Gepubliceerd op
Zo doen zij het

Revival van de schoolkrant

Leraar geschiedenis Pieter Serrien van het Sint-Ritacollege in Kontich droomde samen met zijn collega’s opnieuw van een échte schoolkrant, weliswaar in een digitaal jasje. Hoe krijgt hij leerlingen warm om in de redactie te stappen? “Je moet ze vrij laten en een stem geven.”

Saskia en Adinda van CLWA Het Leerpunt in Merksem.

Wie schoolkrant zegt, denkt aan dat eindeloos gekopieerde bundeltje met gedichten van leerlingen en verslagen van daguitstappen, geanimeerd met enkele amateuristische foto’s of tekeningen. Niets van dat alles bij ‘Reada’, de online schoolkrant van het Sint-Ritacollege in Kontich. “Het is dé stem van de leerlingen, en een pareltje”, vertelt hoofdredacteur Clemence Van Ginneken uit 6 Latijn-Wiskunde.
De schoolkrant is dood, leve de schoolkrant!
 

Geen nieuwsbrief van de school

Pieter Serrien, leraar geschiedenis: “4 jaar geleden hadden een leerling en ik samen een droom: opnieuw een schoolkrant oprichten. Ik zat vroeger ook op Sint-Rita en toen was er een die massaal werd gelezen vanwege de kritische blik van leerlingen op de school. Die miste ik. We overhaalden enkele collega’s en leerlingen met de belofte dat de rol van de leraren enkel begeleidend zou zijn en dat de leerlingen de eindverantwoordelijkheid zouden hebben over de communicatie. We wilden uitdrukkelijk géén ‘nieuwsbrief van de school’ maken.”
 

De voordelen van digitaal

Pieter: “Na een brainstorm kozen we voor een schoolkrant-website. Want het leven van de leerlingen speelt zich grotendeels online af. Digitaal kan je ook meer doen“, zoals video’s plaatsen. Je verspilt bovendien geen papier en je bouwt een archief waarnaar je makkelijk kan teruggrijpen. ”

Clemence: Reada.be heeft ook Instagram, Facebook en Twitter en komt via die wegen naar buiten. Zo bereiken we meer leerlingen dan de gemiddelde schoolkrant. Telkens wanneer een nieuw artikel verschijnt, maken we er een beeld bij om te delen op die sociale media.”

Saskia en Adinda van CLWA Het Leerpunt in Merksem.

Noure Akki – leerling en hoofdredacteur: “Bij ons valt niemand uit de boot, we kunnen elk talent gebruiken”

Leerlingenparticipatie in de praktijk

Pieter: “Je hebt leerlingen nodig, met leraren alleen lukt het niet. Het initiatief moet ook van hen komen, omdat zíj het nodig vinden. Het zijn bij ons de leerlingen die de naam ‘Reada’ verzonnen, een samenstelling van ‘read’ en ‘Rita’. Ze hebben ook zelf de website gemaakt en ze onderhandelen jaarlijks met de directie over hoe ze het willen aanpakken. Ze zoeken ook zelf leraren om teksten te verbeteren. Alles gebeurt via hen.”

Clemence: “Veel volk heb je niet nodig. Je kan met 5 leerlingen al een schoolkrant starten. Het is bovendien een creatieve vorm van leerlingenparticipatie, in een authentieke context. Een initiatief zoals Reada kan op elke school zijn waarde hebben.”
 

Niet voor seuten

Noure Akki, leerling en hoofdredacteur: “Veel leerlingen associëren het woord ‘schoolkrant’ met ‘saai’. Dat willen wij voorkomen door een gezonde mix te maken tussen diepgaande, actuele verhalen en meer luchtige inhoud. Op die manier proberen we zo veel mogelijk leerlingen aan te spreken en gaan we in tegen de perceptie op school dat Reada voor seuten zou zijn. En dat werkt.”
 

Macht en creativiteit

Pieter: “De schoolkrant is een uitlaatklep voor leerlingen die op zoek zijn naar meerwaarde. Een kritische spreekbuis voor leerlingen die hun stem willen laten horen en dingen willen veranderen op school. Over het afvalbeleid bijvoorbeeld. 2 jaar geleden ontdekte de redactie van Reada dat de afvalmaatschappij ons PMD-afval niet sorteerde. Ze schreef er een artikel over en dat heeft veel in gang gezet. De schoolkrant kan dus een rol spelen, nieuws maken en macht uitoefenen.

Noure: “Een schoolkrant is ook belangrijk voor de creatieve ontwikkeling van leerlingen. Je hoeft niet per se een straffe schrijver te zijn. Je kan ook andere talenten inzetten en er zijn geen verplichtingen. Bij ons valt niemand uit de boot. Je mag mensen interviewen, tekenen, foto’s maken …”

Clemence: “Elke maandag en donderdagmiddag komt de redactie samen. Wij vullen onze pauzes dus op met creatief bezig zijn en samen komen met mensen met dezelfde interesses.”

Saskia en Adinda van CLWA Het Leerpunt in Merksem.

Pieter Serrien – leraar geschiedenis: “Reada is een kritische spreekbuis voor de leerlingen”

3 valkuilen

Pieter: “Het is moeilijk om als leraar zelf geen inhoud te suggereren en in je enthousiasme de zaken over te nemen. Je moet de leerlingen zover krijgen dat ze zelf met de ideeën komen en ze uitwerken. Dat impliceert ook dat je ze soms moet laten falen. Vorig jaar wilden ze bijvoorbeeld van alles doen rond de verkiezingen, maar ze waren te ambitieus. Anderzijds zijn ze soms te braaf in hun artikels en zouden ze best wat meer buiten de lijntjes mogen kleuren. Of ze denken te veel na over promo en te weinig over inhoud.”
 

Sociale vaardigheden opdoen

Rosanne Van Nimmen, leerling en eindredacteur: “Hier kan ik praten met mensen met dezelfde interesses als ik, die er toch andere dingen over weten. Zo leerde ik al veel bij over politiek. Ik kan nu ook beter omgaan met kritiek. Bij mijn eerste artikel kreeg ik veel opmerkingen. Clemence zei me die niet persoonlijk te nemen en zeker mijn schrijfstijl te behouden.”

Stijn Oosterlinck, leerling en redactielid: “Ik geef graag ideeën en ondersteun andere leerlingen. Zo doe ik een aantal interviews omdat sommigen dat liever niet doen, maar het wel willen voorbereiden. Op de redactie is er ook een heel gezellige sfeer en je komt met leerlingen van andere leeftijden in contact. Samen nadenken over problemen of de actualiteit vind ik een leuke ontspanning. En het helpt me mijn eigen mening te leren vormen en uiten.”

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 58.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...