Gepubliceerd op
Doe het zelf

Ik ga op bezoek bij een collega en neem mee …

Hospiteren in de klas van een collega, lesmateriaal delen, speeddaten, of op Facebook gluren (al dan niet bij de noorderburen). 4 leraren en directeurs leren van hun collega’s en nemen mee …
 

“Van lesgever tot songwriter: samen kan je alles zijn!”

portret Hilke Andries

Hilke Andries, leraar Basiseducatie Brusselleer: “Als starter wist ik niet goed hoe ik mijn creativiteit kwijt kon in concreet lesmateriaal op maat van onze doelgroep. Els, onze verantwoordelijke professionalisering, moedigde me aan: “Ga eens kijken bij Jeroen, die is keigoed met ICT, en Steven weet perfect op onze doelgroep in te spelen…”

Jeroen hielp me uit de nood met een PowerPoint-presentatie en Steven nodigde me uit in zijn les. Daardoor voelde ik me gesteund, en uitgedaagd om mijn talenten in te zetten. Tijdens een speeddate met collega’s bundelden we onze krachten: bespreek met een collega hoe je kennis kan delen en maak een afspraak. Resultaat? Een zelfgemaakte song waarin we de woordenschat voor onze cursisten verwerkten. Nu lopen we regelmatig door de gangen te zingen.”

 


 

“38 uur op school zijn helpt”

portret Steven Vankeirsbilck

Steven Vankeirsbilck, leraar Basiseducatie Brusselleer: “De lessen die we voorbereiden of aanpassen, delen we met elkaar via een digitale materialendatabank. Zo hoeft niemand dubbel werk te doen. Buiten de lesuren werken we in het centrum aan onze lesvoorbereidingen, of bespreken we de organisatie van uitstapjes voor onze cursisten. Die samenwerking zit verankerd in onze schoolcultuur én ons 38‑urensysteem. Materiaal níet delen met collega’s of na school meteen naar huis gaan om je lessen voor te bereiden? Dat kunnen we ons hier niet inbeelden.

Tijdens onze kijkmaanden, van februari tot mei, nodigt de verantwoordelijke professionalisering ons uit om bij elkaar een les te observeren. De leraren-speeddates sluiten daar mooi op aan en schudden ons wakker om onze klasmuren te doorbreken: drink eens een kop koffie met een collega die je minder goed kent, woon een les van een andere vakcollega bij. Je hoeft geen spring-in-’t-veld te zijn, en niks wordt verplicht. Als je meedoet en je initiatief in een mailtje naar de verantwoordelijke stuurt, maak je kans op een ‘prijs’: zo doen de grappige relatiegeschenken die onze directeur soms krijgt, toch nog dienst.”

 


 

“Een CEO leerde me zachter zijn”

portret Karel Sercu

Karel Sercu, directeur Vrije Basisschool De Fontein, Passendale: “De eerste kennismaking tijdens het project ‘Mentor 4 Mentor’ was een speeddate. Via korte gesprekjes kwam ik in contact met een projectleider en een CEO. Daarna beslisten we zelf welke casussen we aan bod lieten komen. Wij kozen ervoor bij elkaar op bezoek te gaan. Zo krijg je inzicht in ieders organisatie, geef je elkaar tips en kan je connecties delen voor bepaalde aankopen of ideeën.

Nu hebben we regelmatig contact via een Whatsapp-groepje. Door die ontmoetingen ontdekte ik heel snel de gelijkenissen tussen het ‘zachte’ onderwijs en de ‘harde sector’. Uiteindelijk werken we allemaal met mensen. Hoe pak je dat aan? Ik was vroeger harder. Nu geef ik meer tijd, reageer ik niet te snel. Het is een tip die ik aan collega-directeurs zou geven bijvoorbeeld bij de begeleiding van nieuwe leraren met wie het in het begin moeilijk loopt.”

 


 

“Leren van collega’s op Facebook”

portret Hilde Dekkers

Hilde Dekkers, Basisschool De Zonnewijzer, Zonhoven: “Je kan eindeloos pinteresten of prachtig geïllustreerde boeken doorpluizen. Maar hoe doe ík, in míjn klas, dat dan het best? Sinds vorig jaar vinden we met de 5 collega’s van het eerste leerjaar niet alleen inspiratie bij elkaar, maar ook via de Doe-vrijdag Facebookgroep. Daar vinden we tips van leraren die dagelijks voor de klas staan.

Met een emmer krijt en enkele hoepels kan je getallenrijen springend verbinden: schrijf wat getallen op de grond, leg er hoepels rond en laat de kinderen springen van het kleinste naar het grootste getal. Op dezelfde manier kunnen we woorden hakken en plakken of een zigzag-dictee doen: vrijdag is doe-dag! De klik is er nog niet bij iedereen, maar collega’s van de hogere jaren die ons aan het werk zien op de speelplaats, springen nu ook op de kar. Het wordt bijna een spel, als we juf Lore horen zeggen: ‘Nu moet ik ook iets vinden!’”
 
 

Tips voor een geslaagd bezoek

  • Keep it simple: bij een kop koffie komen de beste ideeën naar boven.
  • Bij een collega gaan kijken? Kruip niet in een hoekje achteraan, maar doe mee en loop rond.
  • Blijf niet zitten met je vragen. Deel ze met collega’s, met de buitenwereld. Je krijgt heel wat inspiratie terug.
  • Hou je feedback licht en luchtig: geen zware nabespreking, maar wel “Hé, dat was tof!” of “Dat werkte precies niet zo goed? Hoe zou ‘t anders kunnen?”
  • Wat voor een collega werkt, is daarom niet meteen een succes bij jou. Vertrouw op je expertise als leraar en wees kritisch.
  • Iedereen verplichten werkt niet. Regelmatig prikkelen of elkaar aanmoedigen wel.
 


Een studie van Burgess, Rawal en Taylor (2019) geeft aan dat leraren betere leraren worden door hun collega’s te observeren of door hen geobserveerd te worden.

Haal Klasse Magazine in je bubbel

  • 4 kwaliteitsnummers met inspiratie van leraren en experts.
  • Fraai ondersteunend materiaal: kalender, poster, zorgkaartjes ...
  • Je Lerarenkaart met meer dan 1000 voordelen in je brievenbus.