Gepubliceerd op
Blog

Leraar Dag schrijft een brief aan zijn oudere zelf

Leraar Dag De Baere schrijft een brief aan zijn oudere zelf
Leraar Dag De Baere (26) wil de grote onderwijsuitdagingen aanpakken, maar hoe? In een brief vraagt hij raad aan zijn oudere zelf.
 


 

Hé Dag,

Weet je nog dat je kinderen langs dino’s gidste, op school een STEAM-richting opstartte en ijverde voor gelijke kansen? Ik ben benieuwd welke idealen al die jaren zijn blijven plakken.

Ik wil je zoveel vragen over onderwijs. Hoe zien scholen eruit in 2032? Hebben we het lerarentekort opgelost? De kloof tussen leerlingen met en zonder migratieachtergrond gedicht? De praktijkschok verzacht? Hoe zijn al die uitdagingen geëvolueerd? Als wetenschapper wil ik het grote geheel begrijpen, maar als leraar voel ik mij ervan vervreemd.

Wat kan ik doen? Ik wil de leerachterstand helpen reduceren, maar niet enkel inzetten op kennis. De studiekeuze van leerlingen laten aansluiten bij hun talenten en interesses. Ouders beter betrekken. Stuk voor stuk gigantische uitdagingen.

Ik heb geen antwoorden, maar ik wil met plezier helpen. De vraag is: waar heb ik de meeste impact? Voor de klas, of op een andere plek? Wat doe jij nu, Dag? En op welk moment heb je beslist?


Ik hoop dat je geen norse bompa bent

Ik weet wel dat het goed komt. De wereld gaat er alsmaar op vooruit. Er zijn minder analfabeten, meer gendergelijkheid en de levensverwachting stijgt. Het heeft gewoon tijd nodig. Ongelijkheid is niet morgen opgelost. Ik heb dat leren aanvaarden en ik hoop dat jij het niet vergeten bent. Dat je enthousiast bent, geen norse bompa die elke tegenslag pareert met “Ik kan er niets aan doen!”

Want er is één ding dat ik vrees. Dat leraren in de toekomst nog steeds dezelfde frustraties hebben. Dat ze zich nog altijd slachtoffer voelen van ‘het systeem’. “We will never have a perfect world, but it’s not romantic or naïve to work towards a better one,” schrijft Steven Pinker.

Als ik leerlingen op de speelplaats vraag hoe het gaat, klinkt het soms: “Niet goed”. Dan vraag ik door. “Ben je gelukkig?” De meesten antwoorden: “Ja, eigenlijk wel.” “Jij gelukkig, ik gelukkig,” reageer ik.

Ik hoop dat jij ook gelukkig bent met jezelf en je keuzes.

Dag.
 


Dag De Baere is leraar wetenschappen op Koninklijk Atheneum in Antwerpen en medewerker partnerschappen bij Teach for Belgium. Deze brief schreef hij samen met Klasse-redacteur Kyra.

Dit artikel heeft als onderwerp Dit artikel is interessant voor een

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 56.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...