Gepubliceerd op
Met je Lerarenkaart

Klasbezoek aan het M – Leuven

‘In-vorm’ titelt de rondleiding in M voor de kleurrijke bende kleuters van Mater Dei in Leuven. En in vorm, dat zijn ze ook! Juf Ingrid is vaste klant. “Ik kom hier jaarlijks met de tweede kleuterklas, en telkens is het programma een verrassing.” Gids Karen verzamelt 13 paar nieuwsgierige ogen op een fluwelen bankje. Met veel oh’s en ah’s starten we onze ontdekkingsreis.

 

Kinderen zitten bij elkaar in M-Museum Leuven

Stap je binnen in M, dan start je ondergronds. Het gebouw is een knap staaltje architectuur. In de zomer kijk je vanop het dakterras op de publieke museumtuin aan de achterzijde.

“Kunnen jullie tellen?” De oude eik die 9 keer 10 en nog eens 1 keer 5 vingers in jaren telt, spreekt tot de verbeelding.

Hoe gids Karen erin slaagt om de kleuters anderhalf uur mee te nemen in haar verhaal? “We gaan op reis! Iedereen in een rij, vleugels gespreid! Vlieg je mee?” Vandaag draait om bewondering, herkenning en beleving.

Voor we opstijgen, nog even de veiligheidsinstructies. De kleuters kregen ze al ingelepeld van juffen Steffi en Ingrid. “Want als je daarop slaat, dan gaat dat kapot!” slaat Ezana uit zijn krullen.

 

Kinderen lopen in een rij in M-Museum Leuven

Meneertje blij

We verzamelen in kleermakerszit aan de voet van een gebeeldhouwde “grote meneer”. Met handpoppen in 4 verschillende kleuren vertelt Karen ons het verhaal van De Zaaier. Elke pop drukt een emotie uit: blij, boos, bang en verdrietig.

“Hoe voelt de zaaier zich, denken jullie, als het dagen aan een stuk regent en hij moet wachten om te zaaien?” De kleuters roepen in kleur: “Paars!” Want die pop is boos. “En als de zon schijnt?”

“Je kan kiezen voor een rondleiding die focust op vorm, emoties, beeld of kleur. Omdat anderhalf uur lang is voor kleuters, bied ik een mix aan van technieken”, legt Karen me uit. Beelden nabootsen, is zo’n techniek. “Ezana, jij mag het standbeeld nabootsen. Waar zet je je rechterbeen? Je linkerhand?” De rest van de klas zit ook te popelen, per 6 poseren ze langs De Zaaier.

 

Kinderen kijken door een verrekijkertje naar een schilderij in M-Museum Leuven

Magische doosjes

De volgende doe-opdracht is een fotozoektocht. Lili weet het schilderij op de foto meteen te spotten. “Wat doen ze met hun handen?” vraagt Karen. Samen tellen we hoeveel mensen biddend staan afgebeeld. We vliegen verder langs schilderwerken, sculpturen en een borstbeeld, voorbij Jezus aan het kruis tot bij een goudkleurig drieluik.

“Is dit groot of klein?”
“Welke kleuren herkennen jullie?”
“Hoeveel hondjes zie je in het schilderij?”

Mody is jarig geweest, hij mag de magische doosjes uitdelen waarmee we inzoomen op het enorme schilderij. Namgyal snapt: met de verrekijkertjes zien we de kleinste details. We vinden zelfs het oor van een vijfde paard.

 

Tromgeroffel en handgeklap

“Zijn jullie muzikaal?” vraagt Karen plots. Samen gaan we in de volgende zaal op zoek naar een grote trommel. Opgelet, want je mag er niet op kloppen!

Gids Karen heeft haar eigen trommel mee, juf Steffi wordt op de rooster gelegd. De opdracht luidt: “Tel de trommelslagen en boots ze na met handgeklap.” Met de handjes op de rug tellen de kinderen mee en controleren ze of juf Steffi het goed doet.

Dan is het de beurt aan Lili. Apetrots klapt ze in de handjes maar in haar enthousiasme vergeet ze te tellen. Mody is de volgende, hij doet het volgens het boekje. Het applaus doet hem deugd!

 

Vingertjes in de vlucht

De vingertjes beginnen te jeuken tijdens de vlucht naar het schilderij dat helemaal groen is. “Wat is er nog allemaal groen?” vraagt Karen. Groen-ten, natuurlijk! De kleuters benoemen alle groene groenten die ze kennen, terwijl Karen ze tevoorschijn tovert uit een lunchkoffertje.

Een aardbei is niet groen maar rood, zien we. En peren kunnen ook geel zijn. “Ze werken echt op niveau van de kinderen, keigoed!” glundert juf Ingrid.

“De zon is geel, de hemel is blauw. Waarom is het gras groen?” vraagt Karen. Terwijl de kleuters strijden om Karens aandacht, kondigt ze aan dat we er een tekening van maken. Elana is bezorgd: “We kunnen alleen regenbogen maken!”. Lili heeft er zin in: “Ik ga een kersenboom maken!”

In een brede witte gang met hoge sierplafonds en marmeren vloer vatten we post met blad en kleurpotloden. Langs weerszijden zorgen de zalen met goudkleurige plafonds en fresco’s voor inspiratie.

Zegt de ene kleuter tegen de andere: “Ga jij een boom tekenen?” “Nee, dat is een hartje.” Lili tekent haar kersenboom in een bloempot, terwijl Ode trots toont hoe zon, lucht en gras er in kinderogen uitzien.

“Omdat elke rondleiding anders is, hebben we de kinderen algemeen voorbereid op een museumbezoek. Straks in de klas gaan we aan de slag met wat we hier gezien en gedaan hebben”, aldus juf Ingrid.

Tijd om af te ronden. Deze kleutertjes dromen vannacht in kleur!

 

Over M – Leuven

In M kan je met kleuters, leerlingen uit het lager en secundair onderwijs of studenten terecht voor een vrij bezoek met voorbereidende lesmappen. Rondleidingen of workshops op maat zijn ook mogelijk. Centraal staan 3 thema’s: leren kijken (beeldgeletterdheid), emoties (veerkracht) en de vormentaal van beeldende kunst. Een rondleiding met doe-opdrachten duurt 1,5 uur. Workshops begeleid door een kunstdocent duren 2,5 uur.

  • M – Leopold Vanderkelenstraat 28 – 3000 Leuven – Vlaams-Brabant
  • Gratis toegang met je Lerarenkaart in plaats van 12 euro
  • Met dynamoOPWEG ga je er gratis met de lijnbus naartoe

Klasse Magazine = cadeau aan jezelf *

  • 4 kwaliteitsnummers met inspiratie van leraren en experts.
  • Fraai ondersteunend materiaal (kalender, poster, ...)
  • Je Lerarenkaart 2021 valt gewoon in je brievenbus.
*Betaal vóór 3 november en krijg je Lerarenkaart 2021 thuisbezorgd.