Gepubliceerd op
Zo doen zij het

Corona-onderwijs voor kwetsbare leerlingen

Leren op afstand is een uitdaging. Helemaal als je thuis geen computer met wifi hebt. Hoe ondersteunen scholen leerlingen in kwetsbare thuissituaties tijdens de coronacrisis? Welke adviezen geven armoedeorganisaties?
 

  1. Durf kiezen voor papier

  2. Lies Cokelaere Lies Cokelaere, brugfiguur in basisschool François Laurentinstituut in Gent: “Gezinnen die thuis geen printer hebben, kunnen kant-en-klare werkbundels afhalen op school. Dat gebeurt dan in shifts, waarbij we de regels van social distancing en hygiëne strikt opvolgen. Lukt afhalen op school niet? Dan steek ik de bundels zelf in hun brievenbus.”

    “Onze school voorziet maatwerk voor leerlingen in een kwetsbare thuissituatie. De klasleraren hebben alle ouders opgebeld en gevraagd wat voor hen haalbaar is. Is leren op afstand moeilijk? Dan bel ik die gezinnen nog eens op en maak samen met hen een plan. Ik blijf de vaste contactpersoon bij wie ze telefonisch terecht kunnen.”


  3. Toch digitaal? Dan ‘mobile friendly’

  4. Thijs Craane Thijs Craane, pedagogisch directeur van het Heilig Hartinstituut in Kessel-lo: “Niet alle leerlingen hebben thuis een computer of laptop met wifi. Maar de meesten hebben wel een smartphone met een databundel. Daarom kiezen wij voor laagdrempelige digitale opdrachten.”

    “De klastitularissen van de OKAN-klas en sommige bso/tso-klassen hebben groepjes opgestart in Whatsapp en Messenger. Ze gebruiken die niet alleen om contact te houden met de school en elkaar, maar ook voor leren op afstand.”

    “Leraren posten instructiefilmpjes in de groepschat, zodat alle leerlingen er gemakkelijk aan kunnen. Leerlingen zonder computer maken hun taken op papier. Met hun smartphone maken ze vervolgens een foto van hun huiswerk, die ze via dezelfde kanalen naar hun leraar sturen voor feedback. Hebben leerlingen moeite met een bepaald deel van de leerstof? Dan geeft de leraar extra uitleg in een videochat.”


  5. Laat leerlingen een dagboek bijhouden

  6. Marijn Somers Marijn Somers, projectmedewerker bij Samen Tegen Onbetaalde Schoolfacturen: “Mobile friendly opdrachten kunnen ook voor leerlingen die geen eigen smartphone hebben. Laat je leerlingen tijdens de coronacrisis een papieren dagboek bijhouden. Dat kan voor elke leeftijd.”

    “Kleuters kunnen tekeningen maken. Kinderen die net leren schrijven en hun fijne motoriek moeten onderhouden, kunnen simpele briefjes schrijven. Oudere leerlingen kan je een echte schrijfopdracht geven: ‘Wat als ik uitvinder was?’ of ‘Mijn favoriete sport’. In het secundair onderwijs kan dat zelfs in vreemde talen, zoals Engels of Frans.”

    “Afhankelijk van de leeftijd, sturen ouders of leerlingen zelf foto’s van hun dagboek door aan de leraar. Laat weten dat je de ingestuurde opdracht leuk vond. Positieve feedback motiveert leerlingen om elke weekdag iets nieuws te schrijven.”


  7. Leen laptops of tablets uit

  8. Jan Vanobel Jan Vanobel, directeur van de Sint-Maartensschool Immaculata in Ieper: “Tijdens de coronacrisis organiseren we live lessen. Enkele leerlingen meldden hun klasleraar dat ze thuis de computer moeten delen met hun broers, zussen en telewerkende ouders. Dat maakt het lastig om op een vast tijdstip lessen bij te wonen.”

    “Wat een geluk dat we in de voorgaande schooljaren hebben geïnvesteerd in laptops en tablets! Wie een (extra) computer nodig heeft, kan er op school een komen halen.” Wil jij net als de school van Jan computers in bruikleen geven? Dan kan je het formulier onderaan deze pagina gebruiken.


  9. Maak je computerlokaal corona-proof

  10. Thomas Donceel Thomas Donceel, campusverantwoordelijke van het Sint-Guido-Instituut in Anderlecht: “Ons computerlokaal is open voor leerlingen voor wie thuis blijven echt geen optie is. Dat zijn niet enkel leerlingen van wie de ouders in de medische sector werken. Heel bewust doen we dit ook voor leerlingen met een kwetsbare thuissituatie.”

    “Als zij ons op voorhand een seintje geven, reserveren we voor hen een pc. We laten steeds een plaats vrij tussen de leerlingen, zodat ze 1,5 meter afstand houden. Leerlingen werken altijd aan dezelfde computer. Muis en toetsenbord worden elke dag gereinigd, net als de rest van het lokaal.”

    “Er is ook een ruime voorraad zeep, handgel en papieren zakdoekjes. En uiteraard laten we alleen gezonde leerlingen toe. We scannen iedereen op de speelplaats met een hygiënische koortsthermometer.”


  11. Besef dat leerlingen ook andere zorgen hebben

  12. Roos Fekkers Roos Fekkers, projectmedewerker bij Samen Tegen Onbetaalde Schoolfacturen: “Helemaal voorkomen dat de verschillen tussen leerlingen groeien? Dat is onrealistisch. Onderwijs is voor gezinnen in armoede nu niet de hoofdprioriteit. Zij liggen wakker van de voedselbanken die sluiten en de uitverkochte supermarkten. Leraren moeten vooral inzetten op het moment dat alles weer normaal is. Met evaluatietoetsen, extra lessen en aangepaste leerplandoelen.”


  13. Wees ook na corona alert voor armoede

  14. Nele Schroyen Nele Schroyen, beleidsmedewerker onderwijs bij Netwerk tegen Armoede: “Als we weer coronavrij zijn, kijk dan nog eens met extra zorg naar leerlingen in armoede. Voor hen waren die schoolvrije weken misschien geen geschenk. Sommigen hebben opnieuw een aanpassingsperiode nodig. Een warm onthaal kan wonderen doen.”

 

Wat als je leerling thuis geen internetaansluiting heeft?

Sommige leerlingen hebben wel een smartphone met een databundel. De meeste telecombedrijven (Telenet, Proximus, Scarlet, Orange, Mobile Vikings) doen tijdens de coronacrisis extra gestes voor hun klanten. Ze rekenen bijvoorbeeld de helft van het gebruik aan, zodat een abonnement twee keer zo lang meegaat.

Maar als je al je schoolwerk, sociale contacten én ontspanning (films, games) op 4G doet, gaat ook die dubbele databundel er snel doorheen. Daarom openen Telenet en Proximus gratis publieke internetconnecties voor leerlingen zonder wifi.

Als school, maar ook als sociale organisatie, kan je login codes aanvragen voor leerlingen in deze situatie, via een e-mail naar Hotspot.Info@telenetgroup.be of csr@proximus.com. Een telefonische hulplijn ondersteunt gezinnen bij de activatie.

Heeft je leerling ook geen computer? Close The Gap en PC Solidarity bieden tweedehands computers aan tegen een verlaagd tarief. Mail voor meer info.

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 56.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...