Gepubliceerd op
Test

Zelfscan: hoe rijk is jouw taal in de klas?

Kwetsbare kleuters in je klas zonder krachtige taalomgeving thuis? Taal is een belangrijke sleutel om te leren, samen dingen te doen. “Het is meer dan woordjes en regeltjes leren”, zegt prof. Piet Van Avermaet. “Veel pik je onbewust op”. Kan in jouw klas élk kind ‘vanzelf’ taal verwerven? Doe de check!
 

  1. Zorg ervoor dat kinderen zich goed voelen in de klas.
  2. Voorzie veel taalmateriaal in je klas (boeken, telefoon, micro, posters …).
  3. Denk na over hoe je je werkvormen (onthaal, het kringgesprek …) heel interactief kan maken (bv. onthaal per 2).
  4. Stimuleer de kinderen om hun gevoelens te uiten: ‘Vertel eens, wat maakt je zo blij vanmorgen?’
  5. Kinderen kunnen op gepaste momenten ook hun thuistaal gebruiken in de klas: ‘Ik zie dat Emrin het spelletje nog niet begrijpt, leg jij hem dat nog eens uit. Je mag het in het Turks doen.’
  6. Sluit aan bij de leefwereld van de kinderen.
  7. Praat zelf heel begrijpelijk (zet kernwoorden vooraan, herhaal wat je zegt, wissel je intonatie, verwoord wat je doet …).
  8. Gebruik zelf rijke taal: gebruik geen kindertaal, beperk je verkleinwoorden, praat natuurlijk, spontaan en in volzinnen.
  9. Motiveer de kinderen in je klas om samen te werken en onderling te overleggen.
  10. Stimuleer ook interactie tijdens zorgmomenten: eet- en fruitmoment, het aan- en uitkleedmoment, de plaspauze, ook dat zijn perfecte taalleermomenten.
  11. Laat kinderen analyseren en redeneren: zaken vergelijken, iets voorspellen, een probleem oplossen. ‘Hoe zou jij dat doen?’, ‘Wat zou er gebeuren als …?’
  12. Stel veel open vragen (hoe, waarom?)
  13. Beantwoord een vraag van een kleuter met een nieuwe vraag. Zijn bal zit vast in de boom en hij wil hem graag terug: ‘Hoe zou jij dat doen?’
  14. Daag kinderen uit om hun handeling, wat ze doen, te verwoorden. (‘Hoe heb je dat opgelost, wat heb jij gedaan?’)
  15. Verwoord zelf je handelingen en denkprocessen: ‘Ik ga nu mijn handen wassen, want tijdens de speeltijd heb ik een kopje koffie gedronken’.

 

Lees meer in het het interview met Piet Van Avermaet of kijk in deze video hoe juf Jelke dat doet.
 


Hoe rijk is jouw taal in de klas? Print de zelfscan en vul hem in: welk antwoord klopt voor jou? Bekijk deze zelfscan samen met een collega. Hoe kunnen jullie elkaar (of het schoolteam) sterker maken?
 

logo Kleine kinderen grote kansen

Het project ‘Kleine Kinderen Grote Kansen’ wil kinderarmoede en sociale ongelijkheid in Vlaanderen helpen aanpakken. In dat kader zetten alle lerarenopleidingen kleuteronderwijs in op kwaliteitsvolle interacties in de klas. Hoe creëer je een krachtige leeromgeving die de ontwikkeling van taal, denken en relaties in de klas stimuleert? Meer info op www.grotekansen.be

Klasse Magazine = cadeau aan jezelf *

  • 4 kwaliteitsnummers met inspiratie van leraren en experts.
  • Fraai ondersteunend materiaal (kalender, poster, ...)
  • Je Lerarenkaart 2021 valt gewoon in je brievenbus.
*Betaal vóór 3 november en krijg je Lerarenkaart 2021 thuisbezorgd.