Vlaanderen
Klasse.be

Zo doen zij het

(Nog) sterker team dan gedacht

  • 18 maart 2020
  • 3 minuten lezen

Het team van Basisschool De Kraal Winksele kwam sterker uit deze coronaperiode. Zorgleraar Liesbeth stipt enkele teamsterktes aan. Welke herken jij in jouw team?

zorgleerkracht Liesbeth Van Herck in De Kraal
Liesbeth Vanherck – Zorgleraar

1. Ons team is (nog) sterker dan we dachten

Liesbeth Vanherck: “Vorig schooljaar werden we genomineerd voor de Leraar van het Jaar en kregen we een soort medaille voor het ‘pittigste team’. We stonden er voordien minder bij stil en vonden het maar normaal dat we een sterk team hebben. In deze crisissituatie beseffen we extra wat dat betekent. We hebben nu meer dan ooit het gevoel dat we dit kunnen.”


2. We maken een kernteam

Liesbeth Vanherck: “Wij zijn een kleine basisschool met 200 leerlingen die deel uitmaakt van de scholengroep De Kraal met 4 basisscholen en ongeveer 1000 leerlingen in totaal. Toen de lessen stopten, maakten we een kernteam over de 4 locaties, met ongeveer 8 leraren van de kleuterscholen en 12 van de basisscholen.”

“Het kernteam begon te brainstormen, maakte overkoepelende afspraken en dacht een plan uit. Hoe bieden we lesmateriaal aan, hoe communiceren we met ouders, wat met leerlingen die thuis geen computer of internet hebben, hoe organiseren we de beurtrol voor de opvang, hoe kunnen we fysiek contact tot het minimum beperken, hoe houden we contact met leerlingen en ouders … In kleinere teams gingen we concreter aan de slag voor kleuter- en lagere school.”


3. Kernboodschap: sharing is caring

Liesbeth Vanherck: Sharing is caring was van meet af aan onze centrale boodschap. We maakten op Google Drive een map met alle ideeën voor lesmateriaal, opdrachten, planningen, bewegingstips … Veel handen maken het werk écht lichter.

“De ouders van de kleuters konden via een bingo doorklikken naar opdrachten of bewegingstips. Elke week werden die ververst. We gaven bewust niet te veel materiaal om ouders en leerlingen niet te overladen.”

Ook voor corona hadden we al een deelcultuur.

Liesbeth Vanherck
Zorgleraar

“In de lagere school verwerken leraren het gedeelde materiaal tot een individuele planning voor zijn of haar klas. Dat doet elke leraar bewust apart omdat elke klas of vestiging niet voor elk vak even ver in de jaarplanning zit.”

“Ook voor corona hadden we al een deelcultuur. Met de 4 vestigingen organiseerden we samen een pedagogische studiedag, willen we samen de nieuwe wiskundemethode kiezen of stemden we af over klasthema’s. Maar nu werken we nog intenser samen. Ik hoop en ga ervan uit dat dit ook zo blijft in de toekomst. Een crisis geeft ook heel veel kansen.”


4. We vertrouwen onze collega’s (nog meer)

Liesbeth Vanherck: “We stellen zeker enkele overkoepelende afspraken en maatregelen op. Maar onze directeurs dicteren niet van bovenaf en geven het vertrouwen om ons te organiseren. Ze vertrouwen erop dat iedereen zijn beste beentje voorzet en doet wat hij kan afhankelijk van ieder zijn thuissituatie. Want met kinderen thuis kan je niet voortdurend achter je pc met leerstof bezig zijn. We benadrukken ook dat je je energie moet bewaken. En die van leerlingen en ouders.”


5. We leunen op elkaars sterktes

Liesbeth Vanherck: “Onze talenten komen nu nog meer boven drijven. Zo nam een collega meteen het voortouw om uit te leggen hoe Google Drive werkt. Andere collega’s leiden vergaderingen, maken een heldere presentatie of delen heel snel ideeën.”


6. We blijven lachen

Liesbeth Vanherck: “De sfeer in het team is heel positief. Soms komt dat onder druk te staan door de vele veranderingen en aanpassingen. Maar we helpen elkaar zoveel mogelijk en blijven lachen zonder de ernst van de situatie uit het oog te verliezen. Zo maakten we een filmpje met een polonaise – met 2 meter tussen elke collega – om onze leerlingen op te vrolijken.”


7. We blijven onze visie trouw

Liesbeth Vanherck: “In de mate van het mogelijke blijven we differentiëren en ons viersporenbeleid aanhouden. Zo kregen de leerlingen ook tijdens het afstandsonderwijs lesmateriaal voor taal en rekenen op verschillende niveaus. Voor zorgleerlingen met ASS, dyslexie of dyscalculie maken we nog altijd een aangepast pakket met de hulpmiddelen die ze gewoon zijn.”

Sara Frederix

Voeg dit artikel toe aan je bewaarde artikels

Log in om te bewaren


Y

Yves

4 juni 2020

Proficiat! Blij te lezen dat jullie met kleinere teams aan de slag zijn gegaan die zelf de autonomie hebben vastgenomen om materiaal en afspraken uit te werken voor jullie bubbels! Dat is mooi en slim georganiseerd :-)
Groetjes
Yves.demaertelaere.com

Reageren
D

Davy

17 december 2020

Hey Yves, t zal je niet verbazen, maar Liesbeth is echt een topmadam. En niet alleen in de school, ook in t echt!

Grtjs
Davy M

Reageren

Laat een reactie achter