Gepubliceerd op
Zo doen zij het

Zo overbruggen leraren de weken tot aan de paasvakantie

Hoe overbruggen jij en je leerlingen de lesweken tot aan de paasvakantie? Wil je kiezen voor herhalingsoefeningen en communicatie met leerlingen die thuis zitten door de coronacrisis, maar heb je nog geen plan? Lees dan de creatieve oplossingen van deze 14 leraren.
 

weekplanning icoon

Weekplanning

“Mijn leerlingen van het zesde leerjaar weten wat hen deze week te doen staat. Ze zijn het gewend om zelfstandig met hun weekplanning aan de slag te gaan. Zo kan een deel van de geziene lesinhoud alvast geen stof vergaren. En daarna bekijken we het week per week.” (Inge, GBS De Gobbel, Kortrijk-Dutsel)

WhatsApp icoon

WhatsApp

“Tijdens mijn laatste les NT2 gaf ik mijn studenten opdrachten mee voor thuis. En we houden contact via WhatsApp. Handig, want zo kan ik elke dag een korte video bezorgen, met uitleg en extra opdrachten. Per leerling plan ik ook een half uurtje in om op spreekvaardigheid te oefenen.” (Ineke, CVO Gent)

lamp icoon

Xnapda

“Onze kinderen kregen een drieweekse planning mee. Zelfstandig werk in hun werkboeken, bij meer complexe leerstof wat toelichting voor de ouders en kleine testjes via Bingel. En videomateriaal van Xnapda voor meer achtergrond.”
(Evi, GBS Spring In ‘t Veldeke, Sint-Agatha-Rode)

laptop icoon

Streamen

“In onze school heeft elke leerling een eigen laptop: een enorm voordeel op dit moment. We plannen digitale opdrachten via Moodle leerpaden en bieden de kans om theorie te herhalen via Bookwidgets. Streamen met leerlingen? We bekijken of we daar volgende week mee kunnen starten.” (Sebastien, ZAVO Zaventem)

computerscherm icoon

Webinars

“Mijn collega Diederik en ik zetten al sterk in op webinars. Door stages en buitenlandse projecten zitten onze leerlingen nooit allemaal samen in de klas. Logisch dat we op die piste verder gaan.”
(Dirk, Miniemeninstituut Leuven)

video icoon

Videopresentaties

“In mijn lessen Nederlands stonden presentaties op de planning. Een schrijver voorstellen over wie de leerlingen info opzochten. Alternatief: breng je presentatie in een korte video en post die op Smartschool. Zo is de leerstof voor iedereen beschikbaar. En het is meteen een waardevolle spreekoefening.” (Heleen, GO! Atheneum Tervuren)

brief icoon

Niet stilvallen

“We geven een brief mee met opdrachten die de leerlingen volgende week kunnen maken. En we zetten extra oefeningen klaar op Scoodle en Bingel. Op die manier kunnen we na deze heisa hopelijk meer snelheid maken voor sommige leerstofonderdelen.” (Laura, ‘t Keperke, Dilbeek)

instagram icoon

Insta-challenge

Ik spreek mijn leerlingen aan waar ze zitten: op Instagram. Ik ben leraar Plastische Opvoeding, en dus daag ik ze uit met een fotochallenge. Nu nadenken over creatieve uitdagingen!” (Ellen, OLVI Gent)

smartphone icoon

Zonder laptop

“Ik geef NT2 aan laaggeschoolde volwassenen. Geen enkele van mijn cursisten heeft een laptop of een pc. Maar een smartphone hebben ze allemaal, en Whatsapp kennen ze ook. Normaal gezien valt hun examen nét na de paasvakantie. Ik gaf hen op de valreep nog herhalingsoefeningen mee en ik waag een poging om via Whatsapp uitleg te geven.” (Sofie, SCVO Sité, Antwerpen)

stapel boeken icoon

Boeken sleuren

“Onze leerlingen namen al hun boeken mee naar huis. En we vroegen om elke dag minstens 1 keer Smartschool te checken. Voorlopig houden we het bij remediërende oefeningen.” (Wen Janssens, KA Malle)

google hangouts icon

Hangouts

“Elke klas ziet zijn juf een uurtje per dag, via Google Hangouts. Alle leerlingen oefenden op school met de software, dus dat loopt wel los. En met vragen over de oefeningen kunnen ze altijd via mail bij ons terecht.” (Linda)

dagboek en pen icoon

Dagboek

“Wat deed je vandaag, hoe bereid je jouw lievelingsgerecht, wat is je lievelingswoord in het Nederlands?” Elke andere dag post ik een spreekopdracht in het WhatsApp-groepje dat ik met mijn OKAN-leerlingen opstartte. Zo blijven ze oefenen. Benieuwd!” (Liesbeth, OKAN Bernardusscholen, Oudenaarde)

envelop icoon

Op post

“Maandag kwam mijn hele team naar school en bekeken we hoeveel kinderen op post waren. We vangen de leerlingen op in hun eigen klas, en als de bel gaat trekken we naar de speelplaats”. Thuisblijvers ontvangen opdrachten via mail. We verwachten dat elk kind werkt: 1 uur per dag voor de eerste graad, 2 uur voor de tweede graad en nog een uurtje meer voor de leerlingen van 5 en 6. Geen nieuwe leerstof en geen punten, dat is de afspraak.” (directeur Thomas, GBS De Zilverlinde, Holsbeek)

afvink-lijstje icoon

Stappenplan

“Ik bezorgde mijn klas een pakketje rekenen en taal voor 1 week. Volgende week leveren ze dat in en krijgen ze een nieuwe bundel. Intussen werken ze aan een filmpje over het boek dat ze lazen en duiken ze in hun projectwerk voor WO. Een grote taak, en dus maakte ik een stappenplan. Gespreid over de 3 schoolweken tot aan de paasvakantie.” (Kathleen, BuBaO Ten Desselaer, Lovenjoel)
 

Facebook live

Online vraaggesprek
Tijdens een live debat beantwoordde Jan Royackers vragen van leraren over lesgeven op afstand. Royackers is directeur bij Schoolmakers. Herbekijk hieronder of lees de commentaren op de Facebookpagina van Klasse.

Lees meer over tools en mogelijkheden om les te geven op afstand

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 56.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...