Gepubliceerd op
Met je Lerarenkaart

Klasuitstap in het Gallo-Romeins museum – Tongeren

Juf Stefanie trekt ‘Ten aanval!’ met haar klas naar het Gallo-Romeins museum. “Al 7 jaar komen we met het vijfde leerjaar naar Tongeren. Het museum brengt de geschiedenisles helemaal tot leven.” Klasse-redacteur Klara geniet mee.

Klas bezoekt het Gallo-Romeins Museum

“Kunnen jullie tegen bloed?” Rudy – de meest begeesterde der gidsen – maakt ons meteen warm voor de film over de veldslag die we straks mogen naspelen. “In het atelier mogen de kinderen zich dan als Galliërs verkleden”, weet juf Stefanie.

Maar eerst katapulteert Rudy ons met zijn rake vragen 3000 jaar terug in de tijd. We kruipen in de huid van Asterix en trekken ten strijde tegen de Romeinen door 3 interactieve expohallen: ten aanval!

Een kleurrijke kaart

Alle 51 leerlingen van de Gemeentelijke Basisschool Hulshout worden verdeeld in 4 groepjes van max. 15 leerlingen. Ik mag op pad met het groepje van juf Stefanie.

Onze reis door de tijd start bij een kleurrijke landkaart. In het oranje gebied woonden de Galliërs. “Maar waar kwamen de Romeinen vandaan?” Vragende blikken, tot Rudy een tipje van de sluier licht: “In Romeinen hoor je Rome …” “Italië!” roept Stef.

Rudy kondigt ook een toets aan. Hij zal ons aan het eind van de rondleiding enkele vragen voorleggen. Paniek. Maar Rudy stelt meteen gerust: “Geen zorgen. Onthoud het goed, alle vragen moet je straks beantwoorden met ‘Romeinen’.” Oef!

Klas bezoekt het Gallo-Romeins Museum

De duurste vitrine

Gouden munten en sieraden ter waarde van een huis liggen in ‘de duurste vitrine van het museum’. We kijken ook naar het grote schilderij van een veldslag en zien een man met zijn gouden halsketting. “Met zo’n torque voelden de Galliërs zich onverslaanbaar en vochten ze beter!”

We spotten iets dat lijkt op de eetkom van een reus. We verzamelen rond de reusachtige replica van een Romeinse drinkbeker. Rudy vraagt waarom Tongeren de eerste stad van België werd. Iets met goede grond en een heuvel, “want bergaf gaat gemakkelijker!” meent Brent.

Atuatuca Tungrorum

We strijken neer aan een grote maquette. Als goden kijken we op de oude stad Tongeren neer. Stef zit er alweer dicht bij met zijn schatting van “5000 inwoners”.

Brent weet dat je een oven nodig hebt als je potten wil bakken. En Noa, die eerst wat stilletjes achteraan stond, steekt nu ook haar vinger op. “Water!” Ja, dat was ook belangrijk.

IJdele jongens, die Romeinen

Dat de tempel het badhuis is volgens Quint, daar moeten we allemaal even om lachen. Juf Stefanie: “Je ziet dat ik er al les over heb gegeven. Dat badhuis sprak tot de verbeelding!” We schuiven allemaal aan voor een gratis scrubsessie. Best wel ijdeltuiten, die Romeinen.

Bij de Romeinse villa staan we stil. Tijd voor de toets.
“Wie leerde ons dakpannen maken?” “De Romeinen!”
“Wie heeft ons wijn leren maken?” “De Romeinen!”
“Wie heeft ons brood leren bakken?” “De Romeinen!”
“Wie heeft ons broeken leren dragen?” Rudy heeft ons bij de neus: “Gefopt, de Galliërs!”

Een drietand en een fallus

We stappen verder over een 16 meter lange mozaïek. Rudy steekt Wout een beeldje toe. Hij mag op zoek naar het origineel. Dat staat opgesteld bij beeldjes van de godin van de liefde, en haar zoon Cupido. Neptunus, dat is die met zijn drietand. We houden halt bij Mercurius. De jongens zijn onder de indruk, de meisjes giechelen in hun vuistjes. Wie durft straks aan mama of papa vertellen wat ‘fallus’ betekent?

Onze uittocht gaat langs een levensechte Romeinse lijkwade, richting tumulus. Of was het tumult? Daarna is het aan ons om te strijden in het atelier!

Klas verkleed zich in Galliërs en Romeinen in het Gallo-Romeins Museum

Vechtpartij in tunica

Snel verkleden we ons: de langharigen zijn de Galliërs, die met het korte coupje worden Romeinen. Getooid in kapmantels en tunica’s ontdekken we aan de hand van een filmfragment hoe Ambiorix erin slaagde het Romeinse legioen in de val te lokken.

Margot verbergt zich verschrokken achter haar handpalmen, de jongens kijken met grote ogen naar de vechtpartij. Zowel Galliërs als Romeinen begrijpen stilaan de strategie van oorlogsvoering. “Is dat leuk, oorlog?” “Nee!”

Ten aanval!

Nu is het de beurt aan de leerlingen. De grootste van elk leger komt vooraan staan en wordt door zijn team uitgerust. Wie heeft het beste materiaal? De puntentelling maakt het duidelijk: de Romeinen winnen met hun maliënkolders, vernuftige speren en steekzwaarden.

En dan is het tijd voor actie! De dappersten der Galliërs bestijgen de heuvel, uitgerust met slagzwaarden lokken ze het Romeinse legioen in de val. Zwaarden kletteren, kreten klinken en jongensdromen gaan in vervulling. De Romeinen staan hun mannetje, maar krijgen uiteindelijk toch de doodsteek: een teken van barmhartigheid.

“Kom op, jullie worden te bloeddorstig!” bedaart Rudy. Het doek valt over een onvergetelijke dag. Wat het leukste was? “Dat we ons mochten verkleden, en met die wapens vechten!” Noa, Quint en Brent zullen het niet snel vergeten … en hun broertjes en zusjes zullen het straks geweten hebben.

Klas in het museum Mima in Brussel

Het Gallo-Romeins museum

In het Gallo-Romeins Museum ontdek je de wereld van de Romeinen en Galliërs. In 3 expohallen met 2000 authentieke objecten, levensechte figuren en maquettes komt de geschiedenis tot leven. Aansluitend leer je over het verleden via een educatieve film en een interactief atelier.

Dit artikel heeft als onderwerp Dit artikel is interessant voor een

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 56.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...