Gepubliceerd op
Klastips

Leerlingen blijven motiveren in coronatijden: 9 tips

Lesgeven op afstand met herhalingsoefeningen en preteaching: hoe vermijd je dat leerlingen afhaken? Zeker als je je leerlingen al enkele weken niet ziet? Professor en motivatie-expert Maarten Vansteenkiste lijst tips op, 9 leraren vertellen hoe zij het concreet aanpakken. “Geef leerlingen structuur en inspraak, en spreek over corona.”

Maarten Vansteenkiste

Maarten Vansteenkiste: “Bel als klastitularis 1 keer per week met je leerlingen. Dat is een motiverend wondermiddel omdat je je grote persoonlijke betrokkenheid en oprechte interesse toont.”

 

  1. Zorg voor voorspelbaarheid

    Communiceer dagelijks op (ongeveer) hetzelfde uur wat je van je leerlingen verwacht. Zo blijven leerlingen structuur voelen.

    Praktijktip: Agenda met blokken

    “Toen de lessen pas geschorst werden, kregen leerlingen hun boeken mee en ging de directeur meteen alle klassen rond om leerlingen te informeren. ‘Check je agenda dagelijks, je zal elke dag 2 uur voor school moeten werken.’ In de digitale agenda vervingen 4 blokken van 30 minuten het reguliere uurrooster. Het systeem geeft een signaal wanneer de limiet van 2 uur taakbelasting bereikt is. Onder collega’s spreken we af wie wanneer een taak inplant vóór we hem in de agenda zetten.”

    Jo Bloemen, Inspirocollege Houthalen-Helchteren

  2.  

  3. Wees duidelijk

    Probeer opdrachten op een heldere manier mee te geven. Je kan daarvoor een instructievideo maken en verspreiden met modelvoorbeelden, bijvoorbeeld via WhatsApp of een online leerplatform. Zonder duidelijke verwachtingen, haken je leerlingen sneller af.

    Praktijktip: Vragenforum

    “‘Ik weet dat het niet evident is,’ schrijf ik in mails met mijn opdrachten naar mijn leerlingen en hun ouders. Maar ik vraag ze uitdrukkelijk om niet stil te zitten. In mijn vak ICT is zelfredzaamheid een belangrijke attitude. Daarom leer ik ze Google gebruiken en activeer ik het forum in Smartschool zodat ze elkaar kunnen helpen wanneer ik er niet ben.”

    Rebecca Van Ryzeghem, Bernardustechnicum Oudenaarde

  4.  

  5. Breng uitdaging

    Drijf in je instructies de moeilijkheidsgraad op. Geef verschillende stappen mee waarbij je leerlingen ook vraagt om de hogere niveaus uit te proberen. Net zoals games leerlingen binden door altijd een trapje hoger te mikken. Onderschat leerlingen daarbij niet.

    Praktijktip: Pluimen verdienen

    “Om de spirit erin te houden, houden we via Smartschool Live een contactmoment met de hele klas. ‘Je kan pluimen verdienen als je nu niet de pannenkoek uithangt en wèl alle taken maakt’, beloofde ik. Ik kan amper volgen, zo snel komen de werkjes binnen!”

    Anja Libert

  6.  

  7. Wees beschikbaar

    Geef aan wanneer je leerlingen je kunnen bellen of skypen voor hulp of vragen. Laat ze elke week minstens één keer contact met je opnemen. Al is het maar om samen te bespreken hoe de opdrachten lopen of om gerichte feedback te geven. Bovendien: als ze tussendoor even met jou kunnen praten of mailen, kan je ze extra motiveren om hun oefeningen te maken. Zoals je in de klas doet.

    Praktijktip: In- en uitchecken

    “‘Ben je gezond? Heb je hulp nodig?’ Die vragen sturen we naar onze leerlingen. Komt er geen antwoord, dan bellen we. Wekelijks houdt de titularis contact met 1 uur Smartschool Live. En we organiseren dagelijks een vrijblijvend incheck-moment om 10 uur, uitchecken doen we om 17 uur. ‘Die push hebben we nodig om in gang te schieten’, zeggen sommige leerlingen zelf. En wij krijgen feedback. We horen dat onze opdrachten behapbaar zijn. Als het niet lukt, blijkt het gezin niet uitgerust voor afstandsonderwijs. Dan delen 4 kinderen 1 laptop of ontbreekt de structuur in hun dag.”

    Karen Van de Cruys, Groenendaalcollege, Merksem

  8.  

  9. Stimuleer creativiteit

    Maak in je opdrachten ook ruimte voor persoonlijke projecten. Dat motiveert jongeren. Deel bij je opdracht een duidelijke instructie en stappenplan mee. Opties genoeg:

    • maak een fotocollage van een familiereis en schrijf een opstel.
    • bereid een nieuw recept en pen je ervaringen neer.
    • lees een boek en maak een creatieve samenvatting.
    • zet een sociale actie op en deel je ervaringen (hulp bieden aan oudere buren, een WhatsApp-groepje om contact te houden met je grootouders …).
    • kijk een film en schrijf een creatief verslag.
    • bekijk het nieuws en bespreek 2 items.
    Praktijktip: Opdracht op een brug

    “Sterkteleer geven in de klas kan nu even niet. Daarom stuurde ik mijn leerlingen, in hun eentje uiteraard, naar een brug in de buurt. Met hun iPad of Smartphone fotograferen ze de constructie en leggen ze een momentopname met belasting vast, zoals een auto die over de brug rijdt. Leerlingen zoeken uit waarop de brug steunt, uit welk materiaal ze is gemaakt, welke vorm ze heeft en uit welke lagen ze bestaat.”

    Robin Declercq, Don Bosco Helchteren


  10.  

  11. Geef deadlines

    Spreek met leerlingen af wanneer je de afgewerkte taken verwacht in een Smartschool-map of via een foto. Als je cijfers toekent, zullen sommige jongeren zeker meer moeite doen. Maar misschien ook oplossingen kopiëren of ideeën pikken om punten te sprokkelen. Daarom zijn deze weken de uitgelezen periode om extra te investeren in authentieke leertaken met een meerwaarde, jongeren aan te spreken op hun creativiteit en regelmatig te kiezen voor procesfeedback.

    Praktijktip: Foto’s van stappentellers

    “Voor L.O. vragen we 1 keer per week een visueel verslag van 3 sportactiviteiten: een foto van een stappenteller, van de display op je loopband, van de kilometerstand van de fiets of een screenshot van een app. De deadline ligt op zondagavond. Zo bewegen onze leerlingen effectief 3 maal 30 minuten per week.”

    Michael Meerlaen, St. Jozefinstituut Ternat

  12.  

  13. Vraag input van je leerlingen

    Vraag je leerlingen feedback over hoe ze hun tijd zinvol invullen, hoe ze de taken ervaren, wat ze graag doen of bij welke schoolopdrachten ze extra uitleg of oefeningen nodig hebben. Een stukje inspraak werkt altijd motiverend.

    Praktijktip: Leerlingen kiezen zelf

    “Alle schoolwerk kan hun resultaten later alleen maar boosten. We communiceren hoe ze ervoor staan en laten leerlingen voor Nederlands en Engels zelf kiezen of ze remediëren of verdiepen. Niks van wat ze in de komende thuisperiode doen, mag doorwegen op hun eindrapport.”

    Kristof Brodeoux, De Studio in Oostende

  14.  

  15. Verbind leerlingen

    Misschien lukt samenwerken ook online? Met klasgenoten, maar ook ruimer. Leerlingen zullen veel minder samenwerken de komende weken, terwijl ze dat graag doen. Zoek uit hoe je dat toch voor elkaar krijgt:

    • met een solidariteitsactiviteit of ludieke battle zoals de jeugdbewegingen.
    • met een schoolse activiteit, waarbij je leerlingen in duo’s of trio’s herhalingsoefeningen bij elkaar nalezen en feedback geven. De werkpunten koppelen ze terug naar de leraar.
    Praktijktip: Leerlingen dagen leraren uit

    “‘Durf jij je leraar uitdagen om het beter te doen?’ Op de Facebook-groep van onze school stimuleren we leerlingen om sportieve activiteiten te registreren zoals wandelen, fietsen, joggen of workouts. Tips op maat vinden ze op de Instagrampagina ‘homeworkoutofficial’. We vragen een printscreen op te sturen. Klasgenoten zien zweten, verbindt leerlingen en leraren.”

    Tim Moermans, Don Bosco Helchteren

  16.  

  17. Erken hun gevoelens

    Maak een video waarin je zelf getuigt over de angst, verwarring maar ook de nieuwe mogelijkheden die het coronavirus met zich meebrengt. Probeer je kwetsbaar op te stellen en nodig je leerlingen uit om hun gevoelens te delen, als ze dat willen. Of bel als klastitularis 1 keer per week met je leerlingen. Dat is een motiverend wondermiddel omdat je je grote persoonlijke betrokkenheid en oprechte interesse toont.

    Praktijktip: Gedeelde smart is halve smart

    “Voor mijn leerlingen is het belangrijk dat ze elkaar online op vaste tijdstippen zien of horen. Daarom gaf ik ze de opdracht: zet een actie op voor je buren, ouders of kennissen en blog daarover.”

    Tamara Stojakovic, Atheneum Mxm
  18.  

Dit artikel heeft als onderwerp Dit artikel is interessant voor een

Haal Klasse Magazine in je bubbel

  • 4 kwaliteitsnummers met inspiratie van leraren en experts.
  • Fraai ondersteunend materiaal: kalender, poster, zorgkaartjes ...
  • Je Lerarenkaart met meer dan 1000 voordelen in je brievenbus.