Gepubliceerd op
Help elkaar

Spreekangst overwinnen met wasspelden en YouTube

spreekangst: illustratie met kind onder een spot

Soms zitten er leerlingen in je klas die zich liever verstoppen tijdens een spreekoefening, of niet durven te antwoorden. Omdat ze praten gewoon eng vinden, of omdat Nederlands spreken nog niet zo goed lukt. Klasse vroeg aan lezers hoe zij zulke leerlingen toch aan het praten krijgen. 3 tips recht uit de praktijk.
 

spreekangst: illustratie wasspelden
  1. Doe het met wasspelden

  2. Nathalie Heynderickx, leraar, MPIGO Sterrebos in Rumbeke:
    “In mijn buitengewone basisschool gebruiken we tijdens kring-of onthaalgesprekken wasspelden. De bedoeling is om de ‘grootste praters’ wat af te remmen en om de stille leerlingen aan te moedigen. Het aantal wasspelden per leerling hangt af van de groepsgrootte, het thema, het lesonderwerp of de aard van de les. Wanneer de leerling 2 wasspelden krijgt, moet hij 2 keer iets vertellen tijdens de activiteit. De leerling die aan de beurt wil komen, gooit de wasspeld in de wasmand in het midden van de kring en vertelt.

    De leerlingen kiezen zelf wanneer ze aan bod komen, maar ik stuur en stimuleer ze  wel wat als er zijn die aarzelen: ‘Kijk eens allemaal hoeveel wasspelden je nog hebt, wat weten jullie over het onderwerp dat je wil vertellen?’ Als de leerling echt niets durft zeggen, kan één woord ook al een worp verdienen, een volzin hoeft niet. Wanneer ik bijvoorbeeld vraag of de leerling voetbal leuk vindt, dan kan hij gewoon kort antwoorden met ‘ja’ of ‘nee’.”

     

    spreekangst: illustratie youtube logo
  3. Gebruik YouTube

  4. Katelijn Vandekerckhove, internaatsbeheerder, Don Bosco in Groot-Bijgaarden:
    “Op ons internaat is er ’s avonds een bezinningsmoment voor de leerlingen. Op YouTube zoeken ze liedjes die ze leuk vinden en dan verduidelijken ze hun keuze aan de groep, in het Nederlands. Zo onthouden ze heel wat nieuwe woorden, want 80% van onze pubers is Franstalig.

    De gekozen liedjes zingen ze vaak met z’n allen mee – meteen een goeie vreemdetaaloefening. Dat zorgt voor een ongedwongen sfeer, en dus ruimte om zonder druk te praten over emoties. Ook op die manier oefenen ze Nederlands op een spontane manier. En dat stimuleert: ze beseffen dat het wél lukt om in het Nederlands te praten, en dat verhoogt hun zelfvertrouwen om ook in de klas te spreken.”

     

    spreekangst: illustratie duim omhoog
  5. Hou het positief

  6. Anneleen Spans, taalcoördinator, Vrije Lagere School Mater Dei in Sint-Pieters-Woluwe:
    “Wij spreken kinderen met een andere thuistaal nooit negatief aan wanneer ze een foutje maken. We gaan daar juist positief mee om: “Hé, knap dat jij dat durft te zeggen.” En via ons antwoord verbeteren we hen. Bijvoorbeeld: “Het is mijn zus zijn verjaardag” beantwoorden we met: “Is het jouw zus haar verjaardag? Dat is fijn!” Zo werken we aan een veilig klimaat.

    Als er iemand niet voor de klas wil spreken, is dat niet erg. Het kind durft het nog niet, dus probeert hij het eerst alleen voor de juf. Wie weet wil hij de volgende keer wel voor de klas spreken. De kinderen beïnvloeden elkaar ook positief in heterogene duo’s tijdens interactieve lessen. De sterke spreker oefent dan samen met een kind dat het moeilijker heeft.”
     

    Deel ook jouw tips!

    Reageer onderaan dit artikel. Hoe help jij leerlingen over hun spreekangst?

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 56.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...