijke momenten voor elkaar zijn … Met één gedeeld doel: een schoolomgeving creëren waarin alle kinderen maximaal groeien.


Leraren die goed samenwerken, staan tevredener en energieker in hun job

Toch horen we op onze redactie ook andere klanken: teams die elkaar tegenwerken, scholen waar de deur niet voor elkaar open staat, waar leraren hun boterhammen alleen in hun klas opeten, waar starters worden uitgesloten, leraren elkaar bekritiseren en in het ergste geval zelfs vernederen of pesten. Samenwerken zit in onze scholen nog niet ingebakken, vertelt expert Charlotte Struyve daarover. Maar er is goed nieuws: we maken de laatste jaren progressie. Gelukkig, want maatschappelijke uitdagingen zijn zo complex dat je daarop als individuele leraar geen antwoord kan formuleren. Bovendien nijpt het lerarentekort elk jaar harder. Leraar worden is niet sexy en te veel leraren stoppen.

Daarom moeten we van lesgeven meer dan ooit teamwerk maken. Zodat elke school in Vlaanderen een topteam telt. Onderzoek is glashelder: leraren die goed samenwerken, staan tevredener en energieker in hun job en voelen zich meer verbonden met hun school. En als leraren talenten bundelen en elkaar professioneel versterken en emotioneel ondersteunen, verhogen ze de kwaliteit van onderwijs. Het effect van sterk teamwerk is immers zoveel groter dan de som van de leraren. Kristien en Kristine, dat is dus geen K2, maar K3.

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 51.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...