Gepubliceerd op
Zo doen zij het

Attitudes verbeteren door zelfsturend leren

De leerstof taal zelfstandig verwerken of via instructie van de leraren? Dat kiezen de derdejaars Office-Retail van het Sint-Ursula-Institituut in Lier zelf. Zo werken ze niet alleen aan hun talenkennis, maar leren ze ook plannen en zichzelf inschatten. Bekijk de video.

Liesbeth Gilot, leraar Engels-Nederlands : “We geven niet meer op de ‘klassieke’ manier les, maar laten leerlingen zo veel mogelijk zelfstandig werken. Zo werken ze tegelijkertijd aan hun taal en andere vaardigheden. Op woensdag start bij ons de ‘werkweek’: tijdens een cirkelgesprek bespreken we de afgelopen week. Daarna overlopen we kort de leerstof van de nieuwe week. De leerlingen moeten vervolgens zelf inschatten hoe ze die willen verwerken: zelfstandig of liever met uitleg van de leraar.”
 

Meer leerstof en beter differentiëren

“We merken dat leerlingen nu meer leerstof verwerken. Voor ons is er ook meer ruimte om te differentiëren: we hebben meer tijd voor leerlingen die extra hulp nodig hebben. En wie sneller klaar is, krijgt extra uitdagende oefeningen. Of mag een uur in een andere klas gaan observeren: een vak ontdekken dat ze niet kennen, of een taalvak volgen op een hoger niveau.”
 

Klaar voor de stage in het vierde jaar

“Zelfsturing leert onze leerlingen beter plannen, samenwerken en zichzelf inschatten. En tijdens het cirkelgesprek leren ze hun sterke en zwakke punten benoemen en luisteren naar elkaar. Vaardigheden die we heel belangrijk vinden. Die moeten ze onder de knie hebben als ze over twee jaar voor het eerst op stage vertrekken.”
 

Klasse Magazine = cadeau aan jezelf *

  • 4 kwaliteitsnummers met inspiratie van leraren en experts.
  • Fraai ondersteunend materiaal (kalender, poster, ...)
  • Je Lerarenkaart 2020 valt gewoon in je brievenbus.
*Betaal vóór 30 oktober en krijg je Lerarenkaart 2020 thuisbezorgd.