Vlaanderen
Klasse.be

Tips

Coach je leerlingen: deze 10 ingrepen zetten je klas in groei

  • 5 september 2019
  • 4 minuten lezen

“Iedereen vooruit!” roepen is alvast geen optie. Maar hoe breng je je klas wél zo ver mogelijk? Met deze coaching-ingrepen sta je scherp aan de zijlijn.

Illustratie kader

Hang talenten uit

Bespreek met je leerlingen waar ze goed in zijn en hang hun foto met daaronder hun talenten aan een klasmuur. Verwijs er ook naar: “Klaas, iedereen vindt dat jij vaker je mening mag geven. Je bent slim, genuanceerd en zegt rake dingen.”


doollhof Icoon

Los het niet zelf op

Geef je leerlingen de kans om iets in te brengen. Zoals een sportcoach ook zijn kapitein en spelers raadpleegt. Zit je leerling met een probleem of maakt hij een redeneerfout? Stel vragen zodat hij er zelf achter komt en oplossingen kan voorstellen.


illustratie emoticon

Gemoedsborden

Check hoe een leerling zich voelt voor je les. Met gemoedsborden, 5 standen en een wasknijper waarmee leerlingen aangeven of ze geconcentreerd, verdrietig, moe … zijn, kan dat in een paar seconden. Misschien kan je je les er een beetje aan aanpassen. Of uitzoeken waarom een leerling al een hele week ‘moe’ uithangt.


Bergen icoon

Succes van de week

Begin je week met een nieuwe vaste rubriek: ‘het succes van de week’. Kijk in 2 minuten even terug naar wat beter liep dan verwacht. Denk aan een toets waarop iedereen sterk scoorde of een fantastische opmerking van een van je leerlingen


illustratie schakel

Zoek het uit

Verbindende coachingsopdracht in september? Laat leerlingen 5 gemeenschappelijke dingen uitzoeken die ze nog niet van elkaar kennen. Werkt zelfs bij leerlingen die al een tijdje samen in de klas zitten. Een gemeenschappelijk huisnummer, een verleden als flankspeler of een voorliefde voor vanillepudding tijdens het huiswerk?


illustratie mute

Kijk en zwijg

Soms heb je de neiging om alles zelf vol te praten, te veel vragen te stellen. Als je zwijgt, is er ruimte voor je leerlingen om te praten. Dan kan jij observeren en aandachtig luisteren. Bedenk rustig: wat bedoelt die leerling precies? Wat is de achterliggende motivatie voor zijn uitleg of vraag?


Wekker icoon

5 minuten intervisie

Boeken aan de kant. Leerlingen ook. Laat ze vertellen wat ze lastig vinden aan je vak of je aanpak. Laat weten dat je hun inbreng hoorde en wat je aanpast. Maar vertel ook wat je doelbewust niet zal veranderen, en waarom.


illustratie tekstballon

Stel coachende vragen

Goede coachingsvragen zetten de leerling aan het werk en pinnen hem niet vast. Vraag niet: ‘Waarom reageer je zo heftig’, wel ‘Wat maakt dat je zo heftig reageert’. Dan oordeel je niet en zoek je verder naar achterliggende redenen. Nog een voorbeeld: ‘Welke kleine stap kan je vandaag zetten zodat je het gevoel hebt dat je vooruitgang boekt?’


illustratie naamplaatje

Zeg eens Martha

Koppel voorbeelden aan leerlingen. Maak wiskunde-oefeningen waarin je leerlingen de hoofdrol spelen. Of koppel positief gedrag aan leerlingen. We gaan eens ‘een Martha doen’: met een grapje sfeer brengen in een groep. Of ‘een Elisabeth doen’: bij schrijfopdrachten altijd dat randje eigen stijl toevoegen.


Illustratie roos

Leerlingen maken PAP

Laat je leerlingen een persoonlijk actieplan (PAP) uittekenen. Visualiseer samen het doel dat hij wil bereiken. Formuleer de nodige stappen die nodig zijn voor dat doel. Welke vaardigheden of kennis moet hij opdoen? Wie kan hem daar het best bij helpen? Tegen wanneer?

Stijn Govaerts

Voeg dit artikel toe aan je bewaarde artikels

Log in om te bewaren


E

Ellen

20 september 2019

Mooie voorbeelden!

Hebben jullie een voorbeeld van een PAP voor mij? Daar ben ik erg nieuwsgierig naar!

Reageren
M

Monique

18 september 2020

Mooi artikel!
Gaan we met onze mentorwerking kunnen gebruiken in een startersvergadering.

Reageren
R

Rita De Rycke

23 september 2020

Dit vind ik een zeer stimulerend en praktisch artikel. Het geeft een aantal handvaten om er tegen aan te gaan. Tof

Een voorbeeld van PAP interesseert me ook.

Reageren

Laat een reactie achter