Gepubliceerd op
Schooltips

Checklist: hoe kies je een goede methode?

Uitgewerkte voorbeelden, een spiraalaanpak en kansen om actief te herinneren? Gebruik deze checklist om met je vakgroep een nieuwe (gedrukte) methode te kiezen.

stapels schoolboeken
 

Sluit de methode voldoende aan bij de eindtermen en het leerplan?

Er bestaat geen controleorgaan dat nagaat of handboeken de eindtermen halen. Vertrouw daarom niet blind op wat de methode aanreikt. Zoek uit waar de inhouden verschillen. Elk auteursteam legt immers eigen accenten.
 


 

Staat essentiële leerstof duidelijk, ondubbelzinnig en gestructureerd in de methode?

Elke leraar weet dat de hele klas zelden exact noteert wat jij voor ogen hebt. Een handboek moet daarom minstens een duidelijke, volledige neerslag van de belangrijkste leerstof bieden.
 


 

Start elk hoofdstuk met een intro die de leerlingen ondersteunt?

Handboeken kunnen de leerstof kaderen en de link leggen met relevante voorkennis. Of de doelstellingen op een rijtje zetten. Gebruik die intro op het hoofdstuk actief in je les en behandel die kapstokken niet als een verplicht nummertje afvinken.
 


 

Wisselen oefeningen van verschillende niveaus en types elkaar af?

Vind je uitgewerkte en concrete voorbeelden bij nieuwe types oefeningen of problemen? Verplichten die voorbeelden de leerling om ze actief te analyseren? Wisselen herhaling en nieuwe oefeningen elkaar af? Bevat de methode oefeningen van gevarieerd niveau, van basis tot uitbreiding? Vind je gedifferentieerd oefenmateriaal in een digitale module of in de handleiding?
 


 

Vormen beelden en illustraties een meerwaarde?

Verduidelijken afbeeldingen en illustraties de leerstof of creëren ze afleiding? Een schoolboek mag er aantrekkelijk uitzien maar hoeft geen jongerenmagazine te worden.
 


 

Wisselen oefeningen op nieuwe en eerdere leerstof elkaar voldoende af?

Is er sprake van een spiraalaanpak waarbij de basiskennis en -vaardigheden op verschillende plaatsen in het handboek aan bod komen? Volgt na de inoefening van een nieuw concept de kans om eerder geziene leerstof op te frissen? Zo herhalen leerlingen basiskennis- en vaardigheden. En door de afwisseling in oefentypes kunnen ze niet op automatische piloot voor een bepaalde oplossingsstrategie kiezen.
 


 

Zijn er voldoende kansen om leerstof actief te herinneren?

Vinden leerlingen voldoende kansen om (zelfstandig) na te gaan of ze de leerstof beheersen? Quizvragen, herhalingsoefeningen, oefenkaartjes of met een digitaal platform?
 


 

Biedt de methode voldoende vrijheid om je didactische aanpak zelf te bepalen?

Instructies om oefeningen in groep te maken of startvragen voor een klasgesprek horen eerder thuis in de handleiding. En pas op voor doorgedreven invuldidactiek in leerwerkboeken. Zo ontneem je je leerlingen de kans om langere brokken tekst te leren schrijven.

 

Deze checklist kwam tot stand in samenwerking met Tim Surma, onderwijsonderzoeker aan Thomas More-hogeschool in ExCEL, het ExpertiseCentrum voor Effectief Leren. Argumenten zoals prijs, technische ondersteuning en de visie van je school duiken in deze checklist niet op. Belangrijk om mee te nemen in je beslissing, maar afhankelijk van je context.

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 56.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...