Gepubliceerd op
Oproep

Expertengroep onderwijs zoekt leraren

Hoe krikken we ons onderwijsniveau op? Dat is de centrale vraag van een werkgroep, geleid door Philip Brinckman, pedagogisch directeur van het Sint-Jozefscollege in Turnhout. Om te weten wat er leeft op school, zoekt hij leraren. “Alleen als we de handen in elkaar slaan, kunnen we de dalende onderwijskoers ombuigen.”

Philip Brinckman, pedagogisch directeur van het Sint-Jozefscollege in Turnhout., leidt de expertengroep.

“Alleen als we de handen in elkaar slaan, kunnen we de dalende onderwijskoers ombuigen.”

Waarom komt deze werkgroep er?

Philip Brinckman: “Onderwijsminister Weyts wil met die werkgroep inspelen op de dalende resultaten voor Vlaanderen in internationale onderwijsonderzoeken als PISA én op noodsignalen uit lerarenkamers. Daarom zullen er, naast 6 wetenschappers, ook 6 leraren meedenken zodat de wetenschappelijke voorstellen voldoende gedragen worden op de werkvloer. Leraars weten immers wat (kan) werken en wat niet.”

 
Zijn de 6 wetenschappers al gekozen?

Philip Brinckman: “Ja, ze vormen een gezonde en evenwichtige mix uit verschillende vakgebieden en universiteiten, maar we maken ze pas bekend samen met de namen van de 6 leraren. Zo willen we benadrukken dat de leraren evenveel inbreng hebben als de wetenschappers. Zij moeten vanuit hun vakmanschap aangeven hoe we het onderwijs kunnen verbeteren. De werkgroep adviseert vanuit de basis naar boven.”

 
Welke leraren zoeken jullie om de diversiteit te garanderen?

Philip Brinckman: “De leraren moeten minstens 10 jaar ervaring hebben. Maar dat volstaat niet, Ze moeten ook leervermogen tonen en bereid zijn om lesgeven door de ogen van leerlingen te bekijken. Zo komen we tot een mix van leraren uit het kleuter-, lager- en secundair onderwijs, uit alle studierichtingen, ook uit het buitengewoon onderwijs en over alle netten. We zullen zorgvuldig selecteren om het hele onderwijsveld te coveren.”

 
Volstaan 6 leraren om adviezen te formuleren over de Vlaamse onderwijskwaliteit?

Philip Brinckman: “De werkgroep mag niet te groot zijn, anders boet hij in aan efficiëntie. Om zeker alle noden van de klasvloer tot bij de expertengroep te krijgen, zullen we peilingen uitsturen naar alle leraren. Pas als we iedereen meekrijgen, kan een koerswijziging lukken.”

 
Worden de leraren daarvoor vrijgesteld?

Philip Brinckman: “We plannen een 6-tal bijeenkomsten die de leraren perfect met hun job kunnen combineren. Dat zal ik ook moeten doen. Ook vandaag zit mijn agenda vol afspraken met ouders van leerlingen.”

“De interesse voor de werkgroep is groot. Mijn mailbox puilt uit van de enthousiaste en ontroerende reacties. Leraren zijn blij dat ze eindelijk inspraak krijgen en kunnen aankaarten wat er volgens hen misloopt.”

 
Wanneer start de werkgroep?

Philip Brinckman: “We willen na de paasvakantie starten en plannen voor de zomervakantie nog 3 bijeenkomsten. De concrete voorstellen van de werkgroep toetsen we gaandeweg af bij alle belanghebbenden in onderwijs. Tegen januari 2021 willen we een wetenschappelijke en praktijkgerichte visietekst voorleggen aan de minister en de onderwijscommissie.”

 
Wanneer slaagt de werkgroep in haar opzet?

Philip Brinckman: “Als de leerwinst van alle leerlingen verhoogt en de kwaliteit van ons onderwijs weer stijgt. Dat proces kan wel jaren duren. De werkgroep wil concrete aanbevelingen doen boven alle ideologieën, met maatregelen die gewoon werken in de klas en op school.”

 

Wil jij 1 van de 6 leraren zijn in de werkgroep? Stuur jouw motivatie vóór 25 maart 2020 via onderwijs.vlaanderen.be/nl/praktijkervaring-gezocht.

 

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 56.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...